رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال گفت: حمید علیدوستی کاندیدای سرمربیگری تیم‌های امید و جوانان بود و نمی‌دانم چطور سرمربی تیم ملی نوجوانان شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، فریدون معینی در نشست خبری در مورد دلایل برکناری حمید علیدوستی اظهار داشت: روند کار بهمن ۹۳ آغاز شد که از علیدوستی خواستیم یک تجدید نظر در کادر فنی داشته باشد اما او اعتقاد داشت که به کادرش اطمینان کامل دارد و جلسه ما در آن زمان به پایان رسید اما روند کار این را نشان نمی‌داد و حتی یکی از نفرات کادر فنی هم کم بود که در سال ۹۴ خطیب و دکتر خداداد را به کادر نوجوانان اضافه کردم.

وی ادامه داد: در تیم یک تحول خوبی صورت گرفت و تیم ملی نوجوانان با آمادگی بهتری در بازی‌های مقدماتی شرکت کرده و در هر سه بازی پیروز شدیم اما چیزی که مهم بود این بود که رضایت خاطر را از عملکرد تیم نداشتیم و این موضوع را به کادر فنی اعلام کردیم که از جانب آنها باز هم تمایلی برای تغییرات ندیدیم. در این بین حتی یک کارگاه آموزشی یک روزه را برای مربیان تیم‌های ملی برگزار کردیم تا در مورد مشکلاتی که برای تیم ملی نوجوانان زیر ۱۶ سال به صحبت بپردازیم. در آن زمان یک گروه از آنالیزورهای تبریزی مسابقات مقدماتی را تحلیل کرده بودند که نتیجه تحلیل آنها این بود که اگر اینطور بازی کنید شانسی برای موفقیت مقابل قدرت‌های آسیا نخواهیم داشت که البته ما همان زمان این موضوع را منعکس کردیم.

معینی یادآور شد: پس از دور مقدماتی باید کار جدی‌تر دنبال می‌شد چون به روز مسابقات نزدیک‌تر می‌شدیم. ما حتی برای برگزاری یک دوره تورنمنت به بلاروس رفتیم که با توجه به سن بازیکنان حریف که یک سال از ما بزرگتر بودند تورنمنت بدی نبود اما شکست‌های زیادی داشتیم و نتایج جالب نبود. کیفیت کار هم مشکلاتی داشت و ما در صدد بودیم مشکلات را برطرف کنیم. پس از آن، آن مشکلاتی که در کمیته فنی احساس می‌کردیم برطرف نشد تا اینکه تورنمنت ازبکستان فرا رسید و کادر فنی این امید را داد که چون حریفان از لحاظ سن و سال با ما یکی هستند،‌می‌توانیم قهرمان این تورنمنت شویم اما متاسفانه در این تورنمنت هم نتایج جالب بود و حتی کیفیت خوبی را هم شاهد نبودیم.

رئیس کمیته جوانان ادامه داد: تیم‌هایی مثل کره، ژاپن، سوریه و عراق تیم‌های خوبی هستند و باید با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کنند. بنابراین در ازبکستان هم جلسه‌ای را ترتیب داده و از دوستان خواستم تا مشکلات را بگویند. در آن دوران هر تورنمنت و اردویی را از کفاشیان درخواست می‌کردیم او موافقت می‌کرد اما به هر شکل این اتفاقات افتاد و ما حتی قبل از عید هم یک کارگاه آموزش دیگر را برای مربیان تیم‌های ملی برگزار کردیم که همه به جز علیدوستی در این دوره شرکت کردند در حالی که منظورمان از برگزاری این کارگاه تحلیل عملکرد تیم ملی نوجوانان بود علیدوستی به هر دلیلی به این کارگاه نیامد.

وی افزود: در ادامه دو اردو را در ماه‌های فروردین و اردیبهشت برگزار کردیم و بعد به تورنمنت چین رفتیم اما آنجا هم موفقیت چندانی نداشتیم. من در این تورنمنت نبودم اما تماشای فیلم آن روی من تاثیر منفی گذاشت. در این تورنمنت در حالی ۴ بر یک به ژاپن باختیم که باید در حالت عادی باید این تیم را ببریم. وقتی عملکرد تیم در این مسابقات تحلیل شد به این نتیجه در کمیته فنی رسیدیم که این جابجایی‌ها صورت بگیرد تا در مسابقات نهایی با شکل بهتری حضور داشته باشیم.

معینی با اعلام بیلان کاری در زمان مربیگری علیدوستی در این مورد گفت: در زمان این مربی ۶ تورنمنت خارجی داشتیم و در ۲۴ اردوی خارجی شرکت کردیم که ماحصل آن هزینه بالای یک میلیارد که نتیجه لازم هم به دست نیامد. ۲۵ بازی تدارکاتی داشتیم که به ۱۳ شکست ، ۹ برد و ۳ تساوی به دست آمد و این راضی‌کننده نبود. در حالی که در مقایسه تیم ملی جوانان طی ۱۲ بازی تدارکاتی ۸ برد، ۲ مساوی و ۲ شکست را به دست آوردیم و این نگرانی در ما به وجود آمد که تغییراتی را صورت دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر دیدگاه کمیته فنی نتیجه‌گرایانه بود چرا علیدوستی پس از چندین سال خانه‌نشینی انتخاب شد، گفت: در تیم‌هایی که زیر سن بلوغ هستند روی نتیجه‌گرایی تکیه نمی‌کنند چون این تیم‌ها بازیکن محور هستند. آنجا زیاد به تیم هم توجه نمی‌شود چون پس از آن عرصه فیلمسازی آغاز می‌شود اما طبیعی است اگر خوب کار کنید نتیجه هم به دست می‌آید و تیم‌هایی که خوب کار می‌کنند نتیجه هم می‌گیرند. بنابراین صرف اینکه ما همه چیز را ول کنیم و فقط به بازیکن‌سازی بچسبیم درست نیست اما در مورد انتخاب علیدوستی باید بگویم که مسئول تیم‌های رده‌های سنی آن زمان آیت‌اللهی بودند و ما علیدوستی را برای تیم‌های امید و جوانان کاندید کردیم و او اصلا برای تیم ملی نوجوانان کاندید نبود و نمی‌دانم چطور شد که ایشان برای این تیم انتخاب شدند.

وی درباره اینکه برخی اظهاراتش در مورد دیدارهای تدارکاتی با علیدوستی تفاوت دارد، گفت: ای کاش در این مدت هم از نزدیک همه چیز را تعقیب می‌کردیم. الان دو هفته است کار را با خطیب و بشرزاد آغاز کردیم و بد نبود تغییرات را می‌دیدید. به نظرم یکی از مسائل مهم واقع‌گرایی است که باید برای پیشرفت وجود داشته باشد. نظرات علیدوستی برای من هم محترم است اما برای اطلاع‌تان باید بگویم ژاپن ۲۲ بازیکن را به اردو می‌آورد که در هر بازی با ۱۱ نفر جدید به مسابقه می‌رود و این یعنی همه آنها در یک وضع هستند همانطور که در تیم ملی ما هم این حالت وجود دارد اما این نتایجی که من گفتم را خود علیدوستی به ما اعلام کرده بود و ما از روی گزارش او من این گزارش را دادم .

وی درباره اینکه چرا احمد خداداد برکنار شد، گفت: او اوایل خوب کار می‌کرد اما بعد از مدتی یک حالت دوستی صمیمانه پیدا کردند و هر کاری دلشان خواست انجام دادند؟

معینی درباره اینکه چه کسی رای به برکناری علیدوستی داد، گفت: تمام اعضای کمیته فنی این رای را دادند. پس از آن هم رزومه ۱۴ نفر را بررسی کردیم که اسناد آن موجود است.

رئیس کمیته جوانان در مورد اینکه چرا هاشمیان و مهدوی‌کیا انتخاب نشدند، گفت: هیچ تماسی از طرف فدراسیون با هاشمیان نداشتیم و این گمانه‌زنی رسانه‌ای است . مهدوی‌کیا هم یک روز آمد و ما در مورد کمک به فوتبال با هم صحبت کردیم. بحث مربیگری ایشان پیش آمد که گفت در ژانویه باید در کلاس مربیگری در آلمان شرکت کند و آنها هم پارتی‌بازی نمی‌کنند و چون در لیست انتظار هستم باید این کلاس را سپری کنم. اما هر کمکی درباره اردو در آلمان یا بازی‌های تدارکاتی باشد در خدمتیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا عباس چمنیان انتخاب شد، گفت: مشکل بزرگ ما کار آموزشی در سطح کلان است. مربیان پایه ما زحمتکش هستند اما نیازهای فوتبال دنیا را نمی‌توانند برآورده کنند. الان در کشورهایی پیشرفته درجه مربیگری A پایه دارند که ما نداریم و باید آن را ایجاد کنیم. ضمن اینکه این کمبود را باید با مربیان آگاه به فوتبال و دنیا آغاز کنیم. این بچه‌ها مستعد هستند که اگر این کار را نکنیم بعدا به مشکل می‌خوریم.

معینی افزود: از چند سال پیش بچه‌هایی که از رده‌های سنی بالا می‌آیند وضعیت خوبی دارند و هر سال بهتر می‌شوند. بازیکنانی مثل آزمون و جهانبخش انسان‌های خوبی از لحاظ روابط انسانی و فن فوتبالی و غیره هستند.

وی درباره انتخاب چمنیان گفت: ایشان سال‌های سال با تیم های جوانان و نوجوانان کار کرده و مربی تیم نوجوانانی بود که به جام جهانی رفت. او با فوتبال عجین است و کارهای اجرایی داشته و مدیر خوبی هم به شمار می‌رود. ما نیز معیارهایی برای انتخاب مربی داشتیم و کسانی که عضو کمیته فنی هستند بر اساس این معیارها نمره دادند و ساکت مدیر تیم‌های ملی نیز امتیازاتی را داد که در نهایت امتیاز چمنیان از همه بیشتر شد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر تیم نوجوانان نتیجه نگیرد، چه کسی مقصر است، گفت: اگر نتیجه نگیریم به همه مربوط می‌شود. اما روال اینطور است که تقصیر را مربیان به گردن می‌گیرند. از مطبوعات هم خواهش می‌کنم تا با موشکافی همه چیز را بررسی کنند چون این کار باعث می‌شود همه دقیق‌تر باشیم. از سوی دیگر هیچ کسی نمی‌تواند نتیجه را تضمین کند.ما از انگلیس بالاتر نداریم. آنها کاپلو را با ۱۲ میلیون دلار آوردند اما در جام جهانی هم از گروه‌هشان بالا نرفتند. معتقدم باید در فوتبال حرکت‌دهی باشد.

وی افزود: اگر اشتباه نکنید پیشرفت هم نمی‌کنید. ما برای این انتخاب خیلی صبر کردیم ضمن اینکه بازیکنان هم در یک پروسه سخت انتخاب شدند. در زمینه استفاده از بازیکنان نیز قوانین AFCتغییر کرده و این مشکل دامن ما را گرفته است. با این حال تیم زیر ۱۴ سال نیز در تورنمنت تاجیکستان خوب کار کرد که این موضوع حتی تقدیر AFC را به دنبال داشت.

معینی در پایان درباره اینکه انتخاب چمنیان خیلی دیر صورت نگرفت، گفت: اینطور نیست که کادر قبلی کار نکرده باشد و اتفاقا ما از آنها تشکر کردیم. الان تیم جوانان ۷۰ درصد آماده هستند اما در مسیر آموزشی نه، تغییراتی صورت گرفته است. جوانان این دوره تشنه یادگیری هستند و در عرض اردویی که برگزار شد تغییرات مشهود است و اگر با بازیکنان هم صحبت کنید متوجه خواهید شد.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.