تنها دو هفته به پایان رقابت‎های لیگ دسته اول فوتبال باقی مانده درحالیکه به جز چهار تیم، هیچ تیم دیگری شانس صعود به لیگ برتر را ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدارهای هفته سی و دوم رقابت های لیگ دسته اول فوتبال باشگاه های کشور روز گذشته برگزار شد و با صدرنشینی با «پارس جم» به پایان رسید. با برگزاری دیدارهای این هفته هیجان رقابت برای صعود به لیگ برتر در این تیم به اوج خود رسیده است. در حالی که تنها دو هفته به پایان این رقابت‌ها باقی مانده، عملا و روی کاغد تنها ۴ تیم پارس جم، سپیدرود، ملوان و گل گهر امکان صعود به لیگ برتر را دارند و به جز این ۴ تیم هیچ تیم دیگری حتی روی کاغذ امکان لیگ برتری شدن ندارد.

* صدر نشین با بیشترین احتمال صعود

نتایج در روز گذشته طوری رقم خورد که دنیا در لیگ یک به کام نماینده عسلویه در این مسابقات شد. پارس جم که تا یکی دو هفته پیش در رده‌های سوم و چهارم سیر می‌کرد، هفته گذشته به رده دوم جدول رسید و دیروز در یکی از فشرده ترین جدال‌ها موفق شد تیم رده سوم جدول را مغلوب کرده و با استفاده از توقف خانگی سپیدرود، با یک امتیاز اختلاف نسبت به این تیم به صدر جدول صعود کند.

حالا پارس جم در حالی در صدر جدول قرار دارد که هفته سی و سوم باید در اهواز به مصاف یکی از ضعیف ترین تیم‌های همه تاریخ فوتبال ایران، استقلال اهواز برود. تنها یک اتفاق غیر مترقبه و معجزه گونه می‌تواند در جدال تیم های صدر و قعر جدول، نتیجه ای جز پیروزی تیم پارس جم را رقم بزند.

برای شاگردان تارتار تنها یک پیروزی کاملا محتمل در اهواز کافیست که مجوز حضور در لیگ برتر را بگیرند. از آنجایی که تیم سوم جدول ملوان با این تیم سه امتیاز اختلاف دارد و از نظر تفاضل گل هم ۸ گل کمتر است، پارس جم تنها در صورتی با سه امتیاز از دو بازی صعود نمی کند که ملوانی ها در دو بازی پیش رو بتوانند با ۸ تفاضل گل حریفان خود را شکست دهند. آن هم در دو دیدار با خونه به خونه و نفت مسجد سلیمان.

پارس جم هفته سی و سوم میهمان تیم استقلال اهواز است و در هفته پایانی نیز میزبان بادران تهران.

* راه صعود سپیدرود سخت شد

علی نظرمحمدی و شاگردانش در تیم سپیدروز باید بازی خانگی‌ مقابل ایرانجوان را می‌بردند تا هم صدر جدول را حفظ می‌کردند و هم در دو هفته پایانی با استرس کمتری کارشان را دنبال می کردند. سپیدرود با یک امتیاز کمتر از پارس جم و یک امتیاز بیشتر از ملوان، در رده دوم جدول قرار دارد و برای قطعی شدن صعودش نیازمند کسب حداکثر امتیازات از دو بازی آینده اش است.

سپیدرود اما بازی های ساده‌ای در این دو هفته پایانی پیش رو ندارد. این تیم در هفته سی و سوم باید یک دوئل مرگ و زندگی را مقابل تیم گل گهر سیرجان پشت سر بگذارد. تیمی که هنوز روی کاغذ شانسی نسبی برای لیگ برتری شدن دارد. شانسی که در صورت پیروزی بر سپیدرود بسیار افزایش پیدا می‌کند و در صورت تساوی یا شکست، به طور کلی از بین می‌رود.

نماینده شهر رشت در لیگ دسته اول در هفته پایانی نیز یک بازی بسیار دشوار را پیش رو دارد. جدال خانگی این تیم با تیم نساجی نمی‌تواند بازی راحتی برای این تیم باشد. اگر فرض را بر این بگذاریم که کار پارس جنوبی به احتمال زیاد برای رسیدن به لیگ برتر قطعی شده باشد، سپیدرود ناچار است حداکثر امتیازات لازم را بگیرد تا در صورتی که ملوان هم دو بازی اش را ببرد، این تیم به لیگ برتر برسد.

حسن کار سپیدرود در این است که سرنوشت این تیم در دست خودش است و اگر امتیازات کامل بازی هایش را بگیرد، قطعا لیگ برتری می‌شود.

* چالش جدید برای ملوان

قوی سپید انزلی تا قبل از دیدار با پارس جم خود را در یک قدمی لیگ برتر می دید. اما یک شکست بدهنگام کار این تیم را خراب کرد. حالا سرنوشت ملوانی ها برای لیگ برتری شدن دست خودشان نیست. حتی اگر هر دو بازی شان را هم ببرند. اما این تیم می تواند هر دو بازی‌اش را با پیروزی به پایان برساند و در انتظار لغزش یک یا دو تیم بالاسری اش باشد.

شاگردان مایلی کهن در هفته سی و سوم میزبان خونه به خونه هستند. دیداری که قطع به یقین بنا به دلایل زیادی نمی‌تواند یک بازی ساده برای ملوان باشد. یکی از آن ده ها دلیل حضور بازیکنانی مثل پژمان نوری و مازیار زارع، اسطوره های تیم ملوان در تیم خونه به خونه است. این تیم در هفته پایانی نیز باید در مسجد سلیمان به مصاف تیمی برود که استرسی برای بقا ندارد و در راس هرم فنی این تیم هم محمود فکری قرار دارد که قطعا دوست ندارد برابر تیمی که مایلی کهن مربی آن است بازنده باشد. به خصوص در ورزشگاه خانگی تیم نفت مسجد سلیمان.

* اندک امیدهای «وینگو» به اتفاقات

گرچه گل گهر هنوز روی کاغذ شانس رسیدن به لیگ برتر دارد، اما باید واقع بینانه گفت شانس این تیم آنقدر زیاد نیست که هوادارانش بوق لیگ برتر را بزنند. گل گهر حتی اگر برنده دیدار شش امتیازی هفته آینده‌اش مقابل سپید رود باشد، بیشتر از آن که به این پیروزی به درد این تیم سیرجانی بخورد، راه صعود سپیدرود را سخت و ناهموار می کند و یا بهتر بگوییم پیروزی احتمالی تیم وینگو برابر علی نظرمحمدی، بیشتر به درد مایلی کهن و تیمش می خورد.

سیرجانی‌ها در هفته پایانی رقابت‌ها نیز به دیدار فولاد یزد می‌روند. تیمی که یکی از کاندیداهای سقوط به دسته پایین تر است و قطع به یقین در خانه خودش به هیچ تیمی در این شرایط باج نمی‌دهد. گل گهر تنها در صورتی به لیگ برتر صعود می‌کند که شش امتیاز از دو بازی باقی مانده‌اش بگیرد و دو تیم ملوان و سپیدرود هم امتیازات کامل دو هفته پایانی را از دست بدهند. احتمالی که وقوع آن بسیار ضعیف است.

گرچه به ظاهر به نظر می‌رسد تیم بادران هم در صورتی که دو بازی آینده اش را ببرد و از ۵۲ به ۵۸ امتیاز برسد و شانس صعود به لیگ برتر را داشته باشد، اما از آنجایی که شکست خوردن سه تیم ملوان، گل گهر و سپید رود در دو هفته پایانی احتمالی در حد صفر دارد، عملا نمی توان شانسی برای صعود این تیم در نظر گرفت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.