این روزها فدراسیونِ تاج در مخصمه عجیبی گیر افتاده که شاید انتخاب دبیرکل بتواند گره‌ای از مشکلات آقای رئیس بردارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هنوز مدت زمان زیادی نیست که مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده است. تاج در این مدت سعی کرده به قول خودش آرامش را بر ارکان فدراسیون حاکم کند اما این مستلزم آن است که ابتدا رئیس جدید آرامشش را حفظ کرده و دست به اقدامات عجولانه‌ای نزند که بعد‌ها چوب آن را خورده و سبب پشیمانی‌اش شود.

**فدراسیونِ تاج روی هوا!

در این مدت تمام انرژی تاج وقف مبارزه با خواسته‌های کی‌روش و سروسامان دادن به تیم ملی گذشت غافل از اینکه فدراسیون فوتبال فقط تیم ملی بزرگسالان نیست و بسیاری از تیم‌های دیگر از جمله رده‌های سنی (در آستانه رقابت‌های قهرمانی آسیا)، فوتسال (در آستانه جام جهانی) و ... و حتی دپارتمان‌ها و کمیته‌ها هستند که به اندازه تیم ملی بزرگسالان به رسیدگی نیاز دارند و چه بسا اگر امروز تیم ملی نوجوانان در رأس هرم فنی خود با رفتن علیدوستی دچار شائبه‌ها و مشکلاتی شده است، به همین غفلت تاج از سایر ارکان فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود.

تاج قبل از انتخابات برنامه مدونی را ارائه کرده بود که طبق چارت‌بندی‌های آن قرار بود فدراسیون فوتبال از بیخ و بن دچار تغییرات شده و این فدراسیون طبق این برنامه به چند سازمان خلاصه شود تا هر سازمان وظایف مشخص و محول به خود را انجام دهد. این در حالی است که حدود یک و ماه و نیم از آمدن تاج به فدراسیون فوتبال گذشته و هنوز هیچ خبری از این تغییرات نیست البته به جز انتخاب دو سه سرپرست یا رئیس برای کمیته‌های مختلف از جمله برکناری نصیرزاده از کمیته تدوین و مقررات که البته این تغییر نیز عجولانه خاص و دور از منطق به نظر می‌رسد. نصیرزاده و تاج از قدیم دچار اختلافات عمیقی بودند که در همین راستا می‌توان این تغییر را به این تصمیمی که هفته گذشته گرفته شد مرتبط دانست.

از سوی دیگر این روزها از راهروهای فدراسیون فوتبال انواع و اقسام شایعات به گوش می‌رسد که شاید مرور آنها نیز جالب توجه باشد. یکی از این شایعات آن است که تاج می‌خواهد با برکنار کردن آدم‌های مورد وثوق رئیس سابق (بخوانید رفقای کفاشیان) کم کم او را خلع سلاح کرده و از فدراسیون فوتبال دور کند. آن عده‌ای که این شایعه را ایجاد کرده‌اند معتقدند که قرار دادن یک صندلی برای کفاشیان در کنار صندلی تاج، در هنگام جلسات و یا بلند کردن دستان رئیس سابق بعد از انتخاب به عنوان رئیس قبلی و نایب اول فعلی، یک نوع فریب اذهان عمومی است تا تاج در ظاهر نشان دهد همچنان برای کفاشیان ارج و قرب قائل است اما در باطن قصد دارد او را از ارکان قدرت دور کند.

یکی دیگر از این شایعه‌ها به آمدن آصفی مربوط می‌شود که گویا از حالا باید ریاست دپارتمان بین‌الملل را برای وی کنار گذاشت. آصفی اگرچه داشتن هرگونه مشکل با کفاشیان را تکذیب می‌کند اما او که یکی از قدرت‌های سابق سیاسی محسوب می‌شود از این جهت به فدراسیون آمده که بر خلاف فدراسیون گذشته تعداد آدم‌هایی که وزن بالایی دارند در فدراسیون فوتبال افزایش پیدا کند و این خود یک پیام بزرگ برای کفاشیان به همراه دارد. حضور ساکت در رأس تیم‌های ملی نیز به همین دلیل است و همین پیام واحد را برای کفاشیان به همراه دارد که معمولاً عادت داشت تنهایی دست به کارهای بزرگ زده و تمام هندوانه‌ها را خود بلند کند.

در این بین اما نمی‌توان از ایرادهای تاج نیز به سادگی گذشت. تاج به شدت از بالادستی خود (هر نهاد و ارگانی از وزارت ورزش و وزارت ... گرفته تا دولت) حساب می‌برد. شاهد این خصلت اینکه کفاشیان کمترین صحبت‌هایش حسابی جنجال به پا می‌کرد و او به نوعی خودش پذیرای چالش بود و در صحبت‌هایش هیچ‌گاه محافظه‌کاری معنایی نداشت حتی اگر به قیمت از دست رفتن وجهه و اعتبارش تمام می‌شد و حتی به قیمت اینکه تمام ارکان چپ و راست دنیای سیاست با او سر لج بیفتند. اما تاج اینگونه نیست، حداقل از رسانه‌ای کردن آن اجتناب کرده و سعی می‌کند دور یک میز با هر ترفندی که شده قائله‌ای که به وجود آمده است را ختم به خیر کند تا مبادا...

امروز در فدراسیون فوتبال از تاج و کفاشیان گرفته تا اسدی و ساکت، هیچکدام پاسخگوی رسانه‌ها نیستند و مشخص نیست چرا تاج که اولویت اول کاری‌اش را پاسخگویی به رسانه‌ها می‌داند تا این اندازه امروز از دست خبرنگاران فراری شده است.

** رئیس جدید در دوراهی خواسته کفاشیان و وزارت

این سکوت ایجاد شده شاید تا انتخاب دبیر و نایب رئیس دوم به طول بیانجامد. جایی که قرار است در جلسه هیأت رئیسه امروز طلسم انتخاب دبیر و نایب رئیس دوم نیز شکسته شود..

به خوبی به یاد داریم که قبل از انتخابات به طور میانگین هفته‌ای یک بار هیأت رئیسه تشکیل جلسه می‌داد اما پس از آن این اتفاق فقط یک بار طی حدود یک ماه و نیم محقق شده و مشخص نیست چرا تاج برای برگزاری هیأت رئیسه تا این اندازه دست دست می‌کند.

عده‌ای معتقدند که تاج منتظر تغییرات در بدنه وزارت ورزش و رفتن وزیر است تا به نوعی فشارهای وزارت برای اعمال قدرت در فدراسیون فوتبال به این ترتیب نقش برآب شود.

اینکه امروز نیز تاج در مقابل اسدی تغییر موضع داده و راضی به ماندن او شده نیز به نوعی تعبیر از معامله رئیس فدراسیون با وزارت ورزش دارد. تاج که یک زمانی بیشترین تعارض را با اسدی داشت، امروز اسدی را مهره‌ای از وزارت ورزش می‌داند با این تفاوت که اسدی دیگر مثل سابق با هم‌پیمانان سابق نمی‌پرد و به نوعی نمک‌گیر کفاشیان و مجموعه فدراسیون شده و می‌تواند بهترین و مطیع‌ترین گزینه‌ برای فدراسیونِ تاج نیز باشد تا او که حالا به بهترین شکل با وظایفش آشنایی پیدا کرده همچنان در سمت خود ابقا شود.

از سوی دیگر تاج می‌‌خواهد به قیمت ماندن اسدی، نایب رئیس دوم را خودش مستقلاً انتخاب کند و زیر بار انتخاب قنبرزاده به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت برای این سمت نرود.

پشت پرده پیشنهاد غیررسمی اسدی به هیأت رئیسه برای دبیرکلی نیز جالب و در نوع خود عجیب به نظر می‌رسد. کفاشیان که مدت‌ها با اسدی کار کرده او را به عنوان دبیرکل به تاج معرفی کرده تا این دبیرکل فعلی در سمت خود ابقا شود اما نیمی از اعضای هیأت رئیسه معتقدند که تاج زیر قولش زده و در حالی که آنها در زمان انتخابات، تمام‌ آرای عزیزی خادم‌ را در مجمع به سود او کردند؛ امروز نوبت قدرشناسی تاج است تا وی نیز عزیزی‌خادم را به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال انتخاب کند. در این بین حتی شنیده می‌شود که یکی از اعضای مجمع نیز به دنبال آن است تا نظر سایر اعضای هیأت رئیسه از جمله اصفهانیان و عرب‌عامری را نیز به سمت دبیر کلی عزیزی‌خادم جلب کند.

در این بین شایعه‌ای ایجاد شد مبنی بر اینکه در این خصوص در هیأت رئیسه اخیر جاروجنجال به پا شده و حتی تاج نیز تهدید به استعفا کرده و اعلام کرده اگر نتواند به صورت مستقل تصمیم‌گیری کند این کار را عملی خواهد کرد و سپس کت خود را برداشته و از جلسه می‌رود. این در حالی است که هیچگاه چنین اتفاقی رخ نداده و تمام اعضا متفق القول می‌گویند هیچ صحبتی در خصوص انتخاب نایب رئیس و دبیرکل انجام نشده است و اگر هم پیشنهادی برای ابقای اسدی به اعضای هیأت رئیسه رسیده به صورت غیررسمی و خارج از جلسات بوده است.

در واقع هیات رئیسه‌ای که هفته‌ای یک بار قبل از انتخابات تشکیل جلسه می‌داد الان خبری از برگزاری جلساتش نیست چراکه تاج قصد دارد ابتدا با خواندن دست وزیر و مجمع، مهره‌چینی‌هایش را انجام داده و سپس پیشنهاد این نفرات را به هیأت رئیسه بدهد.

در هر صورت این روزها فدراسیونِ و شخص آقای رئیس بدجوری در این مخمصه قرار گرفته و بین ۳ راهی وزارت، کفاشیان و مجمع گیر افتاده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.