پرونده بازی نکردن تیم‌های ایران و عربستانی در زمین یکدیگر همچنان باز است و طرفین تلاش می‌کنند حرف‌شان را به کرسی بنشانند اما هنوز تکلیف به طور قطعی مشخص نشده است.

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: رقابت تیم های ایرانی و عربستانی چه در رده ملی و چه باشگاه‌ی سالهاست از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار بوده و اتفاقات و حاشیه‌هایی که در هر بازی رخ داده بر میزان این حساسیت افزوده تا جایی که کار از فوتبال فراتر رفت و به برخوردهای سیاسی هم کشیده شد.

تنش های سیاسی و ورزشی بین دو کشور در نهایت با اتفاقی که پیرامون سفارت عربستان در تهران رخ داد وارد مرحله جدیدی شد و با پیگیری و نفوذ مسئولان عربستانی در کنفدراسیون آسیا و سپس هیات اجرایی کمیته مسابقات فیفا، حکم بر برگزاری دیدارهای تیم های دو کشور در زمین بی طرف صادر شد.

از همان زمان مسئولان فدراسیون فوتبال و سایر عوامل مرتبط با روابط بین الملل تلاش کردند تا بتوانند این حکم را بشکنند اما پس از گذشت چند سال از آن اتفاق هنوز هم حکم پابرجاست و تیم‌های ایران ناچارند در کشوری دیگر از تیم‌های عربستانی در لیگ قهرمانان آسیا میزبانی کنند.

چرا از همان اول مقابل عربستان نایستادید؟

برخی منتقدان و بیرون گودنشسته ها با تاکید بر اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال باید با رایزنی و لابی های پشت پرده این حکم را نمی پذیرفتند و زیربار آن نمی رفتند، اعتقاد دارند اگر مسئولان ایرانی از همان ابتدا مقابل این زیاده خواهی عربستانی ها می ایستادند و حاضر به حضور در نشست های کنفدراسیون آسیا و فیفا نمی شدند این رای هم صادر نمی شد. آنها برای این ادعای خود قطر را مثال می زنند که پس از مشکلاتی که با عربستان پیدا کرد حاضر نشد پای میز مذاکره بنشیند و درخواست طرف مقابل را رد کرد.

قدرت عربستانی ها و کم توانی ایرانی ها

در این پرونده عربستانی ها که همواره از نفوذ بالایی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و حتی فیفا برخودار بودند تلاش زیادی کردند تا حرف شان را به کرسی بنشانند. آنها در حالی توانستند به این موفقیت برسند که مسئولان ایرانی توان لازم برای دفاع از اتهام وارده را نداشتند. هر چند اتفاقی که برای سفارت عربستان در تهران رخ داد کاملا واضح و مشخص بود و در آن شرایط نمی شد دفاع قاطعی از آن رفتارها داشت. با این حال شاید می شد در مراحل بعدی مشکل را حل کرد.

آیا موضوع فراتر از ماجرای سفارت است؟

یکی از مواردی که به نظر می رسد مسئولان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا روی آن تاکید دارند اتفاقاتی بالاتر از ماجرای سفارت است و به نظر می رسد عربستانی ها با نفوذی که دارند از مراجع بالاتر کار را برای ایران سخت و اتهامات دیگری را وارد کرده اند. شاید همین اتهامات است که مسئولان فیفا و کنفدراسیون آسیا را برای شکستن حکم مردد کرده است.

رایزنی ایران ادامه دارد

به گفته مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال، تلاش ها برای ابطال حکم فیفا از سوی وزارت ورزش و وزارت امور خارجه ادامه دارد و این نهادها در نامه هایی که برای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کرده اند خواستار تجدید نظر در حکم سالهای گذشته شده اند. هر چند هنوز وضعیت این پرونده و پاسخ این نامه ها مشخص نیست اما مسئولان فوتبال و غیرفوتبال کشور در تلاش هستند از حق ایران دفاع کنند.

بی عرضگی مسئولان یا قدرت دست های پشت پرده؟

برخی منتقدان فدراسیون فوتبال که از مدیران قبلی این رشته هم بوده اند در مصاحبه هایی که طی روزهای گذشته داشته اند مسئولان فعلی فدراسیون را به بی عرضگی در دیپلماسی ورزشی و نگرفتن حق کشورمان متهم کرده اند. این در حالی است که مسئولان فوتبال دست های پشت پرده و قدرت بالای عربستانی ها و لابی هایی که آنها دارند را دلیل این موضوع عنوان کرده اند و اتهامات وارده را نمی پذیرند.

ضررهای میلیاردی که باشگاه ها متحمل می شوند

بزرگترین لطمه بازی نکردن در خانه به تیم های باشگاهی و نمایندگان ایران در آسیا وارد می شود. چهار نماینده ایران علاوه بر اینکه باید برای سفرهای خود به کشور بی طرف هزینه‌های زیادی را متحمل شوند، از درآمد ناشی از بلیت فروشی بازیهای خانگی هم محروم می شوند. باشگاهی مثل پرسپولیس در فصل گذشته نزدیک به یک میلیون دلار از این موضوع ضرر کرده است. این رقم را برانکو سرمربی سرخپوشان تایید کرد. سایر باشگاه ها نیز براساس تعداد تماشاگرانی که دارند متحمل این زیان شده اند. اگر مشکل میزبانی حل شود طبیعتا بخش عمده ای از این ضررها جبران خواهد شد.

ماجرای پیچیده و زوایای پنهان

اختلافاتی که بین ایران و عربستان وجود دارد و بخش پررنگ آن در فوتبال دیده می‌شود زوایای پنهانی دارد که هنوز روشن نشده است. با وجود اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال تلاش‌هایشان برای حل این مشکل را ادامه می دهند اما به نظر می رسد محدودیت هایی هم در بیان حقیقت ماجرا دارند. با این حال این موضوع پیچیدگی های خاص خود را دارد و تنها با دیپلماسی بالاتر از فوتبال حل خواهد شد که فعلا آن هم به بن بست رسیده است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.