برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا با ۲۴ تیم و در ۶ گروه چهارمین تحول تاریخی در شکل برگزاری این رقابت‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخستین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۱۹۵۶ با حضور ۵ تیم در یک گروه به میزبانی هنگ کنگ برگزار شد و کره‌جنوبی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. این رقابت‌ها تا سال ۱۹۷۲ به شکل متمرکز در یک گروه برگزار می‌شد و تمامی تیم‌های شرکت‌کننده برابر هم بازی می‌کردند.

در مسابقات ۱۹۷۲ تایلند اولین تحول در تاریخ برگزاری جام ملت‌ها صورت گرفت و مسابقات برای نخستین‌بار در ۲ گروه با حضور ۶ تیم برگزار شد و ایران عنوان قهرمانی را به نام خود ثبت کرد.

دومین تحول در شکل برگزاری رقابت‌ها به تورنمنت ۱۹۹۶ امارات بازمی‌گردد که مسابقات برای نخستین‌بار با حضور ۱۲ تیم در ۳ گروه برگزار شد و برترین تیم‌های سوم هم شانس صعود به مرحله یک چهارم نهایی را پیدا کردند.

این روند هم تا سال ۲۰۰۴ ادامه داشت تا اینکه در مسابقات چین تعداد تیم های شرکت‌کننده مانند رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به عدد ۱۶ رسید و رقابت‌ها در ۴ گروه ۴ تیمی تا سال ۲۰۱۵ ادامه یافت.

دوره جدید جام ملت‌ها و افزایش تیم‌ها به ۲۴ تیم همچنین رقابت شرکت‌کنندگان در ۶ گروه چهارمین تحول در شیوه برگزاری مسابقات محسوب می‌شود و تورنمنتی که در طول تاریخ ۶۳ ساله خود با ۵ شرکت‌کننده آغاز شده بود و حالا با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود.

نکته جالب توجه این است که در این ۶۳ سال ایران و کره جنوبی تنها تیم‌هایی هستند که در هر ۱۳ دوره مسابقات حضور داشته‌اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.