با تقلا زدن چلسی در این فصل، مجله فورفورتو در گزارشی دلایل ضعف تیم‌ها برای تکرار قهرمانی در لیگ برتر را مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از مجله فورفورتو، چلسی طی فصل گذشته آماده‌ترین تیم انگلیسی بود و توانست از هفته نخست تا هفته پایانی، ۳۸ هفته کامل در صدر جدول لیگ برتر قرار بگیرد و با شایستگی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در این فصل، آبی‌های لندن برخلاف فصل گذشته عملکرد ضعیفی داشتند و نتوانستند نتایج خوبشان را تکرار کنند. اوضاع در لیگ برتر طوری شده است که انگار تیم‌های قهرمان ملزم هستند فصل بعد نمایش بدی داشته باشند و نتوانند سایه‌ای از تیم خوب‌شان در فصل قبل باشند. ۲۳ سال است که لیگ برتر انگلیس با فرمت جدید آغاز شد و جای لیگ دسته یک انگلیس را گرفت. درست است که فقط پنج تیم توانستند این جام را بالای سر ببرند ولی فقط هفت بار تیم‌ها توانستند پی در پی قهرمان لیگ شوند. در بین پنج لیگ برتر دنیا، تنها لیگ اسپانیا بوده است که در آن تعداد تیم‌هایی که از قهرمانی خودشان را در سال بعد دفاع می‌کنند، از لیگ برتر کمتر است. البته ذکر این نکته نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در ۳۲ سال گذشته تنها یک تیم غیر از منچستریونایتد در دوران الکس فرگوسن توانسته است از قهرمانی خود دفاع کند.

دلایلی که باعث می‌شود تیم‌های لیگ برتر انگلیس نتوانند قهرمانی خود را در فصل بعد تکرار کنند.

غرور و اعتماد به نفس بالا

یکی از دلایل اصلی برای عدم تکرار قهرمانی غرور و اعتماد به نفس بالا است. برای مثال بازیکنانی که در یک فصل عملکرد بسیار خوبی داشتند در فصل بعد با افت فاحشی مواجه می‌شوند. این مثال را برای برانیسلاو ایوانویچ و نمانیا ماتیچ می‌توان آورد که در این فصل، سایه‌ای از بازیکنان آماده فصل قبل بودند. بازیکنانی چون سسک فابرگاس و جان تری نیز نسبت به فصل قبل خیلی افت کردند. در واقع موفقیت یک روی سکه است و تکرار موفقیت، روی دیگر آن. این همان چیزی است که مورینیو توانست با آن برخورد کند و آن هم خرید چند بازیکن، انتقاد از چند بازیکن و نیمکت نشین کردن چندی دیگر، که باعث شد چلسی کمی پیشرفت کند.

نگرش تاکتیکی

تیم‌های لیگ برتری در فصل بعد از لحاظ تاکتیکی افت می‌کنند. چلسی در فصل قبل تیم بسیار خوبی بود و جان تری نیز در ابتدای فصل عنوان کرد همه تیم‌ها در این فصل تمام قوای‌شان را به کار می‌گیرند تا چلسی را شکست دهند ولی آبی‌های لندن از لحاظ تاکتیکی نتوانستند به اندازه فصل قبل خوب باشند. چلسی فصل قبل تاکتیک‌های متفاوتی برای هر دیدار داشت ولی در این فصل با سردرگمی و استفاده از یک پلن موفق نبوده است.

خستگی کُشنده

تیم‌های لیگ برتری نسبت به تیم‌های دیگر، تقویمی سخت و خسته کننده دارند. اگر در بازی‌های آنان در جام حذفی با تساوی به پایان برسد، شرایط بدتر هم می‌شود و آنها باید بازی تکراری را برگزار کنند. با توجه با این، برنامه و بازی‌های ملی، شرایط تیم‌های لیگ برتری برای فصل بعد سخت می‌شود.

قدرت نمایی تیم های متوسط

برخلاف لیگ‌های دیگر در لیگ اسپانیا، همه تیم‌های برای کسب نتیجه بهتر تلاش می‌کنند و به همین منظور نیز خریدهای خوبی انجام می دهند. برای مثال تاتنهام در این فصل هری کین را حفظ کرد و با خرید چند بازیکن دیگر نشان داد نمی‌خواهد از تیم‌های دیگر عقب بیفتد. وستهام نیز با جذب اسلاون بیلیچ، سرمربی کروات در این فصل نتایج خوبی کسب کرده است و دیگر نمی‌خواهد لقمه آسانی برای تیم‌های مدعی باشد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.