استان یزد پس از سال‌ها خاموشی قصد بازگشت به فوتبال را دارد.

به گزارش ایسنا، در خاطرمان است سال‌ها پیش تیمی به نام "شهید قندی یزد" در لیگ برتر حضور داشت و نام استان یزد در سطح اول فوتبال ایران شنیده می‌شد. استانی که تیم‌هایی مثل فولاد یزد و شهید قندی در آن تیم‌داری می‌کرد و شرایط خوبی در فوتبال کشور داشت و پس از سقوط شهید قندی به مرور این تیم تضعیف و منحل شد. همین ماجرا برای تیم‌ دیگر این استان یعنی فولاد یزد اتفاق افتاد.

چند سالی فوتبال یزد خاموش شد و در سکوت مطلق فرو رفته تا این‌که سال گذشته باشگاه شهید قندی دوباره شکل گرفت و با خرید امتیاز یک تیم دسته دومی کار خود را در این لیگ آغاز کرد. استان یزد هواداران زیادی در جای جای این استان به خود می‌بیند و همیشه فوتبال را جزیی از روح خود می‌بینند و دنبال می‌کنند اما سال‌هاست حسرت حضور یک تیم از این استان در سطح اول فوتبال کشور در بین یزدی‌ها وجود دارد.

جای خالی این استان در سطح‌های مختلف فوتبال کشور حس می‌شود و حضور نداشتن تیمی از استان یزد ما را بر این داشت که سری به شهر بادگیرها بزنیم و پای صحبت‌های چندی از قدیمی‌های فوتبال یزد بشینیم تا از فوتبال این استان بگویند.

محمود امیری، پیشکسوت و مربی پیشین شهیدقندی یزد درباره فوتبال یزد گفت: "قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و سال ۵۵-۵۴ تیم منتخب یزد را داشتیم که یک فصل برای حضور در جام تخت جمشید در دیداری تیم سپاهان را شکست داد و باید در لیگ تخت جمشید حضور پیدا می کرد اما به دلیل این‌که در یزد زمین چمن وجود نداشت امتیاز صعود این تیم به سپاهان اصفهان واگذار شد. بعد از آن سال فوتبال یزد بسیار ضربه خورد و فوتبالی نداشت اما بعد از انقلاب مجددا استان ما در قالب تیم منتخب در لیگ قدس شرکت می‌کرد و یکی از تیم‌های مدعی در این لیگ بودیم و هیچ‌وقت زنگ تفریح نبودیم.

بعد از این‌که تیم‌های منتخب استان‌ها منحل شدند و تیم‌ها به صورت باشگاهی حضور پیدا می‌کردند، دو تیم شهید استقامت و استقلال شکل گرفت و تیم منتخب یزد هم تلفیقی از این دو تیم بود و در مسابقات هم شرکت می‌کردند و بعدها تیم استقامت هم در سطح اول لیگ ایران خود نشان داد و خاطرم است حتی در سال ۶۵-۶۴ در دیداری توانستند از سد پرسپولیس بگذرند.

پس از این تیم‌ها، شهید قندی مطرح شد و دکتر بابایی مسوولیت هیات فوتبال و آقای دستا، مدیرعامل و رییس هیات مدیره باشگاه شهید قندی بودند. تیمی را تشکیل دادند که از لیگ استان شروع و به ترتیب لیگ‌ها را بالا آمدند و در لیگ دسته یک با احد شیخ‌لاری قهرمان شدند و به لیگ برتر صعود کردند. در لیگ برتر یک سالی حضور داشتند ولی متاسفانه برنامه‌ریزی صحیح و ضعف مدیریت کلی وجود داشت و تیم را هم دست دو آشپز داده بودند. هیات مدیره توان فنی و انتخاب درستی نداشت.

مرحوم پورحیدری و یورگن گده مربیان خوبی بودند اما کنار هم نمی‌توانستند موفق باشند و بایستی تیم را به یک نفر واگذار می‌کردند. وقتی دو آشپز باهم یک غذا را درست کنند قطعا غذا یا شور و یا بی نمک می‌شود. در نیم فصل دوم این دو مربی رفتند و تیم را به آقای جلالی دادند که من آن موقع به عنوان دستیار به همراه مرحوم آقازاده انتخاب شدیم. متاسفانه به دلیل این‌که تیم شهید قندی در نیم فصل اول امتیازات زیادی را از دست داده بود در نیم فصل دوم نتوانست امتیازات لازم برای ماندن در لیگ را به دست بیاورد و تیم سقوط کرد.

بعد از این‌که تیم شهید قندی سقوط کرد، به کلی فوتبال یزد نابود شد و سیر نزولی را طی کرد. با نام‌های مختلفی در لیگ یک حضور پیدا کرد و پس از واگذاری به بخش خصوصی به مرور تیم منحل شد. در این بین بارها امتیاز این تیم واگذار شد و با نام‌های دیگری در مسابقات شرکت می‌کرد و در آن سالی که تیم به هیات فوتبال داده شد و نامش به "تربیت" تغییر کرد من به عنوان مدیرعامل بودم و دو سه سال هم تیم با این نام تیم داری کرد و یک سال هم با آقای گل محمدی تا نزدیک پلی آف آمد ولی با اختلاف یک امتیاز نتوانست به لیگ بتر صعود کند.

پس از آن دیگر اداره ورزش و جوانان حاضر نشد تیم داری کند و یک سال به یزد لوله با مدیرعاملی آقای دستا و سرمربی‌گری من و یک سال هم به سنگ آهن بافق داده شد. در آن سال سنگ آهن بودجه خوبی برای این تیم هزینه کرد و مربیان بزرگی را هم آورد اما موفق نشد و دوباره باشگاه واگذار شد و این باعث شد تیم به لیگ دو و در ادامه به لیگ سه سقوط کند و درنهایت منحل شود.

فولاد یزد هم تیمی بود که از لیگ استان به لیگ دسته سه و از این لیگ به دسته دوم صعود کرد که هدایت آن را تا آن موقع به عهده داشتم و پس از آن این تیم به مرحوم آقازاده سپرده شد و با بازیکنانی که از بیرون جذب تیم شده بودند به لیگ یک صعود کردند و در لیگ یک باقی ماند. این تیم مدیری داشت به نام صالح عسگرشاهی که هفت سال در این تیم تلاش کرد و فولاد را در لیگ یک نگه داشت. فولاد همواره جزو مدعی‌ها بود. تا این‌که کارخانه فولاد از تیم‌داری سرباز زد و تیم واگذار شد. آن تیم با نام "وحدت" در لیگ شروع کرد و آنقدر مشکلات زیادی داشت که در نهایت سقوط کرد و در لیگ دو هم نتوانست شرکت کند و به کلی منحل شد و دیگر اثری از فولاد یزد نیست.

یزد چندین سال فوتبال نداشت تا این‌که آقای دستا رییس فوتبال استان شد و تلاش زیادی کرد تا دوباره تیم‌داری کنند و شهید قندی دوباره شکل گرفت و با خرید سهمیه لیگ دو در مسابقات شرکت کردند و اکنون مدعی صعود به لیگ یک است. تیم دیگری هم به نام یزد لوله در مسابقات لیگ دسته سوم حضور پیدا کرد و از هفته ششم به بعد مربی گری آن را به عهده گرفتم و خوشبختانه از شش بازی‌ای که در کنار این تیم بودم پنج برد و یک مساوی به‌دست آوردم و به مرحله دوم صعود کردیم و در این مرحله در رده پنجم جدول قرار داریم.

تماشاگران هم در این سال‌ها بسیار احتیاج داشتند تیم احیا شود و خوشبختانه تیم شهید قندی جان گرفت. سال گذشته خداراشکر سال خوبی برای فوتبال یزد بود و ان‌شاءالله با تلاشی که مسوولان این استان خواهند کرد مطمئنم اگر بازی‌ها ادامه پیدا کند به لیگ یک صعود خواهیم کرد و دوباره استان ما نامی برای خود دست و پا خواهد کرد چرا که مدعی صعود هستیم. حتی گر هم صعود نکردیم به نظرم تا امروز کار مهمی برای فوتبال یزد انجام شده است.

این را هم باید بگویم اینجا از لحاظ سخت افزاری و امکانات خوب است اما مدیران خوبی ندارد و کسی نیست که به این مدیران فشار بیاورند تا تیم‌داری کنند. استان یزد جزو شهرهای صنعتی است و اینجا حدود سه هزار واحد صنفی کارخانه وجود دارد که پول‌های هنگفتی هم در این استان جابه‌جا می‌شود اما تیم‌داری نمی‌کنند و اگر هم کسی هم بیاید، بلایی سرش می‌آورند که فراری می‌شود. قصد توهین ندارم اما می‌گویم کسانی که در این شرایط تیم داری می‌کنند یاعاشقند یا دیوانه.

این روزها فوتبال یزد پیشرفت بیش‌تری نسبت به گذشته داشته است و خوشبختانه چند مدرسه فوتبال داریم که واقعا تخصصی کار و در فوتبال پایه سرمایه‌گذاری می‌کنند. ۷۰ تا ۸۰ درصد تیم یزد لوله که در دسته سوم حضور دارد یزدی هستند و مردم علاقه‌مند و دلسوزی داریم که حمایت می‌کنند. چند مدرسه فوتبال عالی داریم و شهرستان‌های ما خیلی خوب کار می‌کنند و اکنون استان ما در رده‌های پایه در حال سرمایه‌گذاری است.

فکر می‌کنم در سه چهار سال آینده می‌توانیم فوتبالیست‌های خوبی به کشور معرفی کنیم. یک تعهد اخلاقی می‌دهم و آن هم این است که سال‌های آینده سال جوان‌های یزدی است که به فوتبال معرفی شوند. این‌جا هواداران پرشوری داریم و بیش‌ترین تلاش برای موفقیت فوتبال این استان را همین هواداران انجام ‌می‌دهد.

در نهایت این را بگویم که اگر در گذشته کسی از من سوال می‌کرد که فرزندمان را به فوتبال بفرستیم، با دلسردی جواب می‌دادم اما با شرایط خوبی که در این یکی دو سال به‌وجود آمده است نظرم تغییر کرده است و آینده فوتبال یزد را خیلی روشن می‌بینم. با تمام تجربه‌ سال‌ها کار از لیگ برتر تا لیگ‌های دسته پایین تر و مدیریت در تیم‌های مختلف می‌گویم آینده فوتبال یزد بسیار خوب خواهد بود".

عبدالرضا دستا، رییس هیات فوتبال استان یزد و مدیرعامل سابق شهید قندی یزد نیز گفت: "می‌خواهم درباره شهید قندی و در ادامه درباره صعود به لیگ برتر و سقوط در همان فصل بگویم. از همان اول همراه با تیم شهید قندی بودم. از همان سالی که قهرمان استان شد مدیرعامل این تیم بودم و شرایط این تیم خوب بود و شخصی مثل آقای مسعود معینی در آن زمان بسیار به ما کمک کرد. تشکیل تیمی مثل شهید قندی و حضورش در لیگ برتر می‌توانست تغییرات فنی و فرهنگی در فوتبال‌مان ایجاد کند و خوشبختانه با آمدن آقای معینی اتفاقات خوبی افتاد.

او ابتدا مربی بود و در سال‌های بعد به عنوان مشاور می‌آمد و کمک می‌کرد. من رفتم و فرشاد پیوس را برای مربی‌گری آوردم و او اولین سالی بود که مربی‌گری‌ را شروع کرده بود. آن سال خیلی خوب بود وبه ترتیب تا لیگ یک آمدیم و پس از آن نادر دست نشان مربی‌گری این تیم را به عهده گرفت و سال بعد از آن هم احد شیخ لاری آمد. باشگاه در سال ۸۳ خصوصی شد و ما آن سال در لیگ یک بودیم. در آن سال با آقای بابایی که رییس هیات استان بود و با مربی‌گری شیخ‌لاری کار کردیم تا تیم به لیگ برترآمد. هیات مدیره‌ای که سال بعد تشکیل دادیم من، آقای بابایی و کیومرث هاشمی بودیم و به همراه احد شخ لاری می‌خواستیم با یک برنامه خوب در لیگ برتر حضور پیدا کنیم. استاندار ما در آن زمان آقای مهندس کلانتری بودند و خیلی حمایت‌مان می‌کردند. فوتبال آنقدر بزرگ است که به تنهایی نمی‌توان آن را پیش برد و همه باید کمک کنند. آن سالی که صعود به لیگ برتر را تجربه کردیم بسیار سال خوبی بود. در آن سال باشگاه خصوصی شده بود و پس از این‌که به لیگ برتر صعود کردیم سهام‌دار در مصاحبه‌ای گفته بود دیگر نمی‌تواند تیم‌داری کند.

آن موقع آمدیم و توافقی با استاندار و مدیرعامل شرکت خصوصی انجام دادیم و پنجاه درصد استان و پنجاه درصد هم سهام‌دار باشگاه کمک کند و بعد از آن برای انتخاب مربی جلسات‌مان را شروع کردیم. آقای شیخ لاری خودش هم نظرش این بود که سرمربی‌گری تیم را در لیگ برتر به فرد دیگری بدهید و ما هم از چند مربی برنامه گرفتیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مرحوم پوحیدری سرمربی تیم شود و به دلیل این‌که مدرک مربی‌گری A نداشت، یورگن گده هم در کنار او قرار دادیم تا تیم را هدایت کند.

همان موقع بود که ریاست جمهوری تغییر کرد و فرد دیگری استاندار یزد شد. همه قول و قرارهایی که داده بودیم تا ۵۰ درصد از هزینه‌های این تیم را استانداری پرداخت کند لغو شد. به هر حال ما بازی‌ها را شروع کردیم و پنج هفته اول همه چیز خیلی خوب شروع شد و وقتی اولین سری چک‌های بازیکنان که داده شد و برگشت خورد، تیم به حاشیه رفت. در این وضعیت شرایط شرکت خصوصی و سهام دار خوب نبود و استانداری هم حمایتی نکرد چون مساله فوتبال برای‌شان اهمیتی نداشت.

ما هم تجربه برگشت خوردن چک را نداشتیم و معمولا هزینه‌ها را پرداخت می‌کردیم. وقتی آقای پورحیدری احساس کرد باشگاه به مشکل مالی خورد نگران شد و نمی‌خواست حیثیت و اعتبارش زیر سوال برود چرا که محبوبیتی زیادی داشت. او آمد و گفت بهتر است قرارداد به صورت دوستانه یا یک‌طرفه فسخ شود. آقای پورحیدری انسان بزرگ و بااخلاقی بود چرا که آن موقعی که قراردادش ۷۵ میلیون تومان بود، فقط ۲۱ میلیون پول گرفت و بعد از رفتنش بقیه پولش را بخشید و حتی گفت این پولی که گرفتم را چه کار کنیم؟ و من هم گفتم نوش جانت.

او انسان بزرگی بود و امروزه هر مربی‌ای اخراج شود تمام پولش را می‌خواهد. دروازه‌بان ما آقای هادی طباطبایی هم به همین صورت قرارداد خود را بخشید و می‌خواهم بگویم واقعا قدیمی‌ها اخلاق و معرفت خیلی خوبی داشتند و این را هم جوانان امروز بدانند فقط سواد و بازی را در نظر نگیرند و اخلاق و منش هم خیلی مهم است.

در هر حال پورحیدری رفت و گده ماند و چند بازی مربی تیم بود و تیم هم همچنان در حاشیه بود. فشارها از سوی هواداران بسیار زیاد بود تا مجبور شدیم سرمربی را عوض کنیم. حتی می‌خواستیم با گده ادامه دهیم اما فشارها و ضعیف شدن تیم ما را بر آن داشت که به سراغ مربی‌های دیگر برویم و از همین رو مجید جلالی را به عنوان سرمربی تیم انتخاب کردیم.

آقای جلالی هم آمدند و تلاش خود را کردند اما متاسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که نتوانستیم تیم‌ را نگه داریم و تیم سقوط کرد. در آن سال سهمیه این تیم را به هیات فوتبال واگذار کردیم و مشکلات عدیده ای برای این تیم وجود داشت. به هر حال تیم را تحویل هیات فوتبال دادیم و سال بعد تیم روی دست استان ماند و هیچ اسپانسری حمایت نمی‌کرد. این‌ها همه باعث شد باشگاه دوباره واگذار شود و هشت سال به اسم تربیت یزد در لیگ یک حضور داشت.

یک دوره هم باشگاه به سنگ آهن بافق واگذار شد و آن سال هم سال خوبی نبود و بعد از آن من تیم را با نام یزد لوله تحویل گرفتم. در همان سالی که فولاد یزد هم در لیگ یک بود، ما هم با اعضای کاملا بومی تیم را اداره کردیم و تیم را در لیگ نگه داشتیم. سال بعد از آن دیگر استانداری حمایتی نکرد و دوباره تیم واگذار شد و به لیگ دو سقوط کرد و کم کم نابود شد. تیمی که به دلیل حمایت نکردن مسوولان، مداوم دست به دست می‌شد و این باعث شد به مرور تضعیف شود و دیگر اثری از آن نباشد.

فولاد یزد هم همین حکایت را داشت و بعد از چند فصلی که در لیگ یک حضور داشت و پس از واگذاری و تغییر نام به وحدت باز هم مشکلات مالی زیادی داشت و کار به جایی رسیده بود که اعضای آن تیم تحصن می‌کردند و تیم به صورت مداوم در بحران بود و مشکلات مالی خیلی زیادی داشت. این تیم هم به لیگ دو سقوط کرد و نیازمند کمک بود تا دوباره بازگردد اما باز هم حمایتی نشد و به دسته‌های پایین‌ترسقوط کرد.

فوتبال یزد مدت‌ها در خاموشی بود تا این‌که سال گذشته رایزنی‌های مختلفی با مسوولان استان داشتم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که سهمیه‌ای را بخریم کنیم و یک سهمیه لیگ دو خریدیم و با نام شهید قندی که مردم خاطره خوبی از آن دارند تیم داری کنیم و خوشبختانه سال گذشته شروع کردیم و خودم هم رییس هیات مدیره این باشگاه شدم و مالک باشگاه هم شرکت کابل‌های مخابراتی شهید قندی است.

همان باشگاه را دوباره احیا کردیم و خداراشکر این تیم در دسته دوم نتایج خوبی گرفت و با اختلاف سه امتیاز صدرنشین بود تا این‌که به تعطیلی لیگ رسیدیم و مساله کرونا به‌وجود آمد. تیم دیگری را هم به نام یزد لوله در لیگ دسته سوم داریم که درحال تلاش هستیم تا همین امسال آن‌ها به لیگ دو بیایند و اگر هم نشد حتما در سال‌های پیش رو این اتفاق خواهد افتاد.

استان یزد پتانسیل بسیار خوبی برای آینده دارد چرا که امکانات مناسبی داریم. آقای ساکت که مدیر تیم‌های ملی بودند، به همراه یک کارشناس فدراسیون برای ارزیابی امکانات آمدند و از این امکانات ابراز رضایت کردند و حتی صحبت از برگزاری اردو تیم‌های پایه در استان ما شد. سال‌ها و چمن‌های خوبی در یزد وجود دارد. نمی‌خواهم بگویم خیلی خوب هستیم اما امکانات سخت افزاری قابل قبول است.

باشگاه‌های‌ فوتبال جان گرفته و در جریان است. تیم‌های پایه در حال کار کردن هستند. آرام آرام هوادارن با استادیوم‌ها آشتی خواهند کرد و اگر یک تیم در لیگ یک داشته باشیم اتفاق خیلی خوبی خواهد افتاد. آینده فوتبال یزد را خیلی خوب می‌بینم و اگر اتفاق خاصی نیافتد و باتوجه به برنامه‌ریزی بلند مدتی که داریم فوتبال استان یزد به‌زودی در کشور نامی برای خود دست‌ و پا خواهد کرد".

همچنین محمد رعیت، بازیکن پیشین شهید قندی و کنونی یزد لوله گفت: "از بین رفتن تیم‌های شهید قندی و فولاد یزد به مدیریت ضعیف ربط داشت و حضور افراد غیر فوتبالی به خاط منافع‌شان هرجوری که بود می‌خواستند خودشان را بالا بیاورند. یک سری افراد همیشه شاکی بودند و حضور در این دو تیم را حق خودشان می‌دانستند و این سوءتفاهم‌ها باعث شد یک سری افراد غیر فوتبال روی کار آمدند و آن‌هایی هم که آمدند این‌کاره نبودند و فکر منافع خودشان بودند.

بیش‌تر کارخانه‌ها در جنوب کشور را در این استان داریم و شاید سی کارخانه ممتاز داریم که در خاورمیانه حرف برای گفتن دارند ولی هیچ‌کدام حاضر نیستند در فوتبال سرمایه‌گذاری کنند چرا که نمی‌گذارند کار کنند و افراد مختلفی از این کار ممانعت می‌کنند. به همین دلیل تمام کسانی که در فوتبال می‌خواهند سرمایه گذاری کنند بعد از یکی دو سال منصرف می‌شوند و بی‌خیال تیم‌داری می‌شوند.

استان ما توانایی حضور در لیگ برتر را دارد چرا که از لحاظ استادیوم و امکانات رفاهی استان خوبی داریم. این‌جا حداقل شش زمین تمرین خوب داریم و سالن‌های خیلی خوب بدنسازی در استان وجود دارد. یزد استان پولداری است اما در ورزش‌های تیمی کمی مشکل داریم. ان‌شاءالله طرز تفکرها در چند سال آینده عوض شود و اگر بخواهند و همه همدیگر را قبول کنند و به‌هم احترام بگذارند به شرایط خوبی می‌رسیم.

استعدادهای ریادی در این استان وجود داشت و در این چند سالی که فوتبال در این استان نابود شد کمی به مشکل خوردیم اما خداراشکر امسال با برگشتن شهید قندی و یزد لوله جوانان آمدند و می‌خواهند یاد بگیرند و کار کنند. مثلا در همین تیمی که دارم کار می‌کنم چند بازیکن جوان خیلی خوب داریم. هرجا فوتبال در جریان باشد جوانان رشد و پیشرفت می‌کنند.

اکنون در پایه‌ها خیلی خوب دارد کار می‌شود و از یک طرف هم چند مدیر خوب در کار حضور دارند و اصولی دارند کار می‌کنند. ما هم امید داریم در آینده فوتبال یزد خوب شود ولی امید داریم برای جوانان یزدی، فوتبال در این استان شرایط خوبی پیدا کند".

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.