لوکا بوناچیچ مربی ۶۲ ساله اهل کشور کرواسی برای چندمین بار هدایت یک تیم ایرانی را بر عهده گرفت تا تعداد مربیان کروات لیگ برتری به سه نفر برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از عقد قرارداد گسترش فولاد تبریز با لوکا بوناچیچ، این کروات نام آشنا در فوتبال ایران بعنوان سومین مربی کروات عهده دار هدایت یکی از تیم‌های لیگ برتری شد تا بار دیگر موج «ویچ»ها فوتبال ایران را در بر گیرد.

در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بود که پای مربیان کروات به فوتبال ایران باز شد و از آن به بعد شاهد حضور تعداد زیادی از این مربیان در فوتبال مان بودیم. مربیانی که از لیگ برتر تا لیگ یک روی نیمکت تیم های ایرانی نشستند و رکورددار حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران شدند.

در اوایل دهه نود بود که تعداد این مربیان در فوتبال ایران تا حدودی کم شد. اما باز هم در این میان بودند مربیانی مثل اسکوچیچ، استیماچ، بگوویچ و... رشته حضور کروات‌ها روی نیمکت تیم‌های ایرانی را استمرار بخشیدند.

تیم فوتبال پرسپولیس با بازگرداندن معروف ترین مربی کروات در آخرین هفته‌های لیگ چهاردهم به ایران فاز جدیدی را حضور این مربیان در فوتبال ایران باز کرد. برانکو با نتایج درخشانی که در لیگ پانزدهم و متعاقب آن در لیگ شانزدهم گرفت و در نهایت سرخ پوشان را بعد از سال‌ها به مقام قهرمانی لیگ برتر رساند، باعث شد تا بار دیگر رویکردی نو به مربیان کروات در فوتبال ایران ایجاد شود.

سپاهان دومین تیمی بود که بعد از پرسپولیس و با الگو برداری از این تیم به امید رقم زدن روزهای خوش به سراغ مربی کروات و پیشین خودش رفت و با بازگرداندن کرانچار در آخرین هفته‌های لیگ شانزدهم با نگاه به فصل آینده قدم در همان راهی گذاشت که پیش از آن پرسپولیس گذاشته بود تا «طاهری» سپاهان با تقلب از روی دست «طاهری» پرسپولیس، برای قهرمانی در فصل‌های آینده دورخیز کرده باشد.

بعد از آن گسترش تبریز هم قدم در همان راه گذاشت و آنها هم مربی کروات پیشین خود را فرا خواندند تا این تیم هم با لوکا بوناچیچ قدم به لیگ هفدهم بگذارد.

لیگ برتر دوره هفدهم نیز با حضور ۱۶ تیم برگزار می شود و عجیب این که از این ۱۶ تیم، حداقل ۳ تیم با مربیان کروات وارد این مسابقات می شوند تا تقریبا یک سوم مربیان لیگ برتر را کروات ها تشکیل بدهند و این جماعت، تنها مربیان خارجی شاغل در لیگ برتر باشند. هیچ بعید نیست که این سه مربی با نتایجی که در تیم های خود بگیرند باعث شوند تا نگاه فوتبال ایران به این مربیان که از گذشته هم گفته می شد نزدیک ترین مربیان خارجی به فوتبال و فرهنگ ایران هستند همچنان فزونی داشته باشد و شاهد افزایش این مربیان نسبتا ارزان قیمت و سازنده باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.