سایت انگلیسی تلگراف فیلمی از سرمربی تازه انگلیس منتشر کرده که در یک مذاکره ۴۰۰ هزار پوندی شیوه دور زدن قانون نقل و انتقالات در انگلیس را آموزش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تیم ملی انگلیس پس از ناکامی در یورو ۲۰۱۶ فرانسه زیر نظر روی هاجسون دو ماه گذشته با سم آلاردایس، مربی کهنه کار لیگ خود قراردادی دو ساله بست.

آلاردایس تنها یک بازی بر مسند مربی‌گری سه شیرها نشسته که آن هم با پیروزی لحظات پایانی روبرو بوده است. جایی که انگلیس در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل اسلوونی قرار گرفت و توانست با گل دقیقه ۹۵ آدام لالانا خوشحالی را به ارمغان بیاورد.

حال این مربی که با نام «سم بزرگ» معروف شده در دردسر بدی قرار گرفته است.

سایت انگلیسی تلگراف فیلمی را منتشر کرده که در آن جا آلاردایس با سوءاستفاده از موقعیت خود یک قرارداد ۴۰۰هزار پوندی با تعدادی تاجر فوتبال تنظیم کرده که به آن‌ها راه و روش دور زدن قانون نقل و انتقلات در فوتبال انگلیس را یاد دهد که اگر این ادعا صحت داشته باشد شرمساری بزرگی برای فدراسیون انگلیس به همراه خواهد داشت.

بر اساس این قرارداد که سودی معادل هزاران میلیون پوند برای شرکت شرق آسیایی در نقل و انتقالات لیگ انگلیس خواهد داشت آلاردایس موظف است با سفر کردن به سنگاپور و هنگ‌کنک راه و روش دور زدن قانون بسیار مهم « شخص ثالث مالکیت» در لیگ جزیره را به تعدادی تاجر فوتبال آموزش دهد.

طبق اظهارات تلگراف که ده ماه است پروژه فساد و رشوه‌خواری در لیگ انگلیس را به طور جدی دنبال می‌کند تعدادی از این تاجر‌ها به طور مخفیانه و به شیوه‌ای که آلاردایس متوجه نشود گزارش داده و فیلم گرفته‌اند.

آلاردایس طی دو جلسه و مجموع چهار ساعت ضمن توضیح تمام راه‌ها اعلام داشته که گذشتن از قانون شخص ثالث مالکیت بازیکن مشکل بزرگی نخواهد بود.

آلاردایس در حال آموزش دور زدن قانون - این عکس به صورت مخفیانه گرفته شده است

سم بزرگ اظهار داشته: تعداد مشخصی مدیربرنامه ورزشی می‌شناسم که به طور مداوم این کار را انجام می‌دهند. تو به راحتی می‌توانی قانون را دور بزنی و مطمئن باش پول خوبی در آن است.

تاجرهای فوتبال از اظهارات دیگر آلاردایس نیز در آن جلسه خبر دادند که زیر گفته می‌شود:

*احمقانه خواندن تصمیم فدراسیون انگلیس برای گسترش ورزشگاه ومبلی

* توهین به روی هاجسون، سرمربی گذشته انگلیس و گری نویل دستیار وی که از شخصیت بالایی برخوردار نیستند و تاثیر گذار نبوده‌اند.

*بازیکنان تیم انگلیس به علت ضعیف بودن از لحاظ روانی نمی‌توانستند خوب بازی ‌کنند.

*بازیکنانی که در تیم باشگاهی‌شان بازی نمی‌کنند نباید انتخاب شوند

قانون شخص سوم مالکیت چیست؟

این قانون که به «برده داری» معروف شده سال ۲۰۰۷ از طریق فیفا ممنوع شد. این قانون برای حفاطت از اقتصاد باشگاه‌های کوچک مخصوصا باشگاه‌های کشور‌های آمریکای جنوبی تنظیم شده است. زیرا در گذشته بدین شکل بوده که سرمایه‌گذاران یا تاجرهای فوتبال حق یا ارزش یک بازیکن را می‌خریدند و برای تمرین او و محل اقامت وی خرج می‌کردند که اگر روزی بازیکن بزرگی ‌می‌شد درصد کلانی به آن‌ها برسد.

فیفا در سال‌های مختلف به شدت با این قانون مخالفت کرد که حتی در مفاد قانون صریحا نوشته شده که هیچ باشگاهی حق داخل کردن شخص ثالثی اعم از سرمایه‌گذار یا تاجر در قرارداد که توانایی استخدام یا نقل و انتقال بازیکن را به طور مستقل داشته باشد را به هیج وجه ندارد.چه اجرایی شود چه در سیاست باشگاه باشد. این قانون منتقدین و مدافعان خاص خود را دارد.

منتقدان به این قانون همواره آن را با نام برده‌داری می‌خوانند و حتی گوردون تیلور، رئیس انجمن حرفه‌ای فوتبال در انگلیس و ولز که ۴۰۰۰ هزار عضو دارد آن را با خرید یک انسان مساوی دانست و گفت: این قانون اقتصاد را بی‌ثبات می‌کند.

در سال ۲۰۰۴ شاید بیشترین ضرر را تیم کورینتیانس برزیل تحمیل شد. جایی که بازیکنان جوان و با استعداد برای او بازی می‌کردند اما حق و ارزششان دست یک سرمایه گذار بود. بازیکنان بسیار زیادی از تیم به اروپا رفتند مثل کارلوس توز و خاویر ماسکرانو که به وست‌هام یونایتد رفتند و به ستاره‌هایی فوق‌العاده تبدیل شدند. شاید بتوان گفت این استعداد توز و ماسکرانو هیچ سودی برای آن تیم نداشت و تنها سرمایه‌گذار پول هنگفتی به جیب زد.

اما از طرف دیگر عده ای از سرمایه‌گذاران به دفاع از این قانون و شیوه می‌پردازند.

پینی زهاوی که باعث خرید ورون و فردیناند توسط منچستریونایتد شد و در کار‌های بسیار زیادی نیز مثل به قدرت رسیدن آبرامویچ، سرمربی‌گری کنی دالگلیش در لیورپول نقش داشته است.

این مدیربرنامه قدرتمند اعلام داشت:این قانون دو سر برد است. اگر با شریک خود بر یک بازیکن جوان سرمایه گذاری کنی و آن بازیکن چه به درجه بالا رسد چه شکست خورد تو پیروز خواهی بود. نمیدانم چرا انگلیس درک نمی‌کند زیرا بسیار ساده است. تصور می‌کنیم برای یک بازیکن ۱۰ میلیون پوند با شریک خود خرج می‌کنی، اگر این بازیکن به درجه بالا رسد تو سود خواهی کرد اما نصف پول را به دلیل شراکت خواهی گرفت و در صورت دیگر به درجه بالا نرسد تو نصف ضرر خواهی کرد. این قاعده سرمایه گذاری است.

حال با تمام سخت‌گیری‌هایی که از طرف فیفا و فدراسیون‌های کشور انگلیس وضع کرده سایت تلگراف اذعان دارد که فساد و رشوه‌خواری در لیگ جزیره فراوان است و باید به این مشکل بزرگ رسیدگی شود.

طبق اعلام این سایت در این پنجره نقل و انتقالات تابستانی تیم های باشگاهی لیگ جزیره نزدیک ۱.۱۷ بیلیون ( هزار میلیون) خرج کرده که یک رکورد محسوب می‌شود.

با این اوصاف کاری که آلاردایس کرده باید رسیدگی شود و با تایید آن شرمساری بزرگی بر دامن فدراسیون انگلیس خواهد افتاد. بسیاری از مطبوعات انگلیس از خلع شدن سم بزرگ خبر می‌دهند که باید دید در آستانه‌ی دومین بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ چه بر سر سه‌شیر‌ها خواهد آمد؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.