رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال تاکید کرد که داوران خودشان باید حرفه‌ای باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، فریدون اصفهانیان در خصوص کلاس‌های توجیهی داوران در نیم‌فصل اظهار داشت: کلاس‌های این دوره متفاوت از دوره‌های گذشته بود که جا دارد از فدراسیون فوتبال، داوران، کمک‌داوران، دکتر سیف رئیس کمیته پزشکی فدراسیون تشکر کنم. روز اول کلاس‌ها با عنوان کلاس‌های روانشناسی و تغذیه برگزار شد. در روز دوم از داوران معاینه پزشکی به عمل آمد و در ادامه بحث دانش‌افزایی داشتیم.

وی افزود: می‌دانستیم که در نیم‌فصل اشتباهاتی داشتیم که سعی کردیم نقاط ضعف داوران را پوشش داده و نقاط قوت را بهبود ببخشیم. روز سوم مربوط به تست‌های آمادگی جسمانی بود که شکر خدا همه داوران به خوبی این تست را پاس کردند. باید یادآوری کنم که پیش از این کلاس‌هایی برگزار کردیم که مدرسانی از AFC در این کلاس‌ها از داوران تست آمادگی جسمانی به عمل آورده بودند.

رئیس کمیته داوران در مورد اینکه آیا یک جلسه کلاس‌های روانشناسی برای داوران می‌تواند کافی باشد، تصریح کرد: کلاس‌های روانشناسی تنها یک روز نبود. این کلاس‌ها در طول فصل نیز برگزار می‌شود و دکتر مربوطه شماره‌ تلفنش را در اختیار داوران قرار داد تا آنها اگر سؤالاتی داشته باشند بتوانند با او ارتباط برقرار کنند.

اصفهانیان که با رادیو ورزش صحبت می‌کرد، با اشاره به داورانی که در این تست رد شدند، گفت: دو نفر از داوران و پنج کمک داور فعال نتوانستند در تست‌های آمادگی جسمانی نمره قبولی بگیرند و نمی‌توانند دیگر قضاوت کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا داورانی که در تست‌های آمادگی جسمانی رد شدند برای خودشان اهمیت قائل نبودند، گفت: در جهان نیز همین‌طور است که داور ممکن است از نظر بدنی مشکل داشته باشد، در همه جای دنیا این تست‌ها را می‌گیرند و AFC نیز همین کارها را می‌کند. از بعضی‌ از عزیزان در طول فصل تست گرفته می‌شود. به عنوان مثال داوری در یک تورنمنت حضور پیدا می‌کند و برای حضور در تورنمنت دیگر باید تست بدهد.

رئیس کمیته داوران با بیان اینکه داوران خودشان باید حرفه‌ای باشند خاطرنشان کرد: ۹۸ درصد داوران در کلاس‌های آمادگی جسمانی قبول شدند، اما آنهایی که در تست مردود شدند نمی‌توانند قضاوت کرده و از آنها استفاده نمی‌شود. کمیته داوران در صورت نیاز دوباره از این داوران تست خواهد گرفت.

اصفهانیان در رابطه با تست بینایی که از داوران گرفته شد، گفت: یک بار هم در سال ۸۸ چنین تستی انجام شد، اما ادامه‌دار نبود، شش هفت چشم‌پزشک که یک اکیپ بودند در این کلاس‌ها حضور داشتند که باید از آنها تشکر کنم. هنوز نتایج این تست‌های بینایی سنجی را به ما ارائه نکردند و اگر هم بدهند محرمانه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر داوران در تست‌های چشم مردود شوند می‌توانند قضاوت کنند، عنوان کرد: همان‌طور که گفتم چیزی ارائه نشده است. فکر نمی‌کنم داوران بر اثر مشکل بینایی رد شوند چرا که پزشکان به هنگام گرفتن تست راضی بودند. اگر کسی مشکل تست چشم را داشته باشد اجازه قضاوت نخواهد داشت، در رانندگی نیز رانندگان باید گواهی چشم داشته باشند تا بتوانند رانندگی کنند، در داوری نیز همین موضوع اتفاق می‌افتد.

رئیس کمیته داوران با اشاره به برگزاری کلاس‌های روانشناسی داوران گفت: داوران زیادی در این کلاس‌ها حضور داشتند و همانطور که می‌دانید مسئله روحی و روانی داوران در قضاوت مهم است. بسیاری از اشتباهات پشت محوطه جریمه یا داخل محوطه جریمه بوده که داوران باید زاویه درستی را انتخاب کنند تا راحت‌تر تصمیم بگیرند، البته ممکن است اشتباه اوت دستی هم بوده باشد ولی بیشترین اشتباهات و خطاها داخل محوطه جریمه یا بیرون از آن بوده است که براساس آن، فیلم‌ها را بازبینی کرده‌ایم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.