دبیرکل فدراسیون فوتبال ژاپن آرزو دارد تیم‌های ایرانی و ژاپنی در فینال لیگ قهرمانان آسیا با هم بازی کنند.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، کوهزو تاشیما، دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن بعد از دیدار با علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن و مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ فوتبال ایران اظهار داشت: ابتدا باید از مسئولان فدراسیون فوتبال ایران به ویژه مهدی تاج برای برگزاری این جلسات تشکر کنم. در این جلسات اشتیاق بالایی برای همکاری دوجانبه دیده شد و سؤالات و مسائل مختلفی را مطرح کردیم.

وی افزود: در بخش فوتبال پایه اراده و علاقه‌‌ خوبی را از طرف سازمان لیگ ایران برای کسب اطلاعات و همکاری بیشتر شاهد بودم و فردا (سه‌شنبه) قرارداد همکاری دوجانبه بین رؤسای فدراسیون ایران و ژاپن امضا خواهد شد که چنین تفاهم‌نامه‌ای بین لیگ برتر ایران و جی‌لیگ ژاپن هم به امضا خواهد رسید. 

دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن یادآور شد: لیگ ایران و جی‌لیگ ژاپن شباهت‌های زیادی دارند. وسعت دو کشور، تیم‌های بزرگ و شهرهای بزرگ به همراه تماشاگران فراوان از جمله نقاط مشترک فوتبال ایران و ژاپن است.

تاشیما افزود: متأسفانه از ایران و ژاپن تیمی به  مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا نکرده که امیدوارم این اتفاق در آینده رخ دهد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۸ فینال لیگ قهرمانان آسیا میان اوراواردز ژاپن و سپاهان ایران برگزار شد که بازی رفت در اصفهان و بازی برگشت در ژاپن بود. فضای ورزشگاه در این دو بازی فوق‌العاده و شور و اشتیاق تماشاگران مثال‌زدنی بود و بازی هم کیفیت بسیار عالی داشت که هیچگاه آن بازی را از یاد نمی‌برم.

دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن خاطرنشان کرد: هر دو کشور لیگ‌هایی دارند که مانند لیگ و باشگاه‌های کشور چین از طرف افراد ثروتمند پشتیبانی مالی نمی‌شوند به همین دلیل مدیریت حرفه‌ای باشگاه‌ها مدام شرایط بهتری را پیدا می‌کنند و می‌تواند ما را به وضعیت ایده‌آل نزدیک کند. 

تاشیما تاکید کرد: معتقدم باشگاه‌های ایران و ژاپن می‌توانند در لیگ قهرمانان آسیا مقام بیاورند و حتی قهرمان شوند اما هنوز با این هدف فاصله داریم و به همین خاطر می‌خواهیم با هم همکاری کنیم و امیدوارم روزی دو تیم از ایران و ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسند.

وی در مورد اینکه چرا بخش‌های صنعتی در ژاپن از لیگ این کشور حمایت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: به طورکامل اینگونه نیست. به عنوان مثال میتسوبیشی از باشگاه اوراواردز و شرکت تویوتو از ناگویا گرامپوس حمایت می‌کنند و بسیاری از این شرکت‌ها خود لیگ را هم پشتیبانی می‌کنند. شرکت‌های ژاپنی جهانی هستند و بعضی از آنها حتی حامی تیم‌های بزرگ در لیگ برتر انگلستان و بوندس‌لیگای آلمان هستند. حتی این پتانسیل وجود دارد که برای حضور این شرکت‌ها در فوتبال و لیگ ایران وارد مذاکره شویم.

دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن تصریح کرد: در جلسه امروز ما بیشتر به سازمان لیگ ایران اطلاعات دادیم و اطلاعات چندانی از لیگ و فوتبال ایران دریافت نکردیم که بخواهم در این باره صحبت کنم اما دروازه‌ها برای همکاری دوجانبه باز است و فرصت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.

تاشیما درباره امکان بازی تدارکاتی تیم‌های ملی ایران و ژاپن یادآور شد: جام ملت‌ها در پیش است و الگوی مسابقات انتخابی جام جهانی هم با توجه به برگزاری این مسابقات تغییر کرده است بنابراین امکان دارد ایران و ژاپن در دیدار انتخابی جام جهانی با یکدیگر روبه‌رو شوند به همین دلیل ما باید این بحث را با گروه فنی تیم ملی خود درمیان بگذاریم تا آنها در این باره تصمیم‌گیری کنند. 

وی ادامه داد: با این حال فوتبال پایه، جوانان و آکادمی‌های فوتبال و فوتبال بانوان از جمله مواردی است که در تفاهم‌نامه فردا برای همکاری مشترک در مورد آنها قرارداد خواهیم بست.

دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن ادامه داد: در رده بانوان تیم ژاپن قهرمان جهان و آسیاست و فرصت زیادی برای همکاری وجود دارد، چرا که فوتبال بانوان در ایران نوپاست و ما می‌توانیم کمک زیادی به فوتبال ایران انجام دهیم.

تاشیما درباره نتایج تیم ملی ژاپن در جام جهانی هم یادآور شد: مردم عملکرد تیم ژاپن در این دوره را دوست نداشتند و از نتایج تیم راضی نبودیم به همین دلیل علل ناکامی تیم را تجزیه و تحلیل کردیم و به مسائل مختلفی درون و بیرون زمین رسیدیم.

وی افزود: امروز نخستین نشست خبری آگیره سرمربی مکزیکی و جدید تیم ملی ژاپن برگزار می‌شود که ما تمام اطلاعات درباره مشکلات و اشتباهات تیم ژاپن در جام جهانی را در اختیار این مربی قرار داده‌ایم. 

دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن درباره میزان درآمد لیگ فوتبال ژاپن از محل تبلیغات و حق پخش تلویزیونی تأکید کرد: درآمد کل لیگ ژاپن ۱۷۵ میلیون دلار است که از این میزان ۴۵ درصد سالیانه جی‌لیگ از محل حق پخش تلویزیونی و ۳۲ درصد از محل اسپانسرها و تبلیغات است. 

تاشیما در مورد افشین قطبی که ۳.۵ سال در جی‌لیگ مربیگری کرده است هم تأکید کرد: قطبی مربی تحصیلکرده‌ای است. او در شش ماه اول کارش با شیمیزو چندان با این تیم هماهنگ نبود اما به تدریج تغییراتی در تیمش ایجاد کرد و نتایج خوبی گرفت. 

وی افزود: البته شیمیزو تیمی در حد متوسط بود و قطبی در این تیم خوب کار کرد. می‌دانیم که وقتی یک مربی بیشتر از سه چهار سال در جی‌لیگ کارش ادامه دارد یعنی شرایط خوبی داشته و به هر حال بعد از این مدت او تصمیم به قطع همکاری گرفت.

دبیرکل و نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ژاپن همچنین یادآور شد که کارلوس کی‌روش و آرسن ونگر هم در لیگ ژاپن کار کرده‌اند و کی‌روش سرمربی ناگویا گرامپوس ژاپن بوده است. 

تاشیما درباره آریا جسور هاسه‌گاوا و اینکه این بازیکن در نهایت برای تیم ملی ژاپن بازی خواهد کرد یا ایران، تصریح کرد: آریا بازیکن خوبی است و فکر می‌کنم ۲۳ سال سن دارد. او در تیم زیر ۲۱ سال ژاپن بازی کرده است و تا آنجایی که می‌دانم خودش بازی در تیم ملی ژاپن را انتخاب کرده است.البته تصمیم نهایی در این باره به خود این بازیکن برمی‌گردد.

وی درباره قیمت بلیت جی‌لیگ ژاپن هم اظهار داشت: میانگین قیمت بلیت جی‌لیگ ۳۰ دلار است و بیشترین قیمت مسابقات لیگ ژاپن هم ۸۰ دلار است. البته قیمت بلیت برای کودکان زیر ۱۲ سال بین ۵ تا ۱۰ دلار است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.