حضور «اویس عزیزی» دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان در لیگ برتر ایران می‌تواند درهای بعدی را برای سایر بازیکنان و استعدادهای فوتبال افغانستان به لیگ ایران باز کند و مهاجرین زیادی برای تشویق به استادیوم بیایند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «فیروز مشعوف» خبرنگار ورزشی افغانستان طی یادداشتی اختصاصی به تاثیر حضور «اویس عزیزی» دروازه‌بانی که از افغانستان به تیم «نفت» تهران دعوت شده پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: طی چند وقت اخیر بزرگترین سوالی که در ذهن اهالی مستطیل سبز ایران و افغانستان مطرح شده، عدم حضور بازیکنان خوب فوتبال افغانستان در لیگ‌های مختلف فوتبال بوده است.

افغانستان با وجود داشتن تعداد زیادی از مهاجران در شهرهای مختلف ایران، همواره استعدادهایش از حضور در لیگ‌های فوتبال این کشور محروم بوده‌اند. البته برای رسیدن به این سوال به چراهای زیادی باید پاسخ داد.

با این حال مهاجران با استفاده از فضا و امکانات مناسب فوتبالی در ایران، مسابقات منظم و طولانی‌مدتی را هم برگزار کردند و بعضی از این بازیکنان توانسته‌اند با درخشش در تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال افغانستان جای بگیرند.

گام‌های رو به جلو در فوتبال افغانستان

فوتبال افغانستان پس از قهرمانی سال ۲۰۱۳ در جنوب آسیا وارد فاز جدیدی شد و توانست بعد از مدت کوتاهی جایگاهش را در میان تیم‌های درجه ۲ فوتبال آسیا پیدا کند.

هر چند زود است که فوتبال افغانستان را باتوجه به امکانات و پیشینه با کشورهایی مانند، ایران، ژاپن، کره جنوبی، عربستان و غیره در یک ردیف قرار دهیم، اما دست کم طی ۵ سال گذشته استعدادها و چهره مناسبی از فوتبال افغانستان در میدان‌های آسیایی و جهانی دیده شده است.

آینده فوتبال افغانستان

در واقع افغانستان و فوتبالش به لطف حضور چند بازیکن نامدار و طراز اول که در لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا توپ می‌زنند، می‌تواند حتی به یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا نیز تبدیل شود، اما عدم حضور این بازیکنان با توجه به شرایط داخلی فوتبال افغانستان به تیم ملی، کماکان افغانستان را در رده بندی تیم‌های درجه ۲ آسیا قرار داده است.

تیم ملی فوتبال افغانستان پس از استخدام ۲ سرمربی خارجی؛ «سلوان اسلکزیچ» و «پیتر شگرت» بازیکنان خوبی را از گوشه و کنار اروپا پیدا کرد که توانستند به تیم ملی این کشور رنگ و لعاب ببخشند.

صعود افغانستان با حضور همین بازیکنان برای نخستین بار به جمع تیم‌های راه یافته به مرحله نهایی مقدماتی جام ملت‌های آسیا یکی از بزرگترین و ارزشمندترین دستاورهای فدراسیون فوتبال و مستطیل سبز بوده است.

تیم ملی فوتبال ایران در میان تیم‌های آسیایی در رده نخست قرار دارد، اما لیگ فوتبال این کشور نتوانسته در گوی سبقت از حریفان آسیایی‌اش موفق عمل کند.

لیگ برتر فوتبال ایران پس از لیگ‌های کشورهای کره جنوبی، ژاپن، عربستان و امارات در جایگاه پنجم است. با این حال هم حضور بازیکنان افغانستانی در این لیگ را باید به فال نیک گرفت و از آن استفاده کرد.

حضور بازیکنان فوتبال افغانستان در تیم‌های ایرانی

آخرین بار در سال ۲۰۱۴ «بلال آرزو» مهاجم باسابقه تیم ملی فوتبال افغانستان در تمرینات تیم فوتبال ملوان بندر انزلی شرکت کرد اما وی بر سر مسائل مالی با باشگاه ملوان به توافق نرسید و فرصت بازی در لیگ برتر ایران را پیدا نکرد.

حالا بعد از گذشته ۳ سال از حضور بلال آرزو در تمرینات تیم ملوان، این روزها زمزمه‌های حضور اویس عزیزی دروازه بان تیم ملی فوتبال افغانستان در تیم فوتبال نفت تهران شنیده می‌شود.

عزیزی که سال گذشته به تیم ملی فوتبال افغانستان دعوت شد با حضور خوبش در چارچوب دروازه تیم ملی فوتبال افغانستان و واکنش‌های خوبی که در مسابقات مقدماتی جام جهانی و رقابت های جنوب آسیا در تیم ملی افغانستان داشت، توانست خیلی زود جای «منصور فقیریار» را بگیرد و گلر اول تیم ملی فوتبال افغانستان شود.

وی صبح روز دوشنبه برای شرکت در تمرینات رسمی این تیم تهرانی که با مربی‌گری «علی دایی» در جایگاه پنجم رقابت‌های لیگ برتر نیز قرار دارد، وارد ایران شده است.

راه یافتن دروازه‌بان افغانستانی به تیم فوتبال نفت تهران

خرید یک دروازه‌بان خارجی در دستور کار کادر فنی نفت قرار دارد و «اویس عزیزی» برای راه یافتن به تیم علی دایی، باید در جریان تمرینات روزهای آینده با یک دروازه‌بان ملی‌پوش لهستانی که در لیگ برتر نروژ بازی می‌کند و دروازه‌بان تیم ملی فوتبال السالوادور رقابت کند.

البته خیلی‌ها در طی چند روز گذشته نسبت به حضور «اویس» در تیم نفت خوشبین بوده و گزارش‌ها حاکی از این است که گزینه اول علی دایی سرمربی نفت بعد از تماشای فیلم‌های سه دروازه‌بان، اویس عزیزی است.

در صورت انتقال اویس به تیم نفت تهران باید منتظر چند اتفاق ویژه و خوب بود.

نخست اینکه حضور اویس عزیزی در لیگ فوتبال ایران میتواند درهای بعدی را برای سایر بازیکنان و استعدادهای فوتبال داخلی و خارجی فوتبال افغانستان برای پیوستن به لیگ ایران باز کند.

مسئله مهم تر این که وی نخستین بازیکن از تاریخ فوتبال افغانستان است که در لیگ برتر فوتبال ایران به طور رسمی شاغل می‌شود.

موضوع بعدی نیز حضور تعداد زیادی از مهاجرین افغانستانی در شهرهای مختلف ایران است که خود به خود می‌تواند تیم نفت تهران را در میان افغان‌ها محبوب کند.

استقبال مهاجران افغانستانی از حضور اویس در تیم نفت تهران

به هر حال در صورت حضور اویس در تیم نفت، افغانستانی‌های زیادی به عشق دیدار و تماشای بازی اویس در لیگ برتر به استادیوم‌های ایران خواهند رفت و تیم علی دایی را تشویق خواهند کرد که این موضوع برای تیم نفت نیز میتواند مسئله ساده‌ای نباشد.

از همه مهم‌تر امکان قهرمانی تیم نفت در جام حذفی و حتی در لیگ برتر نیز وجود دارد. با توجه به قرار گیری این تیم در میان تیم های بالای جدول در لیگ برتر، تیم علی دایی از شانس زیادی برای کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعدی برخودار است که این مسئله نیز برای گلر تیم ملی فوتبال افغانستان میتواند مثبت قلم داد شود.

به هر حال آنچه که مسلم است،نمی‌توان باور کرد که فوتبال افغانستان هیچ استعداد و بازیکنی برای بازی در لیگ ایران ندارد.

در کنار این همه بازیکن عربی و آفریقایی که در لیگ برتر ایران شاغل هستند، به جرات میتوان گفت جای بعضی از فوتبالیست‌های نامدار افغانستان در این لیگ خالی است.

حال باید دید که نفت تهران با جذب اویس به تیم محبوب افغانستانی‌ها مبدل خواهد شد یا خیر؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.