اولین بازی این فصل مدافع عنوان قهرمانی لالیگا در فصل جدید این لیگ، روی چمنی برگزار شد که تعجب همگان را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در روزهایی که خاویر تباس، رئیس سازمان لیگ اسپانیا برای صادرات بازی‌های این لیگ به آمریکا برای جذب مخاطب در آمریکای شمالی تبلیغ می‌کرد، اتفاقی در اولین هفته از فصل جدید لالیگا رخ داد که یک ضدتبلیغ بزرگ بود.

این اتفاق در استادیوم زوریا، ورزشگاه خانگی وایادولید رخ داد جایی که وضعیت افتضاح چمن بازی را کاملاً تحت الشعاع قرار داده بود.

۲۸ ژوئن سال جاری بود که نشریه مارکا در خبری با تیتر «چمن سانتیاگو برنابئو به زوریا رسیده» اعلام کرد که وایادولید تصمیم گرفته از همان شرکتی چمن بخرد که رئال مادرید چمن سانتیاگو برنابئو را از آن تهیه می‌کرد. وایادولید قصد داشت بعد از سال‌ها چمن ورزشگاهش را عوض کند. در حقیقت آخرین تغییری که روی زمین چمن ورزشگاه خانگی این تیم صورت گرفت، مربوط به یک دهه پیش بود.

در حالی که ۷۰ روز به اولین بازی خانگی وایادولید در لالیگا باقی مانده بود و اولین بازی‌اش در فصل جدید هم خارج از ورزشگاه زوریا، سران باشگاه به تصور اینکه زمان کافی برای اتمام پروژه تعویض چمن ورزشگاه دارند، از سازمان لیگ درخواست به تعویق انداختن اولین بازی خانگی‌شان را ندادند؛ درخواستی که دو باشگاه رئال سوسیه‌داد و اوئسکا از سازمان لیگ انجام داده بودند تا مهلت بیشتری به آنها برای آماده کردن ورزشگاه خانگی‌شان داده شود.

این اولین اشتباه مسئولان وایادولید بود که اکنون به آن اذعان کرده است. اما دومین اشتباه این باشگاه هم تصمیمش برای تعویض چمن زمین تمرینی پیش از چمن ورزشگاه بود. مسئولان تیم تازه صعود کرده به لالیگا تصور می‌کردند که با وجود تعویض چمن زمین تمرینی، خللی در برنامه اردوی پیش فصل تیم‌شان به وجود نمی‌آید اما این اتفاق رخ نداد و به همین دلیل تیم بعد از بازگشت از تعطیلات تابستانی در روز شانزدهم جولای، به مدت یک هفته روی چمن ورزشگاه زوریا تمرین کرد، چمنی که نزدیک به یک ماه به آن دست نخورده بود. در این شرایط بود که تیم برای انجام تمریناتش به زمین تمرینی زاراتان که متعلق به شهرداری بود، منتقل شد.

حتی در آن زمان هم چمن ورزشگاه زوریا تعویض نشد و در نهایت زمانی که مسئولان باشگاه تصمیم به تعویض گرفتند، آنها به این فکر افتادند که علاوه بر چمن سیستم زهکشی زیر چمن را هم که از سال ۱۹۸۲ (زمان افتتاح استادیوم) هیچ تغییری در آن به وجود نیامده بود، بهسازی کنند.

مسئولیت انجام این پروژه‌ها برعهده شرکت اسپورت رولای پرتغال بود و این شرکت وعده داده بود که به موقع چمن ورزشگاه زوریا را برای بازی وایادولید مقابل بارسلونا آماده کند. با این حال اتفاقاتی غیرمترقبه‌ای رخ داد و مشکلاتی جدی به وجود آمد که منجر به بدقولی شرکت پرتغالی برای تکمیل پروژه شد و در حالی که یک هفته به آغاز فصل جدید لالیگا باقی مانده بود، ورزشگاه زوریا هیچ چمنی نداشت. به همین دلیل مسئولان باشگاه یک هفته قبل از یک شرکت داخلی به نام نووا گرین در ایالت آندلس درخواست کرد که چمن ورزشگاه زوریا را تأمین کند اما کیفیت چمن ارسال شده آنقدر پایین بود که مسئول نگهداری زمین چمن باشگاه وایادولید آنتونیو بلانکا گارسیا دلپینو، مستقیماً محموله چمن را برگرداند و درخواست تعویض آن را داشت.

به این ترتیب تأخیری دیگر در پروژه تعویض چمن ورزشگاه زوریا به وجود آمد و تنش‌ها به خاطر نزدیک شدن اولین بازی خانگی وایادولید بالا رفت. در همین حال یک اتفاق عجیب دیگر هم مزید بر علت شد تا وایادولید نتواند به موقع ورزشگاهش را برای میزبانی از بارسلونا آماده کند. کامیون‌هایی که قرار بود به صورت شبانه از پرتغال محموله چمن ورزشگاه زوریا را به اسپانیا ببرند مورد سرقت سارقان سوخت واقع شدند. اینگونه بود که چمن ورزشگاه زوریا تا روز پنجشنبه به مقصد نرسید و آن زمان دیگر مشخص بود که آماده شدن این زمین برای میزبانی از اولین بازی خانگی وایادولید غیرممکن است.

همان روز باشگاه دستور داد که تمرین تیم جوانان در زوریا برگزار شود تا سیستم کمک داور ویدئویی را تست کند. در حقیقت اما باشگاه از این کار هدف دیگری را هم دنبال می‌کرد و آن تست چمن ورزشگاه برای بازی تیم اصلی مقابل بارسا بود و آن زمان بود که آژیر‌های خطر به صدا درآمد اما کار از کار گذشته بود و دیگر زمانی برای تغییر محل بازی باقی نمانده بود.

در بخش‌های مختلفی از زمین بازی حباب‌هایی زیر سطح چمن به وجود آورد که آن را بالا آورده بود و به مرتباً چمن از سطح زیر آن جدا می‌شد. در نهایت در حالی که تنها ۴۸ ساعت به آغاز بازی مانده بود، هیچ اقدامی برای رفع مشکلات موجود صورت نگرفت و وایادولید روی همان چمن فاجعه‌آمیز به مصاف بارسلونا رفت و نه تنها باخت بلکه خدشه‌ای بزرگ به اعتبار لالیگا وارد آورد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.