نشست رسانه‌ای معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، غلامرضا شعبانی بهار در نشست خبری که به مناسبت برگزاری هفته تربیت بدنی برگزار شد، اظهار داشت: این هفته یک فرصت استثنایی برای مطرح شدن مفهوم ورزش است. در واقع این هفته و به ویژه روز نخست آن که به نام تربیت بدنی و ورزش نامگذاری شده فرصت خوبی است که برای توسعه ورزش حرکت کنیم و امیدوارم به اهدافی که کشورمان شایسته رسیدن به آن است در زمینه شادابی و سلامت دست پیدا کنیم.

وی افزود: ما نمادهایی از توفیق در حرکتی که داریم را می‌بینیم، توفیق به این سمت که ورزش در حال نهادینه شدن است و ما به سمت آن حرکت می‌کنیم. یکی از این نمادها آمار ارائه شده است. یک آمار حکایت از آن دارد که تا سال ۹۲، ۱۰ درصد مردم به ورزش می‌پرداختند که این رقم تا انتهای سال ۹۴ به ۲۱ درصد رسید در این بخش آمار هر استان به تفکیک مشخص است و این عددی است که مسئولان ورزشی آن را مشاهده و رصد کرده‌اند، این ۲۱ درصد شامل کسانی است که در جمع‌های مختلف فعالیت داشته‌اند.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: آمار دوم مربوط به آن چیزی است که مرکز آمار اعلام کرده است، طبق اعلام این مرکز در سال ۸۸ میانگین ۱۲ دقیقه ورزش به ثبت رسیده که این عدد در سال ۹۴ به ۱۶ دقیقه افزایش پیدا کرده است. اضافه شدن ۴ دقیقه یک آمار خوب است اگرچه معتقدیم باید این عدد بیشتر هم شود. در مجموع اینکه افزایش این دو آمار مبین آن است که فعالیت مردم در ورزش بهتر شده است.

شعبانی بهار با اشاره به اینکه فردا (دوشنبه) در روز نخست از هفته تربیت‌بدنی قرار است پیاده‌روی همگانی با حضور وزیر ورزش و معاونانش برگزار شود، گفت: مهم‌ترین نکته این است که روز ۲۶ مهر به عنوان روز ورزش و تربیت بدنی دیده شود. ما بر همین اساس نیز به مجموعه‌های ورزشی تحت نظر خودمان اعلام کردیم که فردا را به صورت رایگان خدمات بدهند. در واقع تلاش می‌کنیم که از این پس روز ۲۶ مهر روز ورزش رایگان باشد. نکته بعدی در خصوص مشارکت شهرداری‌ها است که بیشتر آنها اعلام کردند فردا مجموعه‌های ورزشی خود را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهند داد و در طول هفته تربیت بدنی نیز ارائه خدمات را به صورت نیم‌بها می‌کنند. همه ما باید کمک کنیم که روز ۲۶ مهر در سراسر کشور ورزش به صورت رایگان انجام شود.

وی اظهار داشت: ورزشگاه نقش جهان اصفهان آماده افتتاح است ولی زمان آن هنوز مشخص نیست چون مسئولان در تدارک یک تاریخ مناسب هستند تا با برگزاری یک بازی رسمی فوتبال افتتاح شود. همچنین کار چمن ورزشگاه یادگار امام تبریز هم تمام شده و مسئولان استانی به دنبال تدارک برنامه برای افتتاح این ورزشگاه هستند.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری جشنواره همگانی استعدادیابی گفت: افتتاح این جشنواره در هفته جاری در تهران به صورت پایلوت انجام می‌شود و از آبان‌ماه به صورت رسمی در سراسر کشور صورت خواهد پذیرفت. ضمن آنکه اختتامیه جشنواره نیز اواخر اسفند خواهد بود. در مجموع مبلغ ۷.۵ میلیارد تومان برای اجرای این جشنواره در ۳۱ استان در نظر گرفته شده است.

شعبانی بهار درباره انتقادات برخی از کارشناسان به موضوع آمار ۲۱ درصدی ورزش همگانی و اینکه عنوان می‌شود این رقم واقعی نیست اظهار داشت: آنهایی که صحبت از علمی نبودن این آمار می‌کنند همکاران خود من در دانشگاه‌ها هستند. ما هم روش تحقیق را می‌دانیم و هم اینکه تحقیقات ملی چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد. متاسفانه در سرشماری که پیش از این انجام شده اشاره‌ چندانی به وضعیت ورزش نشده است و ما مجبوریم به روش‌های آمارگیری بسنده کنیم. بر همین اساس آمار خود را بین دستگاه‌های عضو شورای ورزش همگانی توزیع کردیم. برای مثال به شهرداری تهران گفتیم که اعلام کند چند نفر در پارک‌ها ورزش می‌کنند. به شهرداری اعلام کردیم که این موضوع را مشاهده و محاسبه کرده و آمار کامل را به ما بدهد. در واقع ما افراد قابل مشاهده را حساب کردیم. همچنین از ارگان‌های دیگری همچون فدراسیون پزشکی ورزشی نیز درخواست کردیم که تعداد کارت‌های بیمه صادر شده برای ورزشکاران را به ما بدهد که این هم بخش دیگری از آمارگیری ما است.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها، نیروهای مسلح، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت کار، کانون اصلاح تربیت و ندامتگاه‌ها ، سازمان بسیج، قوه قضائیه، هلال احمر، حوزه علمیه و هیئت‌های ورزشی و سایر ارگان‌ها مراکزی بودند که آمار ۲۱ درصدی از آنها جمع‌آوری شده است. در بین این مراکز ۱۶ میلیارد و ۷۲۱ هزار نفر مشارکت‌کننده در ورزش داشته‌ایم که همان عدد ۲۱ درصد می‌شود، البته ما خودمان هم می‌دانیم که همه مردم در این آمار نیستند و این آمار چندان معتبر نیست. به هر حال تنها جایی که می‌توان به آمار آن به طور رسمی استناد کرد مرکز آمار است.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: بعضی‌ها دوست دارند این آمار کم باشد، برای مثال در استان‌هایی که فکر می‌کردیم ارقام اعلام شده از سوی آنها واقعی نیست، بار دیگر از طریق ارگان‌های دیگر ارقام اعلام شده را بررسی کردیم. دلیل این مسئله آن بود که خودم دوست نداشتم آماری را به مردم بدهیم که کسی آن را باور نکند و برهمین اساس بر صحت و دقت آمار تلاش کردیم.

شعبانی بهار درباره انجام برنامه‌های استانی در هفته تربیت‌بدنی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه ظرفیت ورزش استان، برپایی یادواره شهدای ورزش، کوهنوردی خانوادگی، ورزش صبحگاهی، تقدیر از خادمین ورزش و ملاقات حضوری مسئولان با مردم از جمله کارهایی است که قرار شده صورت بگیرد. همچنین طبق هماهنگی‌هایی که انجام گرفته قرار است مدیران کل ورزش و جوانان استان‌ها پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته درباره موضوع ورزش صحبت کنند.

وی در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای هفته تربیت‌بدنی گفت: ما ۸۰۰ میلیون تومان برای این هفته در نظر گرفته‌ایم که نیمی از آن را به استان‌ها دادیم تا مشارکت خود را نشان بدهیم.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان درباره عدم راه‌اندازی جاده سلامتی در اطراف دریاچه آزادی گفت: این فضا در اختیار فدراسیون قایقرانی است و این فدراسیون نیز با توجه به اینکه برای ورزش قهرمانی به آن نیاز داد با این موضوع موافقت نکرد چرا که ممکن است به ورزش قهرمانی ضربه بزند، ما هم در حال بررسی فضاهای دیگری برای راه‌اندازی جاده سلامتی هستیم.

شعبانی‌بهار در بخش پایانی صحبت خود در خصوص ایجاد فضای ورزشی در اماکن مسکونی عنوان کرد: مکاتباتی را با شهرداری تهران و وزارت مسکن داشتیم و همکاری که انتظار داشتیم این بود که در فضاهای شهری جدید یک فضای ورزشی جدید نیز ایجاد کنند. طبق صحبت‌هایی که شده شهرداری‌ها تلاش‌شان بر آن است که تا جایی که این مسئله امکان دارد صورت بگیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.