از زمان ظهور کریس رونالدو در فوتبال پرتغال، این تیم هیچ تورنمنت مهمی را در سطح قاره‌ای و جهانی از دست نداده است.

علی کربلایی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ همسایگان اسپانیا بار دیگر موفق شدند در رقابت‌های یورو حاضر باشند. آن‌ها با پیروزی‌های خود در گروه ۵ تیمی‌شان موفق شدند مسسر صعود به فرانسه را طی کنند. در این بین هت‌تریک رونالدو برابر ارمنستان و گل‌زنی‌اش برابر دانمارک، کلیدهای اصلی پرتغال برای رسیدن یورو ۲۰۱۶ بودند.

پرتغال از زمان ظهور رونالدو، ۳ بار در جام جهانی و ۳ بار در یورو حاضر بوده است. جوان ۱۹ ساله‌ای که در سال ۲۰۰۴ از نیمکت بلند شد و آمد به زمین و نقشی محوری در حضور پرتغال در فینال داشت. 

رونالدو هفت گل در مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ به ثمر رساند. همان رقابت‌هایی که به تیم ملی ایران هم اولین گلش در جام  جهانی را زد و اگر زیدان و هنرنمایی‌اش نبود، شاید تا فینال هم می‌رفتند. 

یورو ۲۰۰۸ هم این آلمان بود که پرتغال در نیمه نهایی به خانه فرستاد، اما با درخشش کریستیانو تا آن مرحله را با راحنی طی کردند. جام جهانی ۲۰۱۰ هم بعد از عبور از مرحله گروهی یک شکست یک بر صفر بود که کریس را از رسیدن ب مراحل بالاتر محروم کرد. 

یورو ۲۰۱۲ اوج درخشش رونالدو بود و اسپانیای قهرمان در نیمه نهایی با ضربات پنالتی از سد کریس و یارانش گذشت. جام جهانی ۲۰۱۴، کاملا مدیون رونالدو بود. ۴ گل در پلی‌آف به سوئد، کلیدطلایی حضور در برزیل بود. 

پرتغالی‌ها هیچ‌گاه ۷ تورنمنت یورو و جام جهانی را پشت هم حاضر نبودند. اما با وجود رونالدو، عبور از مراحل مقدماتی با وجود تیم نه چندان قوی سلسائو (لقب تیم ملی پرتغال) ممکن شده است. 

در حقیقت، رونالدو پاسپورت پرتغالی ها برای حضور در تورنمنت‌های مهم بوده  است. 

*این گزارش ترجمه آزادی از یادداشت امروز روزنامه مــــارکــــــا (چاپ مادرید) است. 

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.