تیم ملی فوتبال جوانان ایران با سرمربیگری علی دوستی، در مسابقات قهرمانی آسیا ناکام بود.
آریا صالحی/ شکست یک بر صفر مقابل یمن، ایران را از مسابقات قهرمانی آسیا حذف کرد. ایران که در رده بزرگسالان خود را یکی از مدعیان قهرمانی فوتبال آسیا می داند، در رده های پایه سه ناکامی متوالی را تجربه کرد تا یک بار دیگر ثابت شود که ایران در فوتبال خود کار پایه ای نمی کند. این برای دومین بار بود که تیم ملی جوانان ایران با مربیگری علی دوستی ناکامی را تجربه می کرد. اتفاقا خود علی دوستی هم در کنفرانس خبری ابراز تاسف کرده که نتوانسته برای دومین بار با تیم جوانان نتیجه بگیرد. او در رده نوجوانان بازدهی خوبی دارد. علی دوستی در رده سنی نوجوانان با بازیکنان مثل پدر برخورد می کند و این مدل برخورد، نوعی روحیه به بازیکنان می دهد که آن ها در زمین تمام انرژی خود را می گذارند. اما در رده جوانان که بازیکنان بزرگ تر شده اند و زیاد زیر بار این مدل از رفتار سرمربی نمی روند، دوستی نمی تواند خوب نتیجه بگیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ تیم ملی جوانان در حالی از مرحله گروهی مسابقات قهرمانی آسیا حذف شد که پیش از این تیم های ملی نوجوانان و امیدها هم ناکامی را تجربه کرده بودند. تیم ملی نوجوانان که از صعود به جام جهانی بازمانده بود و تیم ملی امید هم در بازی های آسیایی اعتبار فوتبال ایران را زیر سوال برد و به تیم ویتنام ۴-۱ باخت و با قرقیزستان مساوی کرد.

ناکامی فوتبال ایران در رده های پایه در حالی اتفاق می افتد که یکی از مشکلات اصلی این رده ها، باثبات نبودن شرایط کمیته جوانان فدراسیون فوتبال است. کمیته جوانان فدراسیون فوتبال مدتی توسط فریدون معینی اداره می شد. مدتی هم میرشاد ماجدی این کمیته را اداره می کرد که به دلیل همزمانی سرپرستی او در تیم استقلال، ماجدی هم کنار گذاشته شد. پس از آن ها، رسول دانشجو مسئول کمیته جوانان شد که دانشجوی رشته تربیت بدنی است و مدرک مربیگری C آسیا را دارد. او در تیم نوجوانان به عنوان دستیار سرمربی فعالیت می کند که این نشان می دهد مسئول کمیته جوانان انرژی خود را در مربیگری و وظایف گسترده ای که کمیته جوانان برعهده دارد تقسیم کرده است.

یک بار از علی کفاشیان در مورد اینکه چرا کمیته جوانان را به دست یک چهره امتحان پس داده و سرشناس نمی سپارد سوال پرسیده شد که او گفت: «من هزینه کرده ام. نمی توانم بیشتر از این هزینه کنم. با مجید جلالی صحبت کردیم که ۴۰۰ میلیون تومان پول می خواست ولی الان کسی را آورده ام که ۷۰۰ هزار تومان می گیرد.» قطعا ناکامی سه رده پایه فوتبال ایران هم نتیجه همین هزینه ۷۰۰ هزار تومانی است و با ۷۰۰ هزار تومان هزینه کردن، بیشتر از این نمی توان نتیجه گرفت. البته کفاشیان هم پیش از این گفته بود که ته دلش راضی نیست با کروش قرارداد ببندد چراکه عقد قرارداد با کروش، تمام هزینه های تیم های ملی فوتبال را می بلعد و او دیگر نمی تواند برای سایر رده ها هزینه کند.

تیم ملی نوجوانان که از رسیدن به جام جهانی بازماند و همچنین تیم ملی جوانان که در همین مرحله گروهی حذف شده، شامل بازیکنانی است که ۵ سال بعد باید در بازی های آسیایی ۲۰۱۹ اندونزی در ترکیب تیم ملی امید ایران حاضر شوند. اگر فدراسیون فوتبال فکری اساسی برای رده های پایه و کمیته جوانان نکند، از همین حالا می توان تصور کرد که چه عاقبتی در انتظار تیم امید ایران در بازی های آسیایی آینده است.
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.