استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در شرایط کنونی به بخش خصوصی را به ضرر این دو باشگاه و خریداران آنها دانست.
دکتر محمد خبیری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا با اشاره به اینکه دارایی‌های استقلال و پرسپولیس به مراتب بیشتر از مبلغی است که به مزایده گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: اگر دولت بستر یک سری زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های حقوقی، دارایی‌های نامشهود مثل کپی رایت و حقوق رسانه‌ای (تلویزیون و سایر رسانه‌های تصویری) و صحه گذاری و... را برای این دو باشگاه فراهم می‌کرد، الان این دو باشگاه باید با رقم بسیار بالاتری جهت فروش به مزایده گذاشته می‌شدند زیرا ارزش این دو باشگاه بیشتر از رقم پیشنهادی است. اما چون این ساختار های حقوقی و سخت افزاری آماده نیست، هر کسی که بخواهد این دو باشگاه را بخرد، دچار مشکل می‌شود و صدمه خواهد خورد.

خبیری تصریح کرد: اگر بخش خصوصی یا غیر دولتی بخواهد برای خرید این دو باشگاه ورود پیدا کند، چون بیشتر کارها از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای فروش این دو باشگاه آماده نیست و مقرارت و قوانین دقیقی برای اسپانسرها و حامیان مالی از نظر نیروی انسانی، تجهیزات، امکانات و... وجود ندارد، در نتیجه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به صلاح خریدارها و نیز این دو باشگاه نیست.

استاد دانشگاه تربیت بدنی دانشگاه تهران تاکید کرد: اگر دولت می‌توانست روی این دو باشگاه ۳ تا ۴ سال با برنامه سرمایه‌گذاری می‌کرد و سپس بحث واگذاری را پیش می‌کشید، بهتر جواب می‌داد و با رقم بسیار بالاتری این دو باشگاه به مزایده گذاشته می‌شدند.

خبیری اضافه کرد: با توجه به اینکه نزدیک ۳۰ سال است به صورت حرفه‌ای درگیر فوتبال بودم و به مسائل ریز آن تا حدودی شناخت پیدا کرده‌ام، با اطمینان می‌گویم که هر زمان بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کرده، لطمه خورده و به جز مشکلات چیز دیگری عاید بخش خصوصی نشده است.

وی گفت: در حال حاضر باید با فکر و برنامه درخصوص واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی وارد شد. ما در این باره الگوهای خوبی در دنیا داریم که با استفاده از این الگوها می‌توانیم از این واگذاری نهایت سود را ببریم.

خبیری افزود: با توجه به بحران کنونی که این دو باشگاه درگیر آن هستند، اگر مجلس و دولت با زمان‌بندی مناسب و درست این واگذاری را انجام دهند، شرایط به نفع این دو باشگاه خواهد بود، اما متاسفانه دولت با این واگذاری شاید می‌خواهد مسئولیت این دو باشگاه را از سرش باز کند. در حالی که با رفع یک مشکل، مشکلات دیگری در آینده ایجاد خواهد شد. اگر دولت در شرایط فعلی روی این مساله با دقت بیشتری و به عنوان یک نهاد سرمایه‌گذار روی این دو باشگاه تمرکز کند، آورده بسیار بالایی در آینده برای استقلال و پرسپولیس به دنبال خواهد داشت و بستری برای سایر باشگاه‌ها فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: اگر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با وضعیت کنونی واگذار شوند، این دو باشگاه مشکلات بیشتری را پیش رو خواهند داشت.

خبیری هم‌چنین با اشاره به برگزاری همایش بازاریابی توسط وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: برپایی همایش‌های بازاریابی و کارگروه‌های آموزشی مسیر درست را به باشگاه‌ها و فدراسیون می‌دهد و به آن‌ها می‌گوید که چگونه از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خود در جهت درآمدزایی استفاده کنند. بنابراین برگزاری چنین همایش‌هایی باید تداوم داشته باشد تا شرایط درآمدزایی و اسپانسر برای تمام باشگاه‌ها حتی آن‌هایی که مطرح نیستند، فراهم شود.

وی اظهار کرد: وزارت ورزش و جوانان اگر پیگیر نتایج این همایش در باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و سایر ارگان‌های ورزشی باشد و آن را جزو برنامه اصلی خود قرار دهد، مطمئنا حداکثر استفاده را از برپایی چنین همایش‌هایی می‌تواند داشته باشد. به ویژه اینکه در بحث بازاریابی و درآمدزایی فدراسیون‌ها مملو از پتانسیل‌ها و منابع بالقوه‌ای هستند که اگر به بالفعل تبدیل کنند، از نظر درآمدزایی شرایط خیلی خوبی در آینده خواهند داشت.

این استاد دانشگاه افزود: اگر باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و سایر مراکز ورزشی بتوانند از منابع، امکانات و پتانسیل‌های بالقوه خود نهایت استفاده را داشته باشند، دیگر کمتر نیاز به بودجه دولتی خواهند داشت. چیزی که تمام دنیا به این روش تاکید دارد.

خبیری اظهار کرد: امروز متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها در بخش قهرمانی وصل به دولت هستند. زیرا در زمینه درآمدزایی کار خاصی انجام نداده‌اند. فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها بویژه استقلال و پرسپولیس می‌توانند منابع درآمدزایی خوبی داشته باشند و حتی به بخش دولتی نیز کمک کنند اما همواره در

این خصوص غفلت کردند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.