عضو ایرانی تشکیلات فوتبال آسیا می‌گوید فشردگی تقویم بازی‌های فیفا اجازه نمی‌دهد تا تمام بازی‌های آسیایی منطبق با تقویم روزهای ملی فیفا باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛این روزها بجثمحرومیت بازیکنان استقلال حسابی داغ است. بازیکنانی که هفته اول لیگ را از دستدادند و منصوریان مربی استقلال ادعا کرد این باشگاه می تواند با شکایت به فیفاباعث تعلیق فوتبال ایران شود. او ادعا داشت فدراسیون طبق قوانین فیفا نمی توانستهبازیکنان تیمش را محروم کند ، درحالی که محمدرضا ساکت سرپرست دبیری فدراسیونفوتبال خیلی صریح تاکید کرد طبق ماده ۸۳ آیین نامه انصباطی فدراسیون فوتبال ، تیمها موظف هستند به تیم های ملی بازیکن بدهند.

او تاکید داشت این آیین نامه از سال ۹۲ در مجمععمومی فوتبال ایران تصویب شده و قابلیت اجرایی دارد اما منصوریان اصرار می کرد اینقانون تصویب نشده است.

مربی استقلال همچنین می گفت فیفا اصرار داردباشگاه ها فقط در بازه بازی های ملی فیفا باشگاه ها تکلیف دارند بازیکنان شان رابه تیم های ملی بدهند و فدراسیون نمی تواند قانونی غیر از قوانین فیفا داشته باشد.در این باره نظر شاهین رحمانی عضو ایرانی فیفا را پرسیدیم. رحمانی که حالا مسئولامنیتی فوتبال آسیاست و پیشتر رابط فدراسیون های آسیایی و کمیته مسابقات آسیا حضورداشته است در این باره به خبرآنلاین می گوید:«ببینید اول باید پرسش شفاف باشد. طبققانون فیفا ، باشگاه ها فقط در بازه روزهای ملی موظف هستند که بازیکنان شان را به باشگاهها بدهند اما فیفا هیچ گاه به قوانین داخلی کشورها ورود نمی کند. یعنی اگر درایران قانون هایی داشته باشیم که شرط حضور در لیگ باشگاهی کشور ، پذیرش این قوانینباشد ، از نظر فیفا چنین قانونی محترم است. چون باشگاه ها این قانون را برای شرکتدر مسابقات لیگ داخلی پذیرفته اند. البته من قوانین و آیین نامه های داخلی که میگویید را نخواندم و باید دید متن دقیق آن چیست اما این یک اصل پذیرفته شده است کهقوانین داخلی شرکت در لیگ ها از نظر فیفا قابل پذیرش است و به این پرونده ها ورودنمی کنند.»

او در پاسخ به پرسش دیگری که اصلا چرا تقویم ایاف سی با فیفا منطبق نمی شود تا خیلی از این مشکلات ایجاد نشود هم گفت:«با فشارباشگاه های بزرگ دنیا ، تعداد بازی های ملی کم شده است. قبلا سالی ۱۵ پنجره برایبازی های ملی وجود داشت اما حالا این تاریخ ها به کمتر از ۱۰ تا رسیده اند کهمعمولا بازی های رسمی ملی برای شان در نظر گرفته می شود و سالی ۳ تا ۴ پنجره را همبه بازی های دوستانه برای آماده سازی تیم های ملی اختصاص می دهند. با این فشردگیمی بینید که امکان انطباق همه بازی ها با تقویم بازی های ملی وجود ندارد و تعدادیاز این رویدادها را باید در زمان های دیگر برگزار کنند و در این شرایط معمولا درهمه جای دنیا فدراسیون ها و باشگاه ها سعی می کنند با یکدیگر تعامل کنند تا مشکلیبین شان ایجاد نشود.»

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.