تیم فوتبال المپیک جهموری اسلامی ایران که جهت حضور در بازی های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی وارد جاکارتا شده در پانزدهمین مشارکت فوتبال ایران به عنوان پرافتخارترین کشور تاریخ این رقابت ها به دنبال کسب تجربه متفاوتى خواهد بود.

به گزارش سایت رسمی فدراسیون فوتبال،نخستین  حضور تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ بازی های آسیا به بازی های  سال ۱۹۵۱ دهلی باز می گردد که در نهایت ایران در آن رقابت ها موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی پس از کشور میزبان شد.

پس از این، فوتبال ایران در ۳ دوره از رقابت ها حضور نداشته و مجموعا در ۱۴ حضور خودش موفق به کسب ۴ عنوان قهرمانی در سال های ۱۹۷۴ ، ۱۹۹۰ ، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ شده است.

همچنین با توجه به کسب دو عنوان نایب قهرمانی(۱۹۵ و ۱۹۶۶) و یک عنوان سومی در سال ۲۰۰۶ ، ایران صاحب بیشترین عناوین و افتخارات در تاریخ فوتبال المپیک آسیایی است.

کره جنوبی با کسب ۳ عنوان قهرمانی در سال های ۱۹۷۰ ، ۱۹۷۸ و ۱۹۸۶ همچنین سه عنوان نایب قهرمانی و سه عنوان سومی در رتبه دوم پرافتخارترین تیم های ملی فوتبال کشورهای آسیایی در این بازی ها قرار دارد.

تا پیش از سال ۲۰۰۲ میلادی بازی های آسیایی با حضور تیم های بزرگسالان کشورهای قاره کهن برگزار می شد اما با توجه به ترافیک مسابقات ملی و باشگاهی در رده بزرگسالان همچنین عدم مشارکت برخی از کشورها از سال ۲۰۰۲ تیم های زیر ۲۳ سال با حضور ۳ بازیکن کمکی در این مسابقات حضور یافتند.

گفتنی است تیم فوتبال امید ایران در نخستین مسابقه از بازی های  آسیایی جاکارتا ۲۴ مرداد مقابل تیم المپیک عربستان قرار می گیرد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.