در حوزه مدیریت ورزشی و فیزیولوژی ورزش بیشترین و در بخش بیومکانیک ورزشی و اقتصاد فوتبال کمترین کار تحقیقی در حوزه فوتبال در ایران صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، ضرورت پشتوانه علمی ورزش کشور جهت رشد و توسعه امری انکار ناپذیر است و فوتبال به عنوان یکی از ورزش‌های محبوب کشور مورد توجه جامعه علمی و عمومی است، بنابراین تلاش برای اتخاذ تصمیمات با پشتوانه علمی در این حوزه به خوبی احساس می‌شود.

پژوهش نظام‌مند مطالعات حوزه فوتبال توسط صالح رفیعی عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی انجام گرفته است؛ در این پژوهش ۴۸۰ مقاله، ۵۵۱ پایان نامه و ۲۲ طرح پژوهشی انجام شده در حوزه فوتبال مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان می‌دهد که گرایش‌های مدیریت ورزشی و فیزیولوژی ورزش به ترتیب با ۳۲۱ و ۲۵۶ عنوان مقاله و پایان‌نامه در صدر کارهای تحقیقی صورت گرفته در حوزه فوتبال قرار دارند.

این درحالی است که در گرایش‌های بیومکانیک ورزشی و اقتصاد فوتبال به نسبت کارهای تحقیقی کمتری صورت گرفته است و در حوزه موسساتی که در زمینه فوتبال به مطالعه پرداخته اند، باید به این نکته اشاره کرد که دانشگاه‌ها بیشترین سهم در تولید علم فوتبال (پایان نامه و مقاله) را داشته‌اند و پژوهشگاه تربیت بدنی، وزارت ورزش و جوانان و صدا و سیما در رده های بعدی قرار دارند و به ترتیب بیشتری حمایت‌های مالی از طرح‌های فوتبالی را مدنظر قرار داده‌اند.

صالح رفیعی این عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد که موضوع مهم در این میان مشارکت حداقلی فدارسیون فوتبال در امور پژوهشی است و تنها در چند سال اخیر دو همایش علمی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: البته با توجه به ماهیت اجرایی فدراسیون انتظار می‌رود نتایج حاصل از تحقیقات و طرح‌های پژوهشی به صورت کاربردی در اختیار فدراسیون قرار گیرد و نهادهای علمی و پژوهشی کشور در تعاملی سازنده با فدراسیون نیازهای علمی وتحقیقاتی آن را مرتفع کنند.

رفیعی با اشاره به اینکه بررسی تحقیقات صورت گرفته در جنبه‌های مختلف علم فوتبال نیازهای تحقیقاتی متعددی را آشکار ساخته که در این میان می‌توان به رویکردهای نوین استعدادیابی و استعدادپروری، شیوه های موثر بازاریابی، اقتصاد فوتبال و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حوزه فوتبال اشاره کرد، گفت: در نهایت اینکه با وجود افزایش مطالعات این حوزه بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ میزان کاربست یافته‌های این مطالعات در دنیای واقعی به همان میزان رشد پیدا نکرده و این مهم نیازمند همراستا سازی مطالعات با نیازها و مشکلات و چالش‌های جامعه فوتبال و نیز اعتماد متولیان ورزش فوتبال به جامعه علمی کشور جهت بهره‌برداری از یافته‌های تحقیقات آن‌ها است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.