مدیر اجرایی هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران گفت: پس از تغییراتی که در رأس سازمان صداوسیما اتفاق افتاد تا این لحظه حق پخش فدراسیون فوتبال داده نشده است.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری عباس ترابیان، مدیر اجرایی نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران صبح امروز (سه‌شنبه) در ساختمان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست اظهار داشت: از سال ۱۹۹۸ و زمانی که تیم ملی به جام جهانی راه یافت با فدراسیون فوتبال در خصوص بازاریابی شروع به همکاری کردم.

مدیر اجرایی نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران ادامه داد: چندی پیش متوجه شدم وزارت ورزش و جوانان با همت آقای سجادی قصد تشکیل بخشی به عنوان اقدامات بازاریابی را دارند. آنها می‌خواهند با این کار فدراسیون‌ها را از بُعد مالی خودکفا کنند. اعضای این گروه مرکب است از آقایان سجادی، رسول خادم، مهرعلی، داورزنی، خانم محمدیان، بنده، دکتر الهی و دکتر روستا که پدر بازاریابی است.

ترابیان افزود: این مجموعه به دور هم جمع شده است که کارهای درآمدزایی را ایجاد کند. یکی از دغدغه‌های کل کشور در بخش ورزش پیاده کردن اصل ۴۴ است. درآمدزایی، اسپانسرینگ و چگونگی فعالیت بخش خصوصی جهت جایگزین شدن در بودجه‌های دولتی هم از موارد دیگر تلقی می‌شود. در همین راستا بحث تشکیل چنین سمیناری به عنوان نخستین گام صورت گرفت و مقرر شد از سوی فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها چنین اقدامی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ما چهار محور را به هم نزدیک می‌کنیم این چهار محور شامل؛ فدراسیون‌ها، باشگاه‌های حرفه‌ای و لیگ برتری، اسپانسرهایی که موجود هستند و شرکت‌های تبلیغاتی است. اگر این چهار مورد به یکدیگر نزدیک شوند دستیابی به هدف نهایی ممکن خواهد شد.

مدیر اجرایی نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران با بیان اینکه علم بازاریابی باید نهادینه شود، افزود: در این قسمت وزارت ورزش سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهد. در فدراسیون‌ها باید ساختار بازاریابی دیده شود. یکی از پیشنهاداتی که آقای داورزنی ارائه داد این بود که زمانی که یک فرد می‌خواهد رئیس فدراسیون شود برنامه و نقشه‌هایی را در خصوص درآمدزایی ارائه دهد.

ترابیان تصریح کرد: برخی از مدیران صداوسیما در جهت حضور در این هم‌اندیشی دعوت شده‌اند از برخی از مسئولان کشور از جمله نمایندگان فراکسیون ورزش هم به این نشست دعوت شده‌اند که از نزدیک شاهد اتفاقات و رویدادها باشند. همچنین مسئولان کپی‌رایت هم باید در این برنامه حضور پیدا کنند.

وی در خصوص گام‌ها و کارگاه‌هایی که قرار است در نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران برگزار شود، گفت: کارگاه منابع و پتانسیل بازاریابی ورزشی، کارگاه موانع و محدودیت‌های ورزشی در ایران، کارگاه الزامات و اقدامات مؤثر بازاریابی ورزشی در فدراسیون‌ها، کارگاه حامیان و ذینفع‌های بازاریابی ورزشی و کارگاه رسانه و بازاریابی ورزشی، از جمله کارگاه‌های است که در نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران برگزار خواهد شد. 

مدیر اجرایی نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس هم در این نشست هم‌اندیشی مطرح می‌شود، اظهار داشت: گام‌های اولیه در رابطه با تشکیل کمیته بازاریابی را وزارت ورزش و جوانان برداشته است. هدف کنونی فعال کردن فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها در این بخش است و هنوز وارد مسائل ریز نشده‌ایم.

ترابیان در پاسخ به عملکرد صداوسیما و مشکلاتی که بین این بخش با فدراسیونی مثل فوتبال وجود دارد، گفت: همانطور که گفتم ورزش و صداوسیما متمم یکدیگر هستند. صداوسیما تعرفه‌هایی یکسان برای برنامه‌های عادی خود دارد اما برای برنامه‌های ورزشی مهم از جمله رقابت‌های فوتبال دو تیم استقلال و پرسپولیس، والیبال و کشتی تعرفه‌ها متفاوت می‌شوند. این تعرفه‌ها باید محاسبه شوند و به صورت مشخص برای هر رشته ورزشی تعیین شوند. این یک واقعیت در دنیاست که هنوز در کشور ما به خوبی جا نیافتده است. صداوسیما یک سیاست اجمالی و کلی دارد که کار را اداره می‌کند البته شرایط نسبت به قبل خیلی بهتر شده است.

وی ادامه داد: درسال ۱۹۹۸ یک قرارداد با شرکت سروش به مبلغ ۶۰ میلیون تومان امضا کردیم که این مبلغ باید تمام خرج‌های فوتبال را در تمام بخش‌ها و حتی شکسته شدن شیشه‌های اتوبوس شرکت واحد هم پوشش می‌داد. پس از آن یک اسپانسر خارجی آمد و فضا را عوض کرد. سال بعد این اسپانسر خارجی مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان را پیشنهاد داد و برای سال بعد از آن مبلغ یک میلیارد تومان شد که اولین بار رقم میلیاردی در آن زمان به گوش شنیده شد. حرکت از همان زمان آغاز شروع شده است ولی هنوز همگام نیستیم. البته زمانی که آقای ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما بود در جلسات آخر توافق‌هایی صورت گرفت و قرار شد مبالغی به فدراسیون فوتبال داده شود اما به سبب تغییراتی که در رأس صداوسیما رخ داد همان پول هم هنوز داده نشده است. البته قرار است که به زودی اقداماتی در این راستا صورت بگیرد.

مدیر اجرایی نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران تصریح کرد: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بیش از ۵۰ میلیون مخاطب دارند و باید از طریق صداوسیما مسائل و موارد این دو باشگاه را انعکاس بدهیم. این دو می‌توانند محل درآمدزایی بسیاری باشند البته اسپانسرهایی که به سمت فدراسیون فوتبال می‌أیند عمده درآمد خود را از فضای مجازی و SMS به دست می‌آورند. در واقع کانون عمده درآمدزایی اسپانسرها از فضای مجازی است.

«امیدوارم به زودی با صداوسیما به یک تفاهم کلی دست پیدا کنیم که شامل تمام فدراسیون‌ها شود»، ترابیان با بیان این جمله در خصوص برندسازی فدراسیون‌های مختلف افزود: یکی از برنامه‌های ساختاری ما همین موضوع است که ابتدا در فدراسیون‌ها باید فرهنگسازی صورت بگیرد. آنها باید داشته‌های خود را نشان دهند و برندگذاری کنند. باید خودشان را نشان دهند و درآمدزایی کنند. قطعاً به این موضوع پرداخته خواهد شد، چرا که خود آقای سجادی تأکید زیادی نسبت به این موضوع و البته خارج شدن اقدامات بازاریابی از سطح تهران و رفتن به سمت شهرستان‌ها و هیئت‌های استانی دارد.

وی در خصوص بحث عدم ورود اسپانسر به بخش بانوان بیان کرد: خانم محمدیان به شکل فعالی در این زمینه حضور دارد. علت حضور ایشان هم بحث حقوق بانوان است. خوشبختانه با توجه به محدودیت‌هایی که در این بخش وجود داشته است اما بانوان ما نسبت به آن ضعف نشان نداده‌اند و با قدرت کارهای خود را پیگیری کرده‌اند. این همایش‌ها می‌تواند زمینه‌سازی برای حضور اسپانسرها در بخش بانوان شود.

مدیر اجرایی نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران در پاسخ به این پرسش که «همواره از این قبیل همایش‌ها برگزار می‌شود و خیلی زود هم به دست فراموشی سپرده می‌شود. برنامه شما برای مواجه نشدن با این مشکل چیست؟»، گفت: بسیاری از گردهمایی‌ها با این موضوع که شما گفته‌اید مواجه شده و به زودی فراموش می‌شوند. دیدگاهی که وزارت ورزش و جوانان در این موضوع دارد، بسیار خوب است. این بهانه‌ای است جهت اینکه مشخص شود در فدراسیون‌ها چقدر علاقه وجود دارد که به خودکفایی برسد و وابسته منابع دولتی نباشد.

ترابیان افزود: در کشورهای مختلف برای برگزاری چنین جلساتی از شرکت کنندگان پول‌های هنگفتی دریافت می‌شود و آنها با کمال میل چنین کاری را انجام می‌دهند  و خیلی آسان سوار هواپیما می‌شوند و به این نشست می‌روند، چرا که می‌توانند در آنجا خیلی از اسپانسرها شرکت‌های تبلیغاتی و غیره را ملاقات کنند. پس از این جلسه همه فدراسیون‌ها مسئول می‌شوند که فردی را برای بازاریابی داشته باشند و شاید هم فردی گماشته شود که این امر را مورد ارزیابی قرار دهد.

وی بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان مسئول سیاست‌گذاری است. وزارتخانه بستر را مهیا می‌کند اما در خصوص اینکه بخواهد ضمانتی بدهد که قرارداد چگونه باشد یا اسپانسر به وعده‌های خود عمل کند، دخالتی ندارد. در فدراسیون فوتبال خودم دیدم که چنین اتفاقی رخ نداد و وزارت ورزش در قرارداد اسپانسر دخالتی نکرد. اینها مواردی است که باید فرهنگ‌سازی شود.

مدیراجرایی نشست هم‌اندیشی الزامات و اقدامات بازاریابی ورزشی ایران تصریح کرد: خودمان در فدراسیون فوتبال یک تجربه بزرگ در خصوص اسپانسر به دست آوردیم. زمانی که سپ بلاتر به ایران آمد شرکت ائول خودرو اسپانسر فدراسیون فوتبال شد. آنها قرار بود ۱۶ میلیارد تومان به فدراسیون فوتبال پول بدهند. مدیران این شرکت ۷۰۰ میلیون تومان را به عنوان پیش پرداخت، دادند و مدیر آن شرکت به مدت ۱۰ دقیقه در آنتن زنده مقابل بلاتر پیرامون شرکت خود صحبت کرد و پس از آن ناپدید شدند و دیگر خبری از آنها نشد. این یک تجربه بود. ما باید از تجربیات همدیگر در فدراسیون‌ها استفاده کنیم. باید هنگام عقد قرارداد بررسی کنیم و ببینیم که چه شخصی یا اشخاصی پشت آن شرکتی که می‌خواهند قرارداد را امضاء کنند، هستند. مثلاً قراردادی که فدراسیون فوتبال با شرکت فناپ بست پشتش بانک پاسارگاد بود که آن را حمایت می‌کرد.

ترابیان ادامه داد: پس از این موضوع فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسید اقدامات بازاریابی از طریق کنسرواسیون باشد اینها همگی تجربه است و ما باید از آنها درست بگیریم.

وی افزود: وزارت ورزش و جوانان در خصوص اینکه کار چگونه انجام شود کمک می‌کند ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که خیلی از فدراسیون‌ها مسئولانی برای بازاریابی دارند البته آنها باید بیشتر فعال شوند و فعالیت خود را گسترش دهند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.