سید مهدی حسینی با اشاره به شرکت در دوره‌های آموزش داوری ایران گفت: ماه گذشته به دستور مستقیم رئیس فدراسیون فوتبال ایران آقای کفاشیان به کلاس توجیهی داوران رده بالای لیگ ایران دعوت شدم و در لیگ افغانستان نیز داوری می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «سید مهدی حسینی» از داورهای لیگ برتر افغانستان روشن است.

وی ۲۸ ساله دارد و تاکنون ۳ بازی را در فصل چهارم لیگ برتر افغانستان سوت زده است. وی از ولایت جوزجان بوده و فعلا مهاجر ساکن ایران می‌باشد. برای آشنایی بیشتر، گفت‌وگویی با وی انجام شده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: برای داوری بازی‌های چهارمین دوره لیگ برتر افغانستان روشن به کابل دعوت شده‌ام. در کابل چند روزی دوره‌های توجیهی برگزار شد و پس از گذراندن چندین آزمون کتبی و عملی و همچنین قضاوت‌های آزمایشی، جواز قضاوت لیگ برتر افغانستان را دریافت کردم.

وی درباره چگونگی روی آوردن به داوری گفت: از دوران کودکی فوتبال بازی می کردم و از همان کودکی علاقه‌ام به قضاوت و داوری بیش از بازی فوتبال بود. به تدریج این علاقه را پرورش دادم.

اخذ مدارک داوری از ایران

این داور افغانستانی افزود: از سال ۱۳۸۷ در دوره داوری درجه ۳ فدراسیون فوتبال ایران به طور رسمی شرکت کردم و مدارک آن را اخذ کردم.

حسینی اظهار داشت: از سال ۸۷ تاکنون مراحل مختلف قضاوت را سپردی کرده و گواهینامه‌های رسمی فدراسیون فوتبال ایران را در زمینه داوری درجه یک نیز دریافت کرده ام.

داور لیگ برتر افغانستان گفت: ماه گذشته به دستور مستقیم رئیس فدراسیون فوتبال ایران آقای کفاشیان به کلاس توجیهی داوران رده بالای لیگ ایران دعوت شدم و تنها مهاجری هستم که تاکنون موفق شده به این کلاس‌ها راه یابد.

چگونگی راهیابی به لیگ برتر افغانستان

حسینی گفت: من در ایران برای بازی تیم‌های فوتبال مهاجرین داوری کرده‌ام و فدراسیون فوتبال افغانستان هم این بازی‌ها را کم و بیش زیر نظر داشت. ناظران داوری و ناظران بازی فدراسیون فوتبال افغانستان هر از گاهی برای مسابقات فوتبال مهاجرین به ایران سفر می کنند.

این داور افغانستان افزود: در جریان این بازی‌ها و دیدارها، ناظران فدراسیون فوتبال افغانستان قضاوت من را پسندیدند و به این طریق با فدراسیون فوتبال در ارتباط شدم.

وی گفت: امسال فراغت تحصیلی برایم میسر شد و برای داوری به کابل آمدم و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی جزء داوران لیگ برتر افغانستان هستم.

حال و هوای لیگ برتر افغانستان

داور لیگ برتر خاطر نشان کرد: در هر هفته ۳ مسابقه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه برگزار می شود. هفته سوم لیگ آغاز شده و من در دو هفته گذشته ۳ قضاوت به عنوان داور وسط داشتم که بیشترین آمار قضاوت بوده و به لطف خدا تمامی مسئولان فدراسیون فوتبال افغانستان به ویژه رئیس فدراسیون و مسئول کمیته داوران کاملا اظهار رضایت می کنند.

اولین قضاوت وی در لیگ برتر، بازی بین دو تیم عقابان هندوکش و اباسین سپی بود که وی آن را بازی خوبی توصیف کرد. وی افزود: جمعیت خوبی برای تماشای بازی آمده بودند و استادیوم پنج هزار نفری فدراسیون فوتبال پر شده بود.

حسینی گفت: فدراسیون به داوری من در این بازی نمره خوبی اعطا کرده است.

این داور افغانستان درباره داوری در لیگ برتر افغانستان گفت: از لحاظ جمعیت تماشاگران برای من تازگی نداشت زیرا در ایران بازی‌هایی را با بیش از این جمعیت قضاوت کرده ام. اما از این که یک بازی را در کشور خودم قضاوت می کنم احساس خوشایندی برایم دارد.

در افغانستان دل‌ها به هم نزدیک است

وی درباره حضور در افغانستان گفت: پیش از سفر به افغانستان نگاه دیگری داشتم اما بعد از ورود به افغانستان به وضوح می توان درک کرد که با وجود امکانات معیشتی اندک اما دل‌ها بسیار به هم نزدیک است.

این داور افغانستانی گفت: تماشاچیان برای دیدن بازی از ساعت‌ها قبل به استادیوم آمده و منتظر دیدن بازی تیم مورد علاقه خود می نشینند و فرهنگ تماشاگری را رعایت می کنند که این نکته برای من جالب بود.

فوتبال افغانستان رو به رشد است

حسینی درباره فوتبال افغانستان گفت: چند سالی هست که با همت مسئولان و حمایت مردم فوتبال رشد خوبی داشته است. افغانستان چندی پیش قهرمان جنوب آسیا شد که دستاورد خوبی برای افغانستان است .

وی اظهار داشت: ما جایزه بازی جوانمردانه آسیا را از آن خود کردیم که با وجود عضویت کشورهای مختلف در فیفا کسب این عنوان توسط افغانستان حائز اهمیت است.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.