کاشیما آنتلرز ژاپن مقابل رئال مادرید اسپانیا نشان داد استراتژی آموزش و برنامه ریزی روی جوانترها در شرق آسیا بیشتر از خرید بازیکن و مربی گران در غرب آسیا جواب می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، دیدار فینال جام جهانی باشگاه های جهان صرف نظر از هت تریک رونالدو و پنجمین قهرمانی رئال مادرید در دنیا و همه افتخارهای دیگری که رقم زد، دنیایی جدید را باز کرد. دنیایی روبروی آسیایی هایی که در فوتبال از همه دنیا تقریبا عقب تر هستند.

کاشیما آنتلرز که این روزها در رده یازدهم لیگ ژاپن است، کاری بزرگ انجام داد و حتی از رئال مادرید با نتیجه دو بر یک جلو افتاد. ژاپنی ها که انگار انتظار داشتند حتما بازی با رئال را ببرند، نه آن لحظه که به رئال گل می زدند و نه وقتی توپشان به تیر دروازه برخورد می کرد از خوشحالی یا افسوس و حسرت منفجر نمی شدند. در واقع ژاپنی ها کاملا باور داشتند که می توانند رئال مادرید را شکست دهند، رئال را با رونالدو و بنزما و همه بزرگانش.

ژاپنی ها حتی پس از شکست هم با وجود آنکه تیم دوم جهان شده بودند خوشحال نبودند. آنها د جریان بازی چیزی کمتر از صدرنشین لالیگا نداشتند و به طور کلی شانه به شانه های رئال زدند. این اتفاقی است که این روزها نه فقط در ایران که در سراسر آسیا در موردش صحبت می شود. برنامه ریزی ژاپنی ها فوق العاده است و این را درست در فینال جام جهانی باشگاه های جهان می شد دید.

قاعدتا بازیکنان کاشیما دور هم جمع نشده بودند تا برسند به این نقطه از باور که می توانند رئال را شکست داده و قهرمان جهان شوند. آنها سال هاست از کودکی تحت تعلیم قرار گرفته اند و درست جلو می آیند. این همه در حالی است که مربی تیم کاشیما ماساداایشی که ژاپنی است در مورد این بازی می گوید: بازیکنان من از شروع بازی شجاع بودند و برای رسیدن به هدف جنگیدند. اما داور بازی با قضاوتش ثابت کرد شجاعت کافی را ندارد. او با عدم اخراج سرخیو راموس عملکردی تاسف برانگیز داشت.

همین حرف ها و البته بومی بودن مربی کاشیما نشان از باور روحی این تیم و مردانش داشته و دارد. در واقع کاشیما به همه آسیا نشان داد که آموزش و برنامه ریزی حتی از داشتن مربیان بزرگ هم مهم تر است. کاشیما نه در میدان، نه پیش از بازی و نه بعد از آن باوری به غیر از پیروز شدن برابر رئال نداشت و شکست را در واقع نپذیرفت و این را می توان از میان حرف های مربی این تیم برداشت کرد و البته قیافه های دلخور بازیکنان این تیم.

از دیروز تا به حال که آن دیدار انجام شده هواداران فوتبال در ایران در این رابطه حرف می زنند که تیمی با تاریخچه و افتخارات کاشیما آنتلرز فوق العاده بازی کرد و دو گل به رئال زد و شاید باید در آن دیدار حتی راموس هم از بازی اخراج می شد و البته یک بار هم آنتلرز توپ را به تیر دروازه رئال کوبید.

در واقع کاشیما نشان داد برای موفقیت باید برنامه ریزی داشت و نه خرید مربی بزرگ و نه حتی مقل غرب آسیایی ها خرید امثال ژاوی نمی تواند دلیل موفقیت باشد و این کار کلا حاضری خوری خواهد شد. برای موفقیت تنها باید روی آکادمی ها برنامه ریزی کرد و آموزش و برنامه ریزی را در اوج بالا برد. هر حرکت دیگری یا مقطعی جواب می دهد یا اصلا جواب نمی دهد.

آکادمی ها را باید از نو ساخت و جلو رفت. نوجوانان و نونهالان را باید داد دست مربیان بزرگ کشورمان چه ایرانی و چه اروپایی. اینجا مهم تر است از هر کار دیگری که انجام می شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.