وزیر ورزش روسیه از عملکرد آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) درباره مسئله ممنوعیت مصرف ملدونیوم به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دوپینگ در روسیه هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. آخرین موارد مربوط به این مسئله به یولیا افیمووا، شناگر زن قهرمان جهان و نادژدا سرگیوا می‌شود که به دلیل استفاده از ماده ملدونیوم احتمالاً به زودی با محرومیت مواجه خواهند شد.

ملدونیوم ماده‌ای است که مصرف آن از ابتدای سال ۲۰۱۶ از سوی آژانس مبارزه با دوپینگ ممنوع شده است. با این وجود تست دوپینگ ورزشکاران روسیه به دلیل استفاده از این ماده مثبت اعلام می‌شود.

ولادیمیر موتکو، وزیر ورزش روسیه با انتقاد از وادا و با اشاره به اینکه ملدونیوم برای مدتی در بدن افراد می‌ماند و گرفتن تست دوپینگ به شکل کنونی صحیح نیست، اظهار داشت: ما امروز گزارش‌هایی از وادا دریافت کردیم که آزمایشگاه‌ها اطلاعی از مدت زمان باقی ماندن ملدونیوم در بدن افراد نداشته‌اند. آنها درست مانند ما توصیه‌هایی از قبلی اینکه ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد تا ماده ممنوعه از بدن خارج شود، دریافت کرده‌اند.

آلنا میخایلووا، راگبی‌باز زن روسیه که هفته گذشته تست استفاده از ملدونیومش مثبت اعلام شد، مدعی شده که مصرف این ماده را از ماه سپتامبر متوقف کرده است.

ماریا شاراپووا نیز از دیگر ورزشکاران مشهور روسیه بود که به استفاده از ملدونیوم اعتراف کرد و گفت که در این موضوع به دنبال بهانه‌جویی نیست.

روسیه تنها کشوری نیست که با ملدونیوم دچار مشکل شده است. «اندشاو نگسه» قهرمان دوی ماراتن توکیو از اتیوپی، «ابابا آرگاوی» دونده اتیوپیایی‌الاصل کشور سوئد و «ناتالیا لوپو» قهرمان دوی ۸۰۰ متر داخل سالن اروپا در سال ۲۰۱۳ از اوکراین دیگران ورزشکارانی هستند که به دلیل استفاده از ملدونیوم، دوپینگی شناخته شده‌اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.