هفت دوومیدان کار کنیایی به دلیل مثبت شدن تست دوپینگ محروم شدند که قهرمان دو دوره مسابقات کراس کانتری جهان نیز در بین آنها بود.

به گزارش ایسنا به نقل از Inside the games، امیلی چبت قهرمان دو دوره مسابقات کراس کانتری جهان و مدال آور نقره مسابقات مشترک المنافع در بین هفت دوومیدانی کار محروم شده کنیایی است.

اخیراً تایید شده است که کنیا مشکلات زیادی در زمینه دوپینگ دارد.

چبت در مسابقات جهانی ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ مدال طلا کسب کرده بود. او به دلیل مثبت شدن تست دوپینگش به مدت چهار سال از مسابقه دادن محروم شد.

جویس زاکاری دونده دوی ۴۰۰ متر و کوکی مانونگا دونده دوی با مانع ۴۰۰ متر نیز به دلیل مثبت شدن تست دوپینگی که در مسابقات جهانی پکن داده بودند، چهار سال محروم شدند.

تاکنون ۴۳ ورزشکار کنیایی به دلیل دوپینگ محروم شده‌اند که ۴۰ نفر آنها در سه سال گذشته این اتفاق برایشان افتاده است. انجمن ورزشکاران حرفه‌ای کنیا دولت این کشور را متهم کرده است که مساله دوپینگ در این کشور را جدی نمی‌گیرد.

از آژانس ضددوپینگ جهانی (وادا)، کمیته جهانی المپیک (Ioc) و فدراسیون جهانی دوومیدانی خواسته شده است تا به این مساله رسیدگی کنند.

پاپ فرانسیس در دیداری در کنیا در این هفته اعلام کرد که کنیا باید با مساله فساد در این کشور مقابله کند.

انجمن ورزشکاران حرفه‌ای کنیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف ما بازگرداندن سلامت و اعتماد از دست رفته به ورزش دوومیدانی است.

محروم شدن چبت باعث شده است که ریشه‌دار بودن مساله دوپینگ در کنیا بیشتر مشخص شود و نگرانی‌ها در این زمینه بیشتر شود.

چبت در سال ۲۰۱۰ در مسابقات قهرمانی جهان کراس کانتری در لهستان قهرمان شد. او سپس در سال ۲۰۱۳ برای دومین بار در این مسابقات به قهرمانی رسید. او در مسابقات مشترک المنافع سال گذشته نیز در گلاسکو توانست مدال برنز کسب کند. چبت در مسابقات قهرمانی جهان IAAF ۲۰۱۳ در مسکو نیز چهارم شد.

شایعات درباره مثبت شدن دوپینگ چبت بعد از مسابقات قهرمانی جهان IAAF در ماه ژوئن قوت گرفت. سازمان مشاوره جهانی دوومیدانی (IAC) نیز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: امیلی باعث ایجاد حیرت و آشفتگی شد. دلیل این مساله ممکن است نقض قانون یا بی نقض قانون یا بی دقتی در مسائل پزشکی باشد. امیلی مشکل سردرد و دندان درد در زمان تست امر خارج از زمان مسابقات داشت.

دیگر ورزشکاران کنیایی که همراه با چبت محروم شده‌اند عبارتند از: انیس جپکسگی، برنارد اموندیا، جودی کیموگ و لیلیان ماریتا.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.