مدافع ایرانی - آمریکایی اف.سی تورنتو زیر ذره بین تیم فروه نویسنده بخش بین الملل گاردین قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، استیون بیت آشور، بازیکن متولد آمریکا یکی از چندین و چند ستاره ایرانی - آمریکایی است که مورد نظر سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران قرار گرفته و شانس بازی در تیم ملی فوتبال ایران نیز نصیبش شده است.

هر چند گاردین نیز مانند بسیاری از منابع خبری از تیم ملی فوتبال ایران به عنوان Team Melli یاد می‌کند و منابع داخلی نیز در بخش انگلیسی خود به این اشتباه تاریخی دامن می‌زنند به هر حال بازی در این "تیم ملی" همچنان یکی از آرزوی‌های استیون است.

اولین بار استیون بیت آشور خیلی ساده وارد اردوی تیم ملی ایران شد و سادگی او و جدیتش در تمرین ها به نمادی برای تمرین و تعصب تبدیل شد. امید نمازی دستیار سابق کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران که این روزهای در فوتبال پایه آمریکا سمت مربیگری دارد و تیم زیر ۱۸ سال آمریکا را تحت هدایت خود گرفته است در این خصوص می‌گوید: کی‌روش همیشه به دنبال ارتقای فوتبال ایران بوده و در آن زمان نیز احساس کرد که دورگه‌های شاغل در فوتبال اروپا و آمریکا در فضایی فوق حرفه‌ای و بسیار سخت رشد کرده و به درد تیم ملی فوتبال ایران می‌خورند. صراحتا بگویم، لیگ فوتبال ایران هرگز حرفه‌ای نیست.

در این بین می‌شود به شرایط بیت آشور می‌شود اشاره کرد، ستاره ایرانی بزرگ شده در آمریکا و اشکان دژآگه که یکی از بازیکنان مورد علاقه کی‌روش بوده و هست که در آلمان بزرگ شده است.

اشکان دژآگه با این‌که تابعیت آلمانی داشت و برای تیم جوانان ملی آلمان نیز بازی کرده بود، حتی در شرایطی که می‌توانست با تمرکز روی بازی در لباس ولفسبورگ آینده روشن تری برای خودش ترسیم کند، به سال ۲۰۱۱ راهی ایران شد تا به تیم ملی فوتبال کشورش کمک کند. او با اولین تماس تلفنی رابط کی‌روش راهی ایران شد.

نویسنده گزارش گاردین در ادامه می نویسد: البته وقتی کی‌روش با این بازیکنان دورگه تماس گرفت، بسیاری از اهالی فوتبال در ایران با این فرایند مخالفت کردند.

نمازی در این رابطه می گوید: در ابتدا مخالفت‌هایی وجود داشت، به هر حال مردم می گفتند کسی که نه پرچم کشورش را می‌شناسد و نه در ایران بوده چرا باید برای تیم ملی بازی کند اما این موضوع به مرور زمان تغییر کرد و مردم متوجه شدند که این بازیکنان نیز حرفه‌ای و با تعصب هستند. در هر حال وقتی دژاگه آمد درها برای سایرین باز شد. فکر می‌کنم همین موضوع کار را برای استیون آسان کرد.

اشکان دژاگه در اولین دیدار خود برابر قطر دو گل به ثمر رساند و منتقدان خود را به آرمش و سکوت دعوت کرد.

اولین باری که دستیار ایرانی کی‌روش،نمازی با بیت آشور برخورد داشت به سال ۲۰۱۱ بر می‌گردد. در آن زمان بیت آشور امید زیادی داشت تا شاید از سوی کلینزمان به تیم ملی فوتبال آمریکا دعوت شود.

بیت آشور در منطقه سن خوزه تحصیل می‌کرد و فوتبال خود را نیز در این شهر ادامه می‌داد.

سخنان او در آن زمان بسیار تاثیرگذار و مهم بود: اگر به سابقه من نگاه کنید متوجه می‌شوید که اصالت من ایرانی است. ایران سرزمین پدری من است. میراث و فرهنگ خانواده ما هم قطعا ایرانی است. من در آمریکا بزرگ شده‌ام جایی که فرهنگی متفاوت با ایران دارد.

نمازی در همین رابطه می گوید: در شرایطی که بسیاری از بازی دادن به بازیکنان دورگه هراس داشتند، کی‌روش این کار را کرد و موفق هم بود. بقیه بازیکنان سعی می‌کردند کاری کنند که به این بازیکنان خوش بگذرد و هرگز احساس غریبی نکنند.

تصمیم بیت آشور برای بازی در ایران از سوی دوستان و خانواده‌اش حمایت شد. بیت آشور در این رابطه می‌گوید: وقتی کسی تلویزیون را روشن می‌کند و شما را می‌بیند برای شما یک افتخار محسوب می‌شود که قسمتی از این جامعه باشید. این بازی برای یک کشور بود که من آن را پذیرفتم. از بازی برای ایران به خودم می بالم اما بسیاری از مردم تنها نکات منفی را می‌بینند. همان مسائلی که در اخبار می‌بینید. به خاطر همین موضوع از ایران می‌ترسند. من می‌توانم بگویم که مردم ایران مردمی بسیار خونگرم و خوب هستند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.