وضعیت داوری فوتبال ایران این‌ روزها چندان مناسب نیست و اتفاقاتی هم رخ داده که به این نابسامانی‌ها بیشتر دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در لیگ هفدهم که سه هفته تا پایان آن باقیمانده، شاهد اعتراض‌های زیادی از سوی تیم‌ها، مربیان و مدیران به قضاوت داوران حاضر در لیگ برتر بودیم. اعتراض‌هایی که بیشتر از سال‌های گذشته بود و هر هفته مربیان و بازیکنان زیادی به سطح داوری‌ها انتقاد می‌کردند. در اینکه چرا داوری‌ها نسبت به گذشته رشد چشمگیری نداشته، بحث‌های زیادی وجود دارد، اما در گزارش زیر، اشاره‌ای به مشکلات داوری کرده‌ایم که شاید اهالی فوتبال با خواندن آن متعجب شوند.

درآمد اولین بحران داوری

از نظر داوران، درآمد آنها برای قضاوت در لیگ برتر خجالت آور است. مبنای دستمزد داوران در ابتدای فصل ۶۵۰ هزار تومان برای داور وسط بود که ۱۰ درصد آن به دلیل مالیات کسر شده و داوران وسط ۵۸۵ هزار برای هر بازی می‌گیرند. اوایل بهمن ماه سال گذشته، مهدی تاج از افزایش دستمزد داوران به میزان ۹۰۰ هزار تومان خبر داد، اما بسیاری از داوران از آن اظهار بی اطلاعی کردند و هیچ وقت هم این مبلغ اضافه نشد. مبلغی که داوران وسط برای هر بازی می گیرند، ۵ سال است تغییر نکرده و از زمانی که تاج رئیس کمیته داوران بود، این مبلغ ثابت باقیمانده است. پرکارترین داور سال گذشته، ۱۶ بازی قضاوت کرد که در یک فصل ۹ میلیون و سیصد و شصت هزار تومان می‌شود که مبلغ ناچیزی است.

تمرین داوران روی زمین آسفالت

داوران همانند بازیکنان باید سطح آمادگی خود را حفظ کنند. آمادگی بدنی می‌تواند به تصمیمات آنها در جریان بازی کمک کند، اما داوران ایرانی با مشکلاتی زیادی تمرین می‌کنند. شماری از داوران به دلیل نداشتن زمین تمرین، روی آسفالت تمرین می‌کردند تا اینکه با حمایت شهرداری، فضایی به داوران اختصاص داده شد که یک پیست خاکی بود و وضعیت مناسبی نداشت. داوران اعتقاد دارند که هیچ بازیکنی در لیگ برتر حاضر نمی‌شود تحت این شرایط تمرین کند. یکی از داوران در جریان فصل جاری، چند روزی تمرین مناسبی نداشت و مدتی روی آسفالت تمرین می‌کرد و پس از هفت هفته هم به او بازی پخش مستقیم داده بودند. اشتباهات او به قدری زیاد بود که صدای تماشاگران و تیم‌ها را در آورده بود.

عدم داشتن ارتباطات

یکی از داوران لیگ برتری که دوست نداشت نامش فاش شود، به تسنیم گفت: آقایان در کمیته داوران خودشان را پشت موفقیت‌های علیرضا فغانی پنهان نکنند. کمیته داوران ارتباطی با کنفدراسیون آسیا ندارد. از نظر فدراسیون فوتبال، بی‌ارزش‌ترین کمیته، کمیته داوران است. چرا باید برخی از داوران لباس آستین کوتاه نداشته باشند؟ سال گذشته پیراهن آستین کوتاه دادند و امسال ندادند. چرا باید هر داوری برای خودش تمرین کند؟ از این شرایط خسته شده‌ایم. چرا ایفمارک را برای داوران هماهنگ نمی‌کنند که بتوانیم از استفاده کنیم؟ اگر داوری مصدوم شود، معلوم نیست باید به کجا مراجعه کنند؟ اگر داوری مصدوم شود، باید از جیب خودش هزینه کرده و راهی بیمارستان شود و فیزیوتراپی کند.

نداشتن کلاس‌های آموزشی

این داور در ادامه اشاره‌ای به کلاس‌های آموزشی کرد و گفت: پیش از آغاز فصل و در نیم فصل کلاس‌های آموزشی برای داوران برگزار می‌کنند. در جریان فصل هم، در صورتی که کلاس‌های «فوتو رو» برگزار کنند، از داوران وسط برای شرکت در این کلاس‌ها دعوت به عمل می‌آورند. وئدیوی تست‌هایی که فیفا در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌دهد، به طور کامل به داوران آموزش داده نمی‌شود، تنها از طریق کانال تلگرامی هر هفته ویدیویی منتشر شده و از داوران می‌خواهند درباره صحنه‌ای نظر داده و نمره و امتیاز بگیرند.

این داور فوتبال خاطرنشان کرد: به داوری چه چیزی داده‌ایم که الان بخواهیم برداشت کنیم؟ اسپانسر داوران یک میلیارد و نیم پول ترزیق می‌کند که تا داوران بیلبورد آنها شوند. در صورتی که یک ست رادیویی و یک ساعت پلار به داوران داده‌اند و سودش را فدراسیون می‌برد. باور کنید برای اینکه این ست و ساعت را پس بدهیم، از ما رسید گرفتند!

دست به دست شدن ست‌های رادیویی

این داور که نمی‌خواست نامش فاش شود افزود: ۲۹ داور در سطح اول فوتبال قضاوت کرده‌اند و تنها ۱۰ سیستم رادویی وجود دارد. این سیستم‌ها بین داوران دست به دست می‌شود. وقتی این سیستم‌ها دست یک نفر نباشد، نگهداری آن سخت می‌شود و ممکن است خراب شود.

ماجرای جالب معرفی داوران بین المللی

به گزارش تسنیم، در ادامه مشکلات داوری، باید به اسامی داوران بین المللی اشاره کنیم. کمتیه داوران مصوب کرده که تنها داوران بین المللی که نامشان پیش از این رد شده بود، پس از پایان قضاوت خود در لیگ برتر نظارت کنند. به طور مثال شخصی به نام کمیل غلامی در سال ۲۰۱۸ به عنوان داور بین المللی، نامش ره شده بود. این شخص تنها سابقه یک قضاوت در لیگ برتر داشته که به خاطر آن هم محروم شده بود. با توجه به اینکه اسم او به فیفا داده شده، توانست پس از پایان دوران قضاوتش، در لیگ برتر نظارت کند. در حالی که جزو داوران فیفا نبود و در تست‌ها هم رد شده بود.

فردی به نام ابوطالب طاهریان قضاوت برون مرزی نداشته، اما اکنون می‌تواند نظارت کند. باید شرایطی مهیا شود که داورانی که سالیان سال در لیگ قضاوت می‌کنند، پس از بازنشستگی بتوانند نظارت کنند. در شرایطی که کمیته داوران قانونی مصوب کرده که کسانی می‌توانند نظارت کنند که نامشان در بین افراد بین المللی باشد. با این شرایط، احمد صالحی، تورج حق وردی، حسین زرگر و ... با سابقه زیاد قضاوت در لیگ برتر، نمی‌توانند نظارت کنند.

یکی دیگر از داوران لیگ برتری با اشاره به مشکلات‌شان به تسنیم گفت: شاهد هستیم داوران اماراتی و حتی عراقی به اروپا می‌روند تا در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، اما داوران ایرانی چطور؟ چرا این همه ادعا می‌کنیم که قضاوت داوران ایرانی خوب باشد؟ به داوران اول فصل یک جفت ساق، شورت و سه پیراهن آبی، زرد و مشکی داده‌اند. کاپشن چرمی هم داده‌اند که پشت آن باید تبلیغ اسپانسر باشد تا وقتی تابلوی تعویض را بالا می‌برد، تبلیغ دیده می‌شود. داور باید خودش استوک، سوت و کارت زرد و قرمز را بخرد.

این داور خاطرنشان کرد: در نیم فصل، داوران به کلاس‌های داوری در کیش رفتند و پول بلیت هواپیما را خودشان دادند. در حالی که دستور فدراسیون بود که هزینه رفت و برگشت را هیئت فوتبال تهران بدهد، اما این هیئت آن را پرداخت نکرد. اینها مشکلات داوران لیگ برتری است و بماند که داوران لیگ‌های پایین‌تر مدت‌هاست دستمزد حداقلی خودشان را هم دریافت نکرده‌اند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.