خبرگزاری ایسنا جدیدترین نوشته جان دردن درباره فوتبال آسیا را برای ساکرنت ، ترجمه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ جان دردن انگلیسی ، او یکی از سرشناس ترینروزنامه نگاران ورزشی آسیاست . مردی که همراه با مایکل چرچ ، سالهاست که از فوتبالآسیا می نویسند و بین همه اروپایی هایی که به فوتبال آسیا می آیند شهرتی فراواندارند. جان دردن برای ایرانی ها هم خیلی نا آشنا نیست. او با افشین قطبی رفاقتیدیرینه داشت و به واسطه قطبی ، آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر را از نزدیکدیده است. آن سال ها منتقدان قطبی می گفتند دردن مشاور رسانه ای مربی پیشین پرسپولیس است. دردن در آن زمان ، در دو مقطع بهایران آمد و به همین دلیل خیلی خوب با تاریخ پرسپولیس آشنایی دارد و به خوبی میتواند از دقایق رویایی پرسپولیس بنویسد. این بار بهانه او برای نوشتن از فوتبالایران  ،نوشتن درباره پرسپولیس ، یکی ازپرطرفدارترین تیم های فوتبال آسیاست. او ۵ لحظه تاریحی این باشگاه را این بارنوشته . صحنه هایی که تعدادی از آنها را خودش شاهدش بوده است.نوشتن ازپرسپولیس برای او بی شک از گل سپهر آغاز می شود ؛ از آخرین قهرمانی پرسپولیس. این۵ صحنه را خبرگزاری ایسنا از ساکرنت منتشر کرده است:

۱- آن گل در سال ۲۰۰۸

اگر بخواهیم کلیشه بگوییم باید گفت اگر شما این اتفاق را به عنوان یکفیلمنامه بنویسید به عنوان یک اثر مصنوعی فراموش می‌شود اما خیر، هر کسی با نهایتشور و هیجانش در این داستان به سرعت شروع به نقش‌آفرینی می‌کند.

کدام بازیگر نقش افشین قطبی آن پسر ولخرج بعد از ۳۰ سال به وطن برگشتهرا بازی می‌کند تا هدایت بزرگ‌ترین باشگاه کشور را در دست بگیرد؟ قطبی را هواداراندوست داشتند اما در جامعه فوتبال خیلی‌ها به او اعتماد نداشتند.

پرسپولیس ۸۷

امپراطور افشین، یک داستان‌سرای پیشرو در نخستین فصل حضورش در فوتبالایران بود. او یک شروع جذاب در لیگ داشت به همراه کمی چاپلوسی در کارش که با لکنتزبان در فارسی صحبت کردن همراه بود. کسر امتیاز از سوی فیفا، ‌حملات متعدد دررسانه‌ها، سوء ظن مسئولان باشگاه به کارشکنی او و رقابت برای قهرمانی که به آخریندقایق آخرین بازی فصل کشیده شد همه در یک فصل برای او رخ داد.

پرسپولیس آن روز آفتابی را به عنوان تیم دوم جدول شروع کرد و مهمان آن‌هاسپاهانی بود که در صدر جدول قرار داشت. برد مقابل این تیم قهرمانی آن‌ها را تضمینمی‌کرد. ورزشگاه آزادی پر شده بود و حتی بیشتر از جایگاهش را در خود جای داده بودبا جمعیتی معادل ۱۱۰ هزار نفر. آن‌ها ۱۷ دقیقه بعد از شروع بازی با گل زیبای محسنخلیلی از سپاهان پیش افتادند اما حریف خیلی زود بازی را به تساوی کشاند.

نیمه دوم یک بازی یک طرفه بود اما گل قهرمانی تا آخرین ضربه فصل بهدست نیامد. در دقیقه ۹۶ سپهر حیدری از فاصله نزدیک با ضربه سر این گل تاریخی رازد. هرچند گل زیبایی نبود اما یک لحظه خاطره‌انگیز و یکی از دراماتیک‌ترین لحظاتفوتبال آسیا بود.

۲- قهرمانی در جام در جام آسیا

برای باشگاهی به بزرگی پرسپولیس تنها یک قهرمانی در آسیا کمتر از ناماین تیم است. لیگ قهرمانان آسیا از سال ۲۰۰۳ شروع شده اما این تورنمنت تاکنون برایقرمزهای ایران شکارگاه خوبی نبوده است. آن‌ها با ۵ حضور در این تورنمنت نتوانسته‌اندرنگ مراحل بعد از یک هشتم نهایی را ببینند. البته تاکنون هیچ تیمی از ایران در اینرقابت به قهرمانی نرسیده و تنها دو تیم سپاهان و ذوب آهن هر کدام یک بار به فینالرسیده‌اند.

جام باشگاه‌های آسیا هم در واقع خیلی آمار بهتری از پرسپولیس در خودنداشت. حتی دو قهرمانی استقلال در این جام که رقیب بزرگ پرسپولیس است، اوضاع رابرای این باشگاه بدتر کرده بود اما تنها قهرمانی پرسپولیس در آسیا در سال ۱۹۹۱ ودر جام در جام آسیا به دست آمد. این جام به اندازه جام باشگاه‌های آسیا خیلیرقابتی نبود و نیاز به تلاش زیادی برای قهرمانی در آن وجود نداشت. هرچند پیروزیپرسپولیس مقابل الهلال در نیمه نهایی آن سال خاطره‌انگیز شد. پس از آن پرسپولیس درفینال المحرق بحرین را شکست داد تا جایزه قاره‌ای را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

۳- یک پرسپولیسی تنها پیروزی تاریخ ایران درجام جهانی را رقم زد

یکی از بزرگ‌ترین افتخارات پرسپولیس این واقعیت است که بسیاری ازفرزندان باشگاه به لیگ‌های معتبر اروپایی رفته‌اند. ۲ علی، دایی و کریمی هر دو بهبایرن مونیخ رفتند. کریم باقری هم به بوندسلیگا و انگلیس رفت و بعد هم مهدی مهدوی‌کیابود. او یکی از تنها بازیکنان مدرن فوتبال آسیا بود که برای یک دهه در خاک آلمانبازی کرد اما هیچ وقت به حق واقعی‌اش نرسید.

مهدوی‌کیا

کیا شاید مهم‌ترین گل تاریخ فوتبال ایران را که موج زیادی در جهانایجاد کرد به ثمر رساند و وقتی که این کار را انجام داد یک پرسپولیسی بود. ایراندر ۱۲ بازی خود در جام جهانی تنها در یک دیدار پیروز شده و آن هم یک پیروزی بزرگمقابل آمریکا بود. مهدوی‌کیا گل دوم و بسیار بااهمیت ایران را به ثمر رساند که درنهایت بازی در جام جهانی ۹۸ فرانسه ۲ بر یک به پایان رسید.

۴- زخمی کردن آبی‌ها

هیچ چیز به اندازه نابود کردن رقیب همیشگی‌تان لذت‌بخش نیست و درداربی تهران هیچ بردی بزرگتر از پیروزی ۶ بر صفر پرسپولیس مقابل استقلال در ۷سپتامبر ۱۹۷۳ نبوده است. همایون بهزادی، جایگاه خود در تاریخ باشگاه را با انجامنخستین هت تریک در این داربی محکم کرد. حتی امروز هواداران قرمز در مواجهه بارقبای آبی خود از شعاری استفاده می‌کنند که به نتیجه این بازی در ۴۲ سال پیش مربوطاست.

۵- بازگشت تاریخی به بازی در سال ۲۰۱۲

این خاطره جادویی به نوعی به عنوان بازی ایمون زاید شناخته می‌شود.مهاجم متولد ایرلند نخستین بازی‌اش برای پرسپولیس را در بازی مقابل رقیب بزرگ یعنیاستقلال انجام داد.

تیم جدید زاید در حالی که ۱۰ نفره شده بود و ۱۰ دقیقه هم به پایانبازی باقی مانده ۲ بر صفر عقب بود و بعد یک اتفاق کاملا خارق‌العاده رخ داد. گلنخست یک ضربه پای راست دقیق بود که از دروازه‌بان حریف به خوبی رد شد آن هم نه هردروازه‌بانی بلکه مهدی رحمتی. بعد از آن پرسپولیس هنوز یک گل عقب بود و در آستانهتحمل شکستی در داربی. خیلی زود بعد از گل اول او با یک ضربه سر گل تساوی را برایقرمزها به ثمر رساند و این بار شادی‌اش را خیلی بیشتر بروز داد اما این شادی درمقابل آنچه در دقیقه پایانی باز رخ داد قابل مقایسه نبود.

ایمون زاید

یک پاس رو به بیرون خوب در پشت محوطه ۶ قدم، یک چرخش عالی و یک ضربهتمام کننده مهار نشدنی. یک اسطوره متولد شد. "در ورزشگاه و در جایگاه قرمزهاهمه دیوانه شده بودند. من هیچ وقت چنین چیزی شبیه به این ندیده بودم". اینجمله ایمون زاید بعد از بازی بود که به نشریه Irish Times گفت.زاید همچنین گفته بود: بعد از بازی و در اتوبوس همه بازیکنان بالا و پایین می‌پریدند،من را بغل می‌کردند و می‌بوسیدند و می‌گفتند تو نمی‌دانی چه کار کرده‌ای. پس از آنوقتی که به هتل برگشتیم، جشنی برپا بود و مردم می‌خواستند که به عنوان مهمان ویژهبه آن‌ بپیوندند. یک پیرمرد ۱۰۰ دلار به من هدیه داد. او به من گفت چقدر خوشحالبود و اینکه می‌خواست یک هدیه به من بدهد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.