سرمربی سابق تراکتورسازی یکی دو روز مانده به عید نوروز در مورد جدایی از تراکتورسازی، روابطش با هواداران، تونی اولیویرا و رسانه‌ها صحبت‌های متفاوتی را بر زبان آورد و از بحث جدایی‌اش از تراکتورسازی حرف زد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، سال ۹۳ شروع بسیار خوب و پایان ناخوشایندی برای رسول خطیبی جوان داشت. وی در حالی تراکتورسازی را تحویل گرفت که باهدف قهرمانی تیم را برای لیگ برتر نبسته بود و با به‌کارگیری بازیکنان جوان و بومی سعی در جوان کردن تیم داشت.

خطیبی با قهرمانی جام شهدا گام به لیگ برتر گذاشت و تا حدودی منتقدانش را ساکت کرد و روند رو به رشد وی تا زمانی پیش رفت که تراکتورسازی موفق شد قهرمان نیم‌فصل رقابت‌های لیگ برتر شود که نتیجه ایده آلی برای تراکتور خطیبی بود.

اما شروع ناکامی‌های این مربی جوان تبریزی پس‌ازآن بود که تراکتورسازی از جام حذفی کنار رفت و در لیگ برتر نیز نتایج مناسبی نگرفت و درحالی‌که رابطه خوبی با مدیرعامل جدید تراکتورسازان نداشت از سرمربی گری این تیم برکنار شد.

خطیبی پس از جدایی از تراکتور صحبت‌های زیادی برای گفتن داشت ولی حاضر به مصاحبه نشد تا به گفته خودش برای تراکتور حاشیه‌ای به وجود نیاید. اما حال به بهانه نوروز به سراغ وی رفتیم تا گفت‌وگویی با او داشته باشیم که در این میان خطیبی صحبت‌های مختصری در مورد اتفاقات مبهم داشت و بیشتر صحبت‌هایش را به پایان فصل معطوف کرد.

رسول خطیبی یکی دو روز مانده به عید نوروز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، در مورد سالی که گذشت، خاطراتش، جدایی از تراکتورسازی، روابطش با هواداران، تونی اولیویرا و رسانه‌ها صحبت‌هایی را انجام داد که متن این گفت‌وگو را در زیر مشاهده می‌کنید.

تسنیم: سال ۹۳ برای رسول خطیبی سال خوبی بود؟

به دلیل اینکه در این سال خودم، خانواده‌ام و تمام اطرافیانم در سلامتی کامل به سر بردیم امسال خوشبختانه ازنظر شخصی برای من سال خوبی بود اما ازنظر فوتبالی سال بدی نبود زیرا فوتبال یک حرفه‌ای است که همیشه نوساناتی دارد. امسال ما هم روزهای خوب و هم روزهای بدی را داشتیم؛ قهرمانی نیم‌فصل با تراکتورسازی و قرار گرفتن در جمع برترین مربیان ایران یک سال خوب را برای من رقم زد.

تسنیم: در عید نوروز به سر می بریم؛ می‌خواهیم بدانیم رسول خطیبی از چه کسی بیشتر عیدی می‌گیرد؟

همیشه مادرم به من عیدی می‌داد و تابه‌حال به‌جز مادرم از کسی عیدی نگرفته‌ام.

تسنیم: آن عیدی چه بود؟

گاهی لوازم فوتبالی بود و گاهی هم اسکناس.

تسنیم: حضور مداوم در محافل فوتبالی باعث نارضایتی خانواده‌ نمی‌شود؟

شاید باورتان نشود اما امسال اولین باری است که پس از ازدواج در عید نوروز می‌توانم کنار خانواده‌ام باشم و با آنان به مسافرت بروم.

من حتی امسال به خاطر این موضوع پیشنهاد یکی از تیم‌ها را برای به عهده گرفتن سرمربی گری آن تیم رد کردم.

تسنیم: لحظه تحویل سال کجا هستید؟

چون لحظه تحویل سال ساعت ۲ بامداد است قطعاً درجایی به‌جز منزل نخواهیم بود اما این را به‌خوبی می‌دانم که اولین کاری که پس از سال‌تحویل انجام می‌دهم رفتن به مزار پدر، مادر و برادرانم است.

تسنیم: رسول خطیبی برخلاف بسیاری از فوتبالی ها در محله زادگاهش مانده و خطیب را برای سکونت انتخاب کرده است. دلیل این تصمیم چیست؟

همیشه سعی کرده‌ام که اصالتم را از دست ندهم؛ زمانی که من در آلمان یا امارات لژیونر بودم پسران من سن کمی داشتند و زمانی که به ایران برگشتم تصمیم گرفتم که از محله قدیمی خودمان جدا نشوم تا بچه‌هایم بدانند که پدرشان در کجا بزرگ‌شده و اهل کجاست.

تسنیم: برخی بر این عقیده هستند که جدایی خطیبی از تراکتور دلایلی غیر فوتبالی داشت؛ این قضیه را می پذیرید؟

من پس از جدایی از تراکتورسازی هیچ‌گاه حاضر با مصاحبه نشدم و این اولین گفت‌وگویی هست که با رسانه‌ها انجام می‌دهم و البته یک مصاحبه نوروزی محسوب می‌شود پس در این مصاحبه هم نمی‌خواستم درباره تراکتورسازی حرفی به زبان بیاورم اما چون شما این سؤال را پرسیدید مجبورم به یک سری از ابهامات پاسخ دهم.

رسول خطیبی یک شهروند تبریزی است که چه او سرمربی تراکتورسازی باشد و چه شخص دیگری همیشه تعصب خود را با توجه به حرف‌های آبا و اجدادی ما که ترک‌ها را افرادی متعصب خطاب کره‌اند نسبت به تراکتورسازی حفظ خواهد کرد. آرزوی ما واقعاً این است که نه‌تنها تراکتورسازی بلکه بقیه تیم‌های آذربایجان نیز به موفقیت برسند.

نمی‌خواهم کارهایی را که برای فوتبال آذربایجان انجام داده‌ام را خودم بازگو کنم اما این را مطمئن باشید که زمان همه‌چیز را ثابت می‌کند و مشخص می‌کند که رسول خطیبی چه‌کارهایی در طول این ۳ یا ۴ سال برای فوتبال این دیار انجام داده است.

هر چند که نه در گسترش فولاد و نه در تراکتورسازی اجازه ندادند کار خود را به اتمام برسانم اما مطمئنم روزی این فوتبال مورد نظر من که برای آذربایجان تدارک دیده‌ام را می‌بینیم و به امید خدا به آرزوی خود دست پیدا می‌کنیم.

تسنیم: بیش از ۲۰ بازی روی نیمکت تراکتور بودید؛ در این مدت رابطه هواداران و رسانه‌ها با سرمربی تراکتورسازی چطور بود؟

همان‌طور که گفتم من هیچ مصاحبه‌ای نداشتم و همین سکوت به معنای آرزوی موفقیت برای تیم است ولی باید بگویم هدف ما در اول فصل این بود که در سال اول جزو ۶ تیم اول لیگ برتر باشیم و سال دوم برای آسیایی‌ شدن و سال سوم برای قهرمانی برنامه‌ریزی کنیم و این هدف‌گذاری در زمان هیئت‌مدیره قبلی انجام‌شده بود.

بزرگ‌ترین ضربه را ما جایی خوردیم که هیئت‌مدیره تغییر یافت و این آقایانی که از هفته هفتم یعنی زمان صدرنشینی به تیم آمدند، در اول فصل وقتی تیم شکل و شمایل خود را هنوز نگرفته بود حتی حاضر نبودند پای خود را به باشگاه بگذارند ولی وقتی تیم به صدر جدول رده بندی رسید با روابطی که در تهران داشتند خودشان را در باشگاه جا کردند و فکر می‌کنم از همین‌جا استارت برکناری رسول خطیبی زده شد.

البته اتفاقات دیگری هم افتاد که من نمی‌خواهم خیلی به آن‌ها بپردازم ولی بااین‌همه من از مردم آذربایجان تشکر می‌کنم که در این مدت از تیم حمایت کردند و باعث شدند تراکتور بی حاشیه‌ترین نیم‌فصل تاریخ را پشت سر بگذارد و عزت و احترامی که من در تبریز کسب کردم هیچ مربی تراکتور به آن نرسیده بود چون مردم آگاه هستند و می‌دانند ما چه زحماتی برای تیم کشیدیم.

امیدوارم همان‌طور که ما در نیم‌فصل اول قهرمان شدیم آقای تونی هم در نیم‌فصل دوم تیم را قهرمان کنند تا اولین بار جام را در تبریز ببینیم.

تسنیم: شما با این تیم مدت زیادی کارکرده‌اید و به آن شناخت کامل دارید. فکر می‌کنید هواداران تراکتورسازی تا چه حد می‌توانند به قهرمانی این تیم امیدوار باشند؟

ما تیم را بدون پول قهرمان نیم‌فصل کردیم و نکته عجیبی هم که وجود دارد این است که چرا سه روز بعد از رفتن رسول خطیبی پول بازیکنان را می‌دهند یا چرا وقتی ما بازی‌ها را می‌بردیم هیچ پاداشی تعلق نمی‌گرفت یا اگر هم می‌دادند خیلی کم مثلاً ۵۰۰ هزار تومان یا یک‌میلیون بود اما حالا برای هر برد ۴ میلیون پاداش داده می‌شود و من فکر می‌کنم این بزرگ‌ترین ظلم در حق رسول خطیبی بود.

تسنیم: در بسیاری از رسانه‌ها بحث اختلاف بین رسول خطیبی و تونی الیویرا مطرح بود و حتی در بین هواداران خطیبی و تونی تعارض‌هایی پیش‌آمده بود اما در بازی خیریه‌ای که اخیراً برگزار شد برخورد گرمی با یکدیگر داشتید. در این مورد توضیح می‌دهید؟

تونی یک مربی حرفه‌ای است و من در تیم‌هایی بازی کردم و با مربیانی بودم که همگی حرفه‌ای بودند و الآن هم من و تونی باهم همکار هستیم و باید به یکدیگر احترام بگذاریم و مشکلی با هم نداریم و نه‌تنها ما ۲ نفر، بلکه تمام مربیان باید احترام همدیگر را حفظ کنند. من از هواداران می‌خواهم از تونی حمایت کنند و ما فرقی با هم نداریم و هدف تیم تراکتورسازی است و حتی در گفت‌وگویی که با هم داشتیم آقای اولیویرا از صحبت‌های من استقبال کردند و بازهم هر کمکی بتوانم به خاطر تراکتورسازی به ایشان می‌کنم.

تسنیم: گفته می‌شود در تبریز مکتب‌هایی شکل‌گرفته و برخی هوادار تونی، برخی کمالوند و برخی خطیبی هستند و در کل هرکسی از یک مربی حمایت می‌کند. فکر می‌کنید دلیل آن چیست؟

این بستگی به عملکرد مربیان دارد. البته من فکر می‌کنم هواداران تونی در اول فصل از من حمایت کردند و من هم از دوستداران خودم می‌خواهم حالا از تونی حمایت کنند چون هدف تراکتورسازی شادی جوانان آذربایجان است. همان‌طور که من تیم را قهرمان نیم‌فصل کردم انگار تونی این کار را کرده، الآن هم اگر تونی تیم را قهرمان کند انگار من این کار را کرده‌ام.

تسنیم: رسول خطیبی میانه خوبی با رسانه‌ها دارد؟

این سئوال را باید شما رسانه‌ها پاسخ دهید اما من سعی می‌کنم در طول مسابقات فقط در کنفرانس‌های خبری صحبت کنم به خاطر این‌که تمام حواسم روی تیم بود ولی برای رسانه‌ها احترام قائلم. 

تسنیم: بدترین خبری که امسال شنیدید چه بود؟

جدایی‌ام از تراکتور تیم محبوبم.

تسنیم: و اما بهترین خبر؟

انتخاب شدنم به‌عنوان سرمربی تراکتورسازی.

تسنیم: بهترین دوست ورزشی شما در سالی که گذشت چه کسی بود؟

تمام بازیکنان تراکتورسازی.

تسنیم: عنوان بهترین ورزشکار سال را به چه کسی می‌دهید؟

عظیم قیچی ساز کوهنورد تبریزی.

تسنیم: چه برنامه‌ای برای سال جدید دارید؟

سعی می‌کنم به هر تیمی که رفتم یک تیم خوب تشکیل بدهم تا انشالله از ۴ هفته مانده به پایان لیگ، آن تیم را قهرمان کنم.

تسنیم: کدام سین سفره هفت‌سین را بیش‌تر از بقیه دوست دارید؟

سیب

تسنیم: پیام نوروزی‌تان به هواداران تراکتورسازی چیست؟

اولین موردی که می‌توانم بگویم آرزوی سلامتی برای مردم آذربایجان و بعدازآن آرزوی قهرمانی تراکتورسازی است.

تسنیم: بزرگ‌ترین آرزوی رسول خطیبی برای سال ۹۴ چیست؟

من همیشه گفته‌ام که آرزوی ورزشی ندارم ولی آرزومندم روزی برسد که یک تیم تبریزی در آسیا قهرمان شود.

آیا امسال به اهدافی که داشتید رسیدید؟

۵۰ یا ۶۰ درصد بله.

تسنیم: یک خاطره از عید بگویید؟

نوروز همه‌اش خاطره است اما خانه‌ای که برای مادرم به‌عنوان عیدی خریده بودم و او را خوشحال کردم برایم به‌یادماندنی‌ترین خاطره نوروز است.

تسنیم: در چه سالی بود؟

سال ۷۷ زمانی که در پاس بازی می‌کردم.

تسنیم: بدترین خاطره؟

بدترین خاطره‌ام این است که بعد از جدایی از تراکتور اجازه ندادند حتی با بازیکنانم خداحافظی کنم و حلالیت بطلبم.

تسنیم: و حرف پایانی؟

سال نو را به تمام مردم تبریز و همه فوتبال دوستان به‌ویژه هواداران تراکتورسازی تبریک می‌گویم و آرزوی سلامتی و قهرمانی دارم و انشالله سالی داشته باشیم که آذربایجان غرق در شادی و شادکامی باشد. از خبرگزاری تسنیم هم تشکر می‌کنم که واقعاً همیشه از تراکتورسازی حمایت می‌کند و سال نو را به شما و همکارانتان تبریک می‌گویم.

گفت‌و‌گو از امیر توپچی‌پور

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.