نایب رییس اول فدراسیون فوتبال معتقد است هیچ کس نمی‌تواند عنوان کند که در یک دستگاه،‌ فساد وجود ندارد اما این مسأله باید با سند و اطلاعات موثق به مرجع قوه قضاییه ارائه شود، چراکه هرگونه بحثی قبل از رسیدگی و احراز تنها یک اتهام و نظر است.

محمود اسلامیان پس از انتخاب شدن به عنوان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال، در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا، به برنامه‌های جدیدش در سمت نایب رییسی، پرونده فساد در فوتبال که توسط اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مطرح شده، چالش پرداخت حق پخش رقابت‌های تلویزیونی فوتبال توسط صداوسیما و اختلاف فاحش رقم حق پخش در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشورهایی چون اسپانیا و انگلیس در قیاس با فوتبال ایران، عدم تصمیم برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال با توجه به مجمع انتخاباتی اسفندماه سال جاری، فقر مالی در فدراسیون فوتبال به عنوان یکی از فقیرترین فدراسیون‌های منطقه، مشکل ایجاد شده در پرواز تیم ملی فوتبال ایران به تاشکند و تاخیر ۲ و نیم ساعت پرواز ملی‌پوشان و نیز سیاسی شدن واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و ناموفق بودن مزایده سرخ‌آبی‌ها اشاره کرد که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

* مجمع فوق‌العاده فدراسیون فوتبال که قرار بود در اسفندماه سال گذشته برگزار شود، دوشنبه هفته گذشته برگزار شد تا ماحصل آن انتخاب شما به عنوان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال باشد. در رابطه با این انتخاب توضیحات لازم را ارائه می‌کنید؟

از تمامی اعضای مجمع که به من با اعتماد کافی رای بالایی دادند تشکر می‌کنم. در مورد مجمع مباحث دیگر ی نیز از جمله گزارشی در ارتباط با صورت‌های مالی فدراسیون مطرح شد و علاوه بر آن نایب رییس اول و نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال انتخاب شدند. وزیر ورزش و جوانان نیز در جلسه حضور داشتند من به شخصه از آقای وزیر و هر کسی که بتواند با توجه به فرمایشات رهبری، در مورد همدلی و همزبانی همت لازم را به خرج دهد تشکر می‌کنم. حضور گودرزی در مجمع باعث دلگرمی اعضا شد. ما کشوری هستیم که از هر طرف در فشار قرار داریم و عده‌ای این استقلال و عزت را بر نمی‌تابند بنابراین باید تلاش کنیم تا به بهترین شکل ممکن به همدلی همزمانی و تعامل برسیم.

* پس از انتخابتان به عنوان نایب رییس فدراسیون فوتبال برنامه‌های اصلی خود را تشریح می‌کنید؟

این مجمع و اعضای آن تا اسفندماه سال جاری حضور دارند و پس از آن مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال برگزار خواهد شد. بنابراین برنامه‌هایی که مد نظر قرار می‌گیرد کوتاه‌مدت و تا اسفندماه است. اولین برنامه این است که باید بین اعضای جامعه فوتبال، تعامل لازم برقرار شود. باید فوتبال در کشور به عنوان یک مسئله بسیار مهم دارای یک الگوی فرهنگی حائز اهمیت و اثربخش در جامعه باشد.

برنامه دوم که بسیار مهم است خروج استقلال و پرسپولیس از بلاتکلیفی است. تا زمانی که اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی نشود و بنگاه‌های اقتصادی به مردم واگذار نشوند همینروال ادامه پیدا خواهد کرد.

برنامه سوم که بسیار مورد تاکید است حمایت از تیم ملی فوتبال ایران است. ما تا اسفندماه برنامه ۸ ماهه‌ای برای تمرکز و حمایت از تیم ملی فوتبال خواهیم داشت.

چهارمین برنامه مد نظر، مسئله حق پخش تلویزیونی رقابت‌های داخلی فوتبال از جمله رقابت‌های لیگ برتر و دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران است. این مسئله یک موضوع جدی و کلان ملی است و در حالی که عنوان می‌شود دعوای بین فوتبال و صداوسیما است اصلا چنین چیزی نخواهد بود چرا که ما با یک مشکل ملی مواجه هستیم.

*با ورود شما در هیات رییسه فدراسیون فوتبال از همان ابتدا شائبه‌هایی مبنی بر اینکه قرار است در آینده شما به عنوان ریاست فدراسیون فوتبال کار خود را دنبال کنید، مطرح شد. حال که نایب رییسی اول شما در فدراسیون فوتبال قطعی شده است آیا برنامه‌ای برای نامزد شدن در سمت ریاست فدراسیون فوتبال دارید؟

من از همان ابتدا به عنوان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال به هیات رییسه ملحق شدم و با توجه به آرای حداکثری اعضای مجمع فدراسیون فوتبال، به صورت رسمی کار خود را به عنوان نایب رییس اول فدراسیون فوتبال دنبال می‌کنم و برنامه‌ای برای حضو ردر سمت ریاست فدراسیون فوتبال ندارم.

* هفته گذشته و درست یک روز قبل از برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال، مسائلی توسط اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مسئله فساد در فوتبال عنوان و رسانه‌ای شد. در اشاراتی که برخی از اعضای این کمیسیون داشتند مواردی همچون فرار مالیاتی ۲۵ میلیارد تومانی فدراسیون فوتبال، تعداد ۱۸۸ سفر رییس این فدراسیون و نیز فرارهای مالیاتی بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران اعلام شد و قرار شده است هفته آینده گزارش کامل مقوله فساد در فوتبال به مجلس شورای اسلامی ارائه شود. به شخصه نظرتان با صراحت در این زمینه بیان می‌کنید؟

هیچ کس نمی‌تواند بگوید که در فلان دستگاه فساد وجود ندارد اما اگر چنین مسأله‌ای عنوان می‌شود و کسی اطلاعی از آن دارد باید با رقم و سند در این زمینه ورود کند. اگر پس از آن رسیدگی‌های لازم انجام نشد باید مدعی شوند اما در حالی که ببینیم دائما می‌گویند فساد هست فساد هست این موضوع سبب بی‌آعتمادی جامعه به مسائل می‌شود. بنابراین باید از آن پرهیز کنیم.

فدراسیون فوتبال ایران از فقیرترین فدراسیون‌های منطقه است. بروید کشورهایی همچون عربستان، قطر، امارات و ترکیه را مورد بررسی قرار دهید و درآمد و هزینه آن‌ها را قیاس کنید. فساد مهم نیست که یک ریال باشد یا ۱۰۰ میلیارد تومان. متاسفانه جوی راه افتاده است و دائم از فساد صحبت می‌کند. مرجع رسیدگی به فساد قوه قضاییه است که مقتدرانه در کشور به کار خود عمل می‌کند. این مسائل قبل از رسانه‌ای شدن باید به مراجع قضایی گزارش داده شود و پس از رسیدگی و احراز، اعلام شود چرا که قبل از آن اتهام بوده و تنها یک نظر است.

درباره سفرهای کفاشیان باید بگویم که او پاسپورت دارد و تعداد سفرهایش نیز مشخص است. اگر یک مدیری آن هم در این سطح برای کار به سفر برود خیلی هم خوب است اما اگر بخواهد با سفر به تفریح بپردازد آن وقت می‌توان جای اشکال گرفت.

در مورد فرار مالیاتی ۲۵ میلیارد تومان نیز باید بگویم که آخرین مورد آن مسأله کی‌روش بود که با چند برابر آن را محاسبه کردند که به نظر من تخلف است. خوشبختانه همه زورشان به فدراسیون فوتبال می‌رسد. فدراسیونی که حق پخش او را نمی‌پردازند، در تحریم قرار گرفته و فیفا پول‌هایش را نمی‌دهد و علاوه بر این می‌بینیم که همه از آن و تیم‌ ملی‌اش انتظاردارند. در فلان شخص شخصی ۹۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی انجام داده اما اسمی از او برده نمی‌شود. بازیکنان فوتبال بدهی مالیاتی دارند نه فدراسیون. نباید بدهی مالیاتی بازیکنان را به نام فدراسیون ثبت کنند. وقتی بازیکنی پول می‌گیرد باید مالیاتش را هم بپردازد مگر اینکه در قراردادش به صورت موثق پرداخت این بدهی توسط خودش نباشد. از این به بعد نیز دیده‌ایم که قرار است باشگاه‌ها در ارتباط با پرداخت مالیات بازیکنان اقدام نکنند و این مورد توسط خود بازیکن پرداخت شود.

* درباره سفر تیم ملی به ازبکستان و حواشی پیرامون آن نیز توضیح می‌دهید. این سفر با ۲ و نیم ساعت تاخیر در فرودگاه مهرآباد انجام شد و بازیکنان اصلا د ر شرایط خوبی قرار نداشتند و کی‌روش نیز به شدت از این موضوع عصبانی بود.

من از جزئیات این مسئله اطلاعی ندارم اما می‌دانم که گویا سرمربی تیم ملی از امنیت پرواز نگران شده بود که رییس فدراسیون هم گویا عنوان کرده که با عوامل این موضوع پس از رسیدگی برخورد خواهد شد. در این زمینه باید کفاشیان تصمیم‌گیری و نظرش را به عنوان رییس فدراسیون اعلام کند اما مسئله‌ای که باید به آن اشاره کنم آن است که خود بنده نیز مرتب پرواز دارم و چنین اتفاقاتی در پرواز رخ می‌دهد و همواره دیده ایم که تاخیر وجود دارد. اما به هر حال تصمیماتی گرفته خواهد شد تا دیگر تیم ملی با چنین مشکلاتی مواجه نشود.

* در رابطه با موفق نبودن آخرین مرحله واگذاری استقلال و پرسپولیس نیز توضیحات خود را به عنوان کسی که پیشنهاد دهنده واگذاری سرخ‌آبی‌ها به شرکت‌های شبه دولتی ایران خودرو و سایپا بود، عنوان می‌کنید؟ قرار شده است واگذاری این دو باشگاه به ایران خودرو و سایپا منتفی شد تا همچنان این دو تیم پرطرفدار پایتخت تا پایان زمان نقل و انتقالات در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار گیرند.

در مورد استقلال و پرسپولیس باید بگویم تا زمانی که مسائل کلان فوتبال حل نشود، مسئله این دو باشگاه نیز برطرف نخواهد شد. متاسفانه ما در کشورمان همچنان بر روی بدیهیات بحث می‌کنیم. من به شدت موافق خصوصی‌سازی هستم اما ابتدا باید صنعت و اقتصاد در کشور خصوصی‌سازی شود. این مسأله در اکثر کشورهای همسایه حل شده است اما ما همچنان در کشور با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم. توقع داریم بخش خصوصی به فوتبالی بیاید که درآمدی در آن وجود ندارد. زمانی که شرایط کافی مهیا نیست، چرا نباید تیم‌های بزرگی همچون استقلال و پرسپولیس به شرکت‌های شبه دولتی به عنون یک راهکار میان مدت واگذار شوند؟ ما می‌بینیم که هم‌اکنون شرایط خصوصی‌سازی این دو باشگاه به صورت مطلوب فراهم نیست.

مسأله واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، سیاسی شد. ما حتی آب خوردن را هم سیاسی می‌کنیم. گفتند دولت می خواهد این دو تیم را در اختیار بگیرد. به من بگویید چه فرقی می‌کند استقلال و پرسپولیس در اختیار وزارتخانه باشند یا ایران خودرو و سایپا. تمامی این‌ها که دولتی هستند. زمانی که استقلال و پرسپولیس در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرند تنها این اتفاق رخ می‌دهد که با توجه به موارد قانونی، محدودیت منابع مالی ایجاد کرده‌ایم چرا که وزارتخانه نمی‌تواند برای آن‌ها هزینه کند. به شخصه اعتقاد دارم که نباید دست روی دست گذاشت. چگونه سپاهان به چنین تیمی تبدیل شده است؟ چگونه فولاد خوزستان توانسته است تیمی موفق بسازد. ۱۴ سال است که فولاد مبارکه، سپاهان را در اختیار دارد. کارخانه فولاد خوزستان نیز با در اختیار گرفتن این تیم سالانه بازیکنان بسیاری را به فوتبال ایران معرفی می‌کند. در شرایط موجود به شخص معتقدم که راهی جز این نیست. تا زمانی که اقتصاد کشور خصوصی نشود هیچ راهی وجود ندارد چرا که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در کشور در اختیار دولت قرار دارند. زمانی که یک شرکت ۲ هزار میلیارد تومان سود می‌کند می‌تواند ۲۰ میلیارد تومان آن را صرف تبلیغات و تعامل با محیط کند. در همه دنیا چنین روالی وجود دارد. آن‌ها به غیر از مالیات چنین رقمی را نیز صرف تبلیغات خود می‌کنند. شرکتی که برای در اختیار گرفتن این دو باشگاه اقدام می‌کند به این فکر می‌کند که سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان سود به دست آورد در حالی که می‌بینیم چنین مسأله‌ای اصلا در حال حاضر تعریف شده نیست. همین که سال گذشته این دو تیم در لیگ برتر ماندند، باید از آن‌ها تقدیر کرد. در طول فصل در بلاتکلیفی کامل به سر می‌بردند و شرایط‌شان اصلا مشخص نبود. باید تعداد زیادی از پیشکسوتان دو باشگاه جمع شوند و از دولت و مجلس راهکار بخواهند. با مصاحبه چیزی حل نمی شود. تا زمانی که بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در اختیار دولت قرار دارند، کاری نمی‌توان کرد جز این که به مدت کوتاهی این دو تیم را در اختیار شرکت‌های نیمه دولتی قرار دهیم و پس از آنکه شرایط اقتصادی و ساختارهای خصوصی‌سازی فراهم شد این دو تیم را به بخش خصوصی واگذار کنیم. در حال حاضر می‌بینیم که این تیم حتی تماشاچیان‌شان را از دست داده‌اند. هواداران ۳۰ میلیونی آن‌ها هم‌ اکنون نیز در بلاتکلیفی به سر می‌برند. مطمئنا ادامه این رویه به فوتبال آسیب می‌رساند.

* به عنوان سوال پایانی، چالش اصلی فوتبال ایران با اتمام رقابت‌های لیگ برتر موضوع پرداخت ۲۲.۵ میلیارد تومانی حق پخش تلویزیونی رقابت‌های فوتبال است. گویا صداوسیما هیچ برنامه‌ای برای پرداخت این بدهی به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ندارد و همان طور که وزیر ورزش و جوانان عنوان کرده‌اند، مدیریت جدید سازمان صداوسیما خود را به تعهدات تفاهم‌نامه و قرارداد قبلی متعهد نمی‌داند.

۶۵ درصد منابع فوتبال در دنیا از طریق حق پخش تلویزیونی تامین می‌شود. وقتی ۶۵ درصد این اعتبارات را نداریم اقتصاد فوتبال‌مان فلج خواهد بود. ۳۸۰ تا ۵۲۰ میلیارد تومان حق پخش تلویزیونی فوتبال در کشورهای عربی منطقه است. وقتی صداوسیما کسری بودجه دارد، مطمئنا با مشکل مواجه می‌شویم. این یک مشکل ملی است و مجلس و دولت باید به آن ورود کنند و برای آن راهکارهایی را در نظر گیرند. زمانی که حتی درآمدمان از هزینه‌هایمان کمتر باشد، مطمئنا به مشکل می‌خوریم. باید باشگاه‌های بزرگ دنیا را بررسی کنیم و ببینیم در کجای کار اشتباه کرده‌ایم. اینکه می‌گویند دعوا بین فوتبال و صداوسیماست این گونه نیست. این یک مشکل ملی است. رقم واقعی حق پخش ۲۲.۵ میلیارد تومان نیست و خیلی بیشتر از این ارقام است. بروید کشورهایی چون اسپانیا و انگلیس را در نظر بگیرید. اسپانیایی‌ها ۷۰۰ تا ۷۸۰ میلیون یورو به حق پخش تلویزیونی اختصاص داده‌اند. در انگلیس یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون پوند در سال به حق پخش رقابت‌های فوتبال تعلق می‌گیرد. این یک مسأله کلان ملی است و تا زمانی که حل نشود امکان ندارد باشگاه‌ها را خصوصی کنیم. حتی اگر بهترین مدیر دنیا را در ا ستقلال و پرسپولیس بگذاریم نمی‌تواند بیشتر از ۱۰ میلیارد تومان در سال درآمدزایی کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.