رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه نگاه به خصوصی سازی به ویژه در خصوص باشگاه های پرسپولیس و استقلال نباید سیاسی باشد، گفت: خصوصی سازی صحیح در ورزش آغازگر توسعه ورزش قهرمانی و همگانی کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نخستین نشست آسیب شناسی خصوصی سازی ورزشی با حضور کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی رییس سازمان خصوصی سازی، امیر خادم معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های وازرت ورزش و جوانان، سردبیران و دبیران رسانه‌های مختلف و پیشکسوتان ورزشی برگزار شد.

کاظم جلالی در ابتدای این نشست با خوش‌آمدگویی به حاضران و آرزوی قبولی طاعات و عبادات آنها در ماه مبارک رمضان، درباره خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی گفت: خصوصی‌سازی موضوعی مهم و حائز اهمیت در اقتصاد است و توسعه آن در سایر حوزه‌ها به ویژه در زمینه باشگاه‌های ورزشی می‌تواند به مردمی شدن اقتصاد و ورزش کمک کند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به موضوع خصوصی سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و حاشیه‌های آن، تصریح کرد: بحث خصوصی سازی این دو باشگاه مهم و از دو نگاه قانون و اجرا قابل بررسی است.

وی افزود: از منظر قانون، قانونگذار این قانون را آن هم در قالب قوانین بودجه سالیانه نوشته است، از طرف دیگری مطالبه عمومی می‌خواهد تا خصوصی‌سازی این دوباشگاه انجام شود اما موانعی برای اجرای این امر وجود دارد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه کار در این مرکز به عنوان یک مرکز حکومتی ارائه مشاوره به تصمیم‌گیران و سیاستگذاران کشور است، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی خود را برای اطلاع و بهره‌برداری در اختیار نمایندگان و مسئولان کشور قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: از یک‌سو نگاه به خصوصی‌سازی به ویژه در خصوص باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نباید سیاسی باشد و از سوی دیگر نباید به آن به عنوان یک کار روزمره نگاه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گذشته خصوصی سازی در حوزه ورزش، یادآور شد: خصوصی‍‌سازی در ورزش از سال‌های قبل شروع شد و حتی گفته شد که کار تمام شده است اما با تشکیل وزارت ورزش و جوانان این اتفاق پیگیری شد و ادامه داشت.

وی ادامه داد: بحث ما اینجا روی اشخاص نیست بلکه به شکل فرآیندی به این موضوع نگاه می‌کنیم و طبیعی است که این نشست به یک بحث و گزارش کارشناسی تبدیل می شود.

جلالی تاکید کرد: این جلسه نخست است و ترجیح دادیم تا برای این موضوع ابتدا با کسانی که در خط مقدم ورزش هستند، نشستی برگزار کنیم چرا که نقطه نظرات شما از دیدگاه غیرهیجانی بیان می‌شویم.

وی افزود: امیدوار هستیم نشست بعدی با حضور دکتر گودرزی وزیر ورزش و دکتر طیب‌نیا وزیر اقتصاد و مدیران باشگاه‌ها برگزار شود تا نتیجه این بررسی‌ها به کار پخته و ارزنده‌ای ختم شود. جلالی تصریح کرد: رویکرد مرکز پژوهش‌های مجلس تاکنون این بوده که بدون هیجان و احساس، با یک رویکرد علمی بحث‌ها را بررسی و نقطه نظرات خود را ارایه دهد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: امید است تا با خصوصی‌سازی صحیح در حوزه ورزش آغازگر راه توسعه ورزش قهرمانی و همگانی در کشور باشیم.

مطلب را سنگین نکنیم، خصوصی سازی را هم می شود انجام داد

میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی در این نشست گفت: خصوص سازی در تمام زمینه‌ها با مشکلاتی همراه است اما هیچ کدام به اندازه ورزش رسانه‌ای نشده است.

وی افزود: در زمینه خصوصی سازی ورزشی باید منطق را وارد بکنیم اما نباید مطلب را سنگین کنیم بلکه باید با این روحیه وارد شویم که هر مشکلی قابل حل است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: مسئولان هیچ باشگاهی را به ما دولتی اعلام نکرده‌اند. ما خودمان فکر می کنیم که نفت تهران و مسجد سلیمان و آبادان دولتی هستند و در مورد سپاهان و چند تیم دیگر مالکین آنها غیر دولتی هستند. اینها خصوصی سازی شده هستند. طبق قانون خصوصی سازی این وظیفه دستگاه های اجرایی است.

رییس سازمان خصوصی سازی در درباره بحث اهلیت و تایید نشدن صلاحیت ها گفت: این طور نبود که بعد از جلسه چهارم بگوییم اهلیت ندارند بلکهاز همان اول این قانون وجود داشت.

وی در پایایان یادآور شد: من شخصا از اینکه برای خریدار اهلیت تعیین شود به شدت هراس دارم.اما ناچارا برای دو تا از واگذازی ها اهلیت تعیین شد و ما هم تمکین کردیم.امیدواریم در مزایده های بعدی کسی نباشد که معوقه بانکی داشته باشد.

در مدیریت ورزش مداخله زیاد است

احمدی معاون وزیر ورزش و جوانان در این نشست پس از حرف های سردبیران نشریات و سایت گفت: «دوستان نکات ارزشمندی را مطرح کردند اما در بین نکات ابهامات خیلی زیادی راجع به اصل موضوع وجود داشت. به نظر من شاه بیت تمام بحث ها، بحث باشگاههاست. من فکر می کنم تا به این ابهام ها پاسخ روشنی ندهیم، نمی توانیم به بخش خصوصی سازی برسیم.

وی افزود: ابتدا مقایسه ای بین فوتبال ایران و کشورهایی چون انگلیس، کره، ژاپن، ترکیه صورت گرفت، به نظر من در چنین موضوعی اصلا بحث مقایسه مطرح نمی شود. در هر کشوری بر اساس نظام اقتصادی موضوعاتی شکل می‌گیرد. در کشور ما اصلا شرایط مان در تمام موضوعات با کشورهایی که ذکر شد، متفاوت است. حالا درآمدی که آنها در فوتبال دارند به خاطر زیر ساخت هایی است که دارند.

معاون وزیر ورزش و جوانان یادآور شد: ما تا وقتی که نتوانیم اثبات کنیم باشگاههایی که الان داریم به عنوان بنگاه اقتصادی شناخته می شوند، چطور بحث خصوصی سازی را راجع به آنها مطرح می‌کنیم.

وی ادامه داد: من بدهی باشگاهها را در این چند سال می خوانم. حدود ۷۰ میلیارد بدهی انباشته دارند. مجموعه ای از این بدهی ها موجودیتی ساخته به اسم باشگاه. باشگاهی که برند دارد و بسیار مطرح است، با این رقم بدهی کلان، اصلا در بخش خصوصی سازی جایی دارد؟ به نظر من باید به این سوال پاسخ صریح بدهیم. آیا باشگاههای ورزشی ما می توانند به عنوان بنگاه اقتصادی مطرح باشند یا نه؟

احمدی به واقعیت های مهمی درباره مدیریت ورزش اشاره کرد و توضیح داد: نکته دیگری که مطرح است، گاهی اوقات مجموعه ای که ورزش را می چرخاند چرا نمی تواند راجع به مسایل ورزش پاسخگو باشد؟ وقتی وارد حیطه مدیریت می شویم می بینیم دستگاههای اداره کننده ورزش خیلی تصمیم گیرنده نیستند. اینقدر مداخلات در ورزش وجود دارد که مدیران ورزشی می شوند هیچ کاره. این هم یکی از گرفتاری هایی است که در کشور ما وجود دارد. بخش مداخله کننده در مدیریت ورزش واقعا زیاد است.

وی ادامه داد: بخش دیگری هم که باید به آن توجه کرد، یکسری از موضوعات در کشور ما بنیادش حکومتی و دولتی بوده است. یعنی با حمایت دولت و خرج دولت اداره شده است. ورزش هم به صورت کلان یکی از موضوعات است. شما به پیشینه ورزش کشور توجه کنید، از ابتدا تا به حال همواره با پشتیانی دولت اداره شده است. گاهی اوقات مقاصد سیاسی هم پشت آن بوده است. درباره موانع خصوصی تحقیق شده است. اینقدر دلیل مطرح شده که هرکدام از دلایل یک عامل بزرگ است.

شعبانی مدیر مسول مجله دنیای ورزش در ادامه این نشست، گفت: تصمیمات درباره خصوصی‌سازی ورزش در خارج از دایره ورزش گرفته می‌شود.

وی افزود: من از یک منظر خاص به این موضوع نگاه می‌کنم چراکه گاهی اوقات مشکلات یک حوزه از بیرون به آن تحمیل می‌شود که براین اساس بسیاری از مشکلات ورزش در واقع تحمیلی است.

شعبانی خاطر نشان کرد: تحمیل‌ها در حوزه ورزش می‌تواند به خاطر شرایط سیاسی و فرهنگی باشد اما چیزی که وجود دارد این است که بدون بسترسازی فرهنگی می‌خواهیم خصوصی‌سازی را در ورزش اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: وقتی وارد خصوصی‌سازی ورزشی می‌شوید، بخشی از حرفه‌ای‌گری را انجام داده‌اید، اگر حرفه‎‌ای گری در اروپا شکل گرفته چون ضرورت فرهنگی داشته است، این امر در آنجا درون‌جوشی بوده ولی اینجا تحمیلی است.

مدیرمسول مجله دنیای ورزش تاکید کرد: ما به دلیل اینکه فدراسیون فوتبال آسیا موضوع خصوصی‌سازی باشگاه‌ها را تحمیل کرد، ناچار شدیم فوتبال‌مان را حرفه‌ای کنیم در حالی که بستر آن را نداشتیم.

وی توضیح داد: اگر از برخی آقایان بپرسید چه چیزی از ورزش می‌خواهید؟ کسی چیزی نمیگوید. برخی می‌گویند باشگاه استقلال

و پرسپولیس باید خصوصی‌سازی شوند اما چرا سراغ بقیه تیم‌ها نمی‌روند؟ چون شهرت نیست؟ اسم نیست و عنوان نیست؟

شعبانی تاکید کرد: شک نکنید هرکسی وارد این دو باشگاه شود، ورشکست خواهد شد. ما باید اول ارزش‌ها را مشخص کنیم. وقتی ما دو باشگاه را به باشگاه خصوصی می‌دهیم، دیگر پهلوانی در آنها جایی ندارد. بخش خصوصی تعریف خودش را دارد.

واگذاری با شرایطی که در ایران داریم محال است

علی جوادی سردبیر خبرورزشی در این نشست ضمن تشکر از برگزاری این جلسه خطاب به جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای گفت: دردی که جامعه ورزش دارد با آن دست و پنجه نرم می کند یکی دو تا نیست. ما الان داریم درباره امری محال حرف می زنیم چراکه واگذاری در کشوری که همه چیزش عمومی است یک امر محال است.

وی افزود: من کشور ترکیه را برای شما مثل می‌زنم.شما چطور می‌توانید تضمین بدهید که بسترسازی برای واگذاری فراهم شود؟چند وقت پیش تیم ملی ما برای برپایی اردوی راهی استانبول شد. خبرنگار من از آنجا تماس گرفت و گفت که من به تمرین نرسیدم چون احساسم این بود که آنها فقط یک کمپ دارند اما این طور نبود. آنها یک کمپ دیگر با همان امکانات داشتند که تیم ملی در آنجا تمرین می‌کرد. این در حالی است که تیم ملی و سرمربی آما سه سال است دارد التماس می کند چمن کمپ تیم ملی را ترمیم کنند.

جوادی افزود: در اینجا نباید حرفی از خصوصی‌سازی زد. در ژاپن و کره جنوبی زمانی که بحث خصوصی سازی آغاز شد غول های بزرگ ملزم شدن که از فوتبال حمایت کنند.آنها حمایت کردند در ۵ سال همه چیز روی ریل افتاد.

وی با اشاره به دو کارخانه بزرگ خودروسازی سایپا و ایران خودرو کرد و ادامه داد: زمانی که بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به بن بست خورد این دو کارخانه وارد گود شدند تا سرخابی ها زیر مجموعه شان شوند.ما فقط شعار می دهیم.

جوادی در پایان به نکات دیگری که مانع از واگذاری استقلال و پرسپولیس می شود اشاره کرد و گفت: در ایران باشگاه‌ها حتی حق بلیت فروشی وجود ندارند، تبلیغات نیست و نمی‌توانند از حق پخش خود پولی دریافت کنند، سازمان صدا و سیما روی آنها منت می گذارد وسالی ۲۲ میلیارد تومان می‌دهد در حالی که در ترکیه این رقم میلیون‌ها یورو است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که این تفاوت‌ها وجود داشته باشد و پیراهن تیم شما در مغازه‌های میدان منیریه به فروش برسد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد، یک فرد خصوصی با چه پشتوانه‌ای باید بیاید سالی ۴۰ میلیارد تومان خرج کند؟

سردبیر خبرورزشی تاکید کرد: تا زمانی که بسترهای لازم برای حرکت خودروی خصوصی‌سازی فراهم نشود نمی‌توان به آن در جاده اجازه رانندگی داد.

برای مردم نتیجه تیم‌ها مهم‌تر از خصوصی‌سازی است

پژمان راهبر سردبیر سایت ورزش ۳ در این نشست با اشاره به فیلمی که در ابتدای این مراسم پخش شد گفت: بر خلاف آیتم‌هایی که در این فیلم پخش شد من باید بگویم که واگذاری استقلال و پرسپولیس برای مردم اهمیت چندانی ندارد، در واقع توفیق دو تیم برای آنها مهم است که فقط با خصوصی سازی به دست نمی‌آید بلکه با تصمیم درست در انتخاب مدیران به دست می‌آید.

وی ادامه داد: سرخابی‌ها توسط وزارت ورزش و جوانان و افرادی اداره می‌شوند که مناسب این کار نیستند، این اتفاق باعث می‌شود تا با توجه به نتایجی که این دو تیم می‌گیرند نگاه‌های مردم هم تغییر کند.

راهبر تاکید کرد: اتفاق‌های خوب می‌تواند در تیم‌های دولتی هم بیفتد که اگر این طور شود دیگر کسی به خصوصی‌سازی فکر نمی کند، سپاهان و ذوب آهن هم دولتی هستند اما تصمیم‌های درستی در این دو باشگاه گرفته می‌شود.

سردبیر ورزش ۳ با اشاره به پخش تلویزیونی یادآور شد:۶۰ درصد درآمد تیم‌ها در جهان از طریق پخش تلویزیونی است اما هیچ نهادی در فوتبال ایران وجود ندارد که بتواند یقه تلویزیون را بگیرد، آنها هنوز پول سال قبل را نداده‌اند.

مشکل خصوصی سازی ورزش ما فقط پول است/ برای خصوصی سازی دولت و مجلس باید همسو باشند

علیرضا منصوریان سرمربی نفت تهران در نخستین نشست آسیب شناسی خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی با اشاره به اینکه نمی خواهد وارد مسائل سیاسی و دولتی شود، گفت:«من نمی‌خواهم زیاد به فضای دولتی و سیاسی ورود کنم اما خیلی از مواقع دیده‌ام که ورزش ما بین درگیری دولت و مجلس گیر کرده است.

وی افزود: البته من به این نکته هم اشاره نمی‌کنم.خیلی بهتر بود قبل از خصوصی‌سازی ما آسیب شناسی آن را انجام می‌دادیم. استقلال و پرسپولیس ویترین هستند و هر کسی در این دو تیم ورود کند سر تیتر رسانه‌ها می‌شود.

منصوریان یادآور شد: به نظر من هیچ الگویی برای خصوصی سازی نداشتیم.می توانستیم از کشورهای دیگر مانند ترکیه، آلمان و انگلستان تحقیق کنیم که چطور می‌شود بایرن مونیخی‌ها پشت سر هم قهرمان می‌شوند.

سرمربی نفت تهران توضیح داد: معتقدم خصوصی سازی نمی تواند به کلیت ورزش کمک کند اما مفید است.

وی ادامه داد: علت اینکه اینجا جمع شده‌ایم فوتبال است. در طول سال های گذشته با فوتبال مبارزه شده است و سعی شده که بگویند ورزش‌های دیگر بهتر هستند.

سرمربی نفت تهران با اشاره به لیونل مسی و کریستیانو رونالدو تصریح کرد: قیمت بازیکنی مثل مسی هزار میلیارد تومان یعنی چند برابر هزینه کل فوتبال ما است. اگر مسی و رونالدو را کنار هم بگذاریم می‌شود دو هزار میلیارد تومان. من می گویم از اینها درآمدزایی می‌شود و جای این اتفاق در فوتبال ما خیلی خالی است. ما اینجا جمع شده ایم تا مشکلات فوتبال را حل کنیم اما مشکل اصلی ما پول است.

وی افزود: در طول سال گذشته بالای ۵ هزار مصاحبه درباره خصوصی سازی انجام شد اما کسی راهکاری پیشنهاد نداد. من با این موافق هستم که برای مردم ما توفیق این دو باشگاه مهم است اما به نظرم در فوتبال ایران اصلا تیم خصوصی وجود ندارد، نفت تهران تیم خوبی است اما اگر وزارت نفت حمایتش را بردارد هیچ کسی در تهران حاضر نمی‌شود پیراهن تیم ما را بخرد.

منصوریان توضیح داد: سپاهان تیم خوبی است اما اگر حمایت تیم فولاد مبارکه نباشد این تیم نمی‌تواند ادامه بدهد. یک زمان و در فوتبال آماتور برای استقلال و پرسپولیس ۲۵۰ میلیون تومان خرج می کردند. آن زمان هزینه باشگاهی مثل سپاهان ۵۰ میلیون تومان بود. اما فولاد مبارکه در قالب بخش خصوصی وارد شد و بخشی از درآمدش را به این تیم اختصاص داد. ذوب آهن،فولاد و بقیه تیم ها هم همین طور، آنها جان گرفتند و استقلال و پرسپولیس عقب گرد کردند.شک نداشته باشید که مردم از شنیدن خبرهای خوب درباره استقلال و پرسپولیس ذوق زده می شوند.

سرمربی نفت تهران گفت: به نظر من باید یک همسویی بین دولت و مجلس درزمینه خصوصی‌سازی باشگاه‌ها پیش بیاید چراکه برخی ناهماهنگی‌ها به بخش خصوصی آسیب زده است.

وی در پایان افزود: در سال گذشته پرسپولیس ۶ تا مدیرعامل عوض کرده است. اما بایرن مونیخ در طول این همه سال فقط سه مدیر داشته است. هیچ تضمینی برای کار کردن در فوتبال ایران وجود ندارد. هیچ امنیت شغلی وجود ندارد.البته قشری هستند که می‌خواهند فوتبال را درست کنند اما هیچ توانایی در این زمینه وجود ندارد. باید دراین راه همه بتوانیم مبارزه کنیم. اگر این اتفاق‌ها بیفتد دیگر تیم‌ها نمی‌توانند قدرتشان را به رخ استقلال و پرسپولیس بکشند. باور کنید هیچ ستاره‌ای با این شرایط به این دو تیم نمی‌رود.

تهدید خطرناک فوتبال، حضور افراد غیر فوتبالی است

امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال در ادامه با اشاره به اینکه نباید تنها درباره خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بحث شود، گفت: خصوصی سازی از منظر بعضی کمک به فوتبال ملی است و می‌تواند مشکلات را حل کند.

وی افزود: در حال حاضر ما دو نوع فوتبال در ایران داریم، یک فوتبال لمپنیسم و دوم فوتبال نتیجه گرا، فوتبال برنامه محور هم اصلا وجود دارد اما اقلیتی هستند که سعی در اجرای این برنامه دارند ولی زورشان به اکثریت نمی‌رسد. صدایشان مثل صدایی است که در بازار مسگرها حرف می‌زند. حاج رضایی تصریح کرد: من یک سوال دارم چرا فقط دو باشگاه سرخابی را خصوصی سازی کنیم؟ برای اینکه ویترین وزارت ورزش هستند؟ وزارتخانه با این دو باشگاه مانور می‌دهد؟

این کارشناس فوتبال تاکید کرد: می دانم پرسپولیس و استقلال طرفداران زیادی دارند ولی به اعتقاد من این یک نوع تبعیض است. مسایل زیادی فوتبال ما را تهدید می‎کند؛ تهدیدهای فرهنگی و تهدید مسایل مالی اما یک تهدید خیلی خطرناک داریم که آن تهدید حضور افراد غیر فوتبالی در فوتبال است و اینکه چرا این تهدید وجود دارد؟ چون فوتبال راه میانبری برای رسیدن به قدرت است.

وی ادامه داد: برخی از طریق فوتبال می توانند به قدرت برسند. اینجا منافع شخصی است.

حاج رضایی با طرح این سوال که ما با خصوصی سازی می خواهیم چیکار کنیم؟، ادامه داد: می توانیم فوتبال ملی را جلو ببریم؟ می توانیم زمین ها را درست کنیم؟ می توانیم استعدادهایی را که هرز می‌روند را به زمین فوتبال بیاوریم.

وی افزود: من خصوصی سازی را بلد نیستم، وارد حیطه فنی نمی شوم ولی دردهای فوتبال را می‌گویم که وابسته به همین مسئله خصوصی سازی است. به عنوان یک معلم، ۶۰ سال در جامعه فوتبال حضور داشتیم. هیچ چیز جز سربلندی مملکتم در تمام حوزه و فوتبال نمی‌خواهم. بنابراین می‌گویم خیلی از نهادهای رسمی به وظایف شان در قبال ورزش عمل نکردند.

حاج رضایی ادامه داد: ما نه قدرت امضا، نه میز و نه قدرت تصمیم گیری داریم. ما فقط حرف می‌زنیم. قدرت ما فقط در کلام و قلممان است. ما این ها را منتقل می کنیم و مطمئن باشید اینها درد ماست.

وی ادامه داد: وقتی ایران به عراق در جام ملت‌ها باخت من اصفهان بودم. اینقدر فضا افسرده و ناراحت کننده بود که مردم حتی از خانه های خود خارج نمی‌شدند. البته شکست و پیروزی همیشه هست. ولی عرض می کنم، مبانی علمی فوتبال که از سوی فیفا تدریس شده سه اصل دارد؛ مدیریت، سرمایه گذاری و برنامه ریزی. ما اینجا نشسته ایم، سه ساعت دیگر می خواهد قرعه کشی لیگ انجام شود ولی ما تیم شانزدهم جدول را نمی شناسیم. هویت دو باشگاه را گرفته‌اند و اسمش را کرده‌اند ایکس.

این کارشناس فوتبال در پایان تاکید کرد: مسایل ما کلان تر از مسایلی است که الان درباره اش بحث می کنیم. استدلال من این است مدیر برای فوتبال ایران بگذاریم، نه اینکه هر کسی قدرت داشت پشت میز بنشیند.

یک سال مردم را سر کار گذاشتند

عادل فردوسی پور در نخستین نشست آسیب‌شناسی خصوصی سازی باشگاه های ورزشی، گفت: همه چیز ما به همه چیزمان می آید.لیگ برتر ما در حالی دارد شروع می شود که هنوز ۴ تا تیم صاحب ندارند و خیلی از تیم ها تمرین نمی کنند. فکر می‌کنم مشکلات خیلی زیاد است. از کپی رایت گرفته تا حق پخش و مسایل دیگر.

وی افزود: هیچ راهکار قانونی برای این واگذاری انجام نشده است. من بارها با آقای پوری حسینی در این زمینه حرف زده‌ام. مشکلات زیاد است. یک سال مردم را سر کار گذاشتند. بنده خدا آقای پوری حسینی مجبور بود هر روز مصاحبه کند و تقصیر هم نداشت. به نظرم ابزاری برای این واگذاری وجود ندرد و دولت نمی خواست بقیه از این دو باشگاه استفاده کنند .یک بار بحث اهلیت را مطرح کردند و یک بار بهانه دیگری آوردند.در اقتصاد بیمار فوتبال ما هرگز از این اتفاق ها نخواهد افتاد.

فردوسی پور در ادامه گفت: دوستان می گویند یک سری ها اهلیت ندارند. ما نفهمیدیم که این اهلیت‌ها را چه کسانی تایید می‌کنند. این مشکل باید ریشه‌ای حل شود. با برگزاری یکی دو جلسه اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: باشگاه‌های ما با این وضعیت نمی‌توانند استقلال مالی داشته باشند چون ابزار آن را ندارند.اصلا ما آمدیم و استقلال و پرسپولیس را واگذار کردیم،بقیه تیم ها چطور؟تا زمانی که اقتصاد ما پویا نشود این قائله به سرانجام نمی رسد.

۲+۵ اجازه نمی دهند استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند

خسروی دبیر سرویس ورزشی خبرگزاری مهر گفت: شما حالا می خواهید این باشگاه ها را به چی و به چه کسی واگذار کنید؟ این باشگاه ها چه چیزهایی دارند؟ یک نفر بیاید هزینه کند و چه برداشت کند؟ درباره استقلال و پرسپولیس ۵ نهاد تصمیم‌گیر هستند.

وی افزود: من اسم این را گذاشته‌ام ۵ مقابل دو.آنها هیچ زمان اجازه نمی دهند استقلال و پرسپولیس خصوصی شوند.آقای طیب نیا خودشان گفت که این دو تیم برای دولت اهمیت دارد و به نظرم همین مهم بودن اجازه نمی دهد استقلال و پرسپولیس واگذار شوند.

مشکل خصوصی سازی اول باید بین دولت و مجلس حل شود

کربلایی دبیر سرویس ورزشی خبرگزاری نسیم در این نشست گفت: با برگزاری ده تا جلسه هم در زمینه خصوصی سازی اتفاقی نمی افتد. تا زمانی که سیاسیون و مجلس با هم ننشینند اتفاقی نمی‌افتد.

وی ادامه داد: پول نفت مملکت دارد در این فوتبال خرج می شود.به نظرم همه دوستان باید بنشینند مشکل را بین خودشان حل کنند و بعد سراغ رسانه ها ها کارشناسان بیایند.تا زمانی که این مشکل حل نشود اتفاقی نخواهد افتاد.

به نظر نمی رسد بخواهند دو باشگاه را واگذار کنند

دوستدارگان سردبیر بخش ورزشی ایرنا هم در ادامه بحث ا با اشاره به اینکه زیر ساخت ها برای خصوصی سازی آماده نیست، گفت: بحث خصوصی سازی در هر بخشی، یکسری زیر ساخت می خواهد. در بحث ورزش چنین زیر ساختی فراهم نیست.

وی افزود: در بخش اقتصادی اگر بخواهیم باشگاهها را خصوصی سازی کنیم، باید در آمد داشته باشند. این درآمدزایی از طریق بلیت فروشی و حق پخش فراهم نیست. همانطور که دوستان اشاره کردند در بخش اجتماعی هم فراهم نیست. به نظر نمی رسد بخواهند این دو باشگاه را واگذار کنند.

سردبیر بخش ورزشی ایرنا تصریح کرد: ما خصوصی سازی را در سایر بخش ها اجرا کردیم. نمی دانم آیا تلقی این است که خصوصی سازی در سایر بخش ها موفق بوده است؟ اگر موفق شده چرا از آنها برای ورزش الگوبرداری نمی شود؟

درباره باشگاههای خصوصی پژوهش کرده اید؟

یوسف اکبری سردبیر بخش ورزشی ایسنا هم با طرح پرسش های متعددی گفت: اگر به دو بخش ماجرا و عنوان نشست توجه کنیم، شاید بتوانیم به مشکل بپرازیم. آقای دکتر جلالی شما کار پژوهشی انجام می دهید. آیا تا به حال پژوهشی درباره باشگاههای خصوصی که قبل از این وجود داشته اند و چه اتفاقی برایشان افتاد، انجام داده اید؟ باشگاه شموشک، استیل آذین، استقلال اهواز و... در گذشته خصوصی بوده اند ولی الان کجا هستند؟ به نظر من اگر پژوهش مجلس به این سوال جواب دهد، می تواند به راهکار خصوصی سازی ورزش برسد.

  مسولان می خواهند به دریا بروند و خیس نشوند

محسن اثیمی سردبیر ورزشی خبرگزاری تسنیم، با تاکید روی این موضوع که در مرحله آخر واگذاری، به نظر رسید اراده ای برای واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد، گفت: «فردی که به دریا می رود خیس می‌شود ولی مسولان ما می خواهند وارد دریا شوند ولی خیس نشوند. در بحث استقلال و پرسپولیس باور واگذری شکل نمی گیرد چون فوتبال ما اراده ای برای خودش ندارد. فوتبال ما مجبور است به خاطر سریال ستایش، ساعت پخشش را تغییر دهد چون فوتبال این قدرت را ندارد.

نشست آسیب شناسی خصوصی سازی باشگاههای ورزشی در مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد که در این نشست علاوه بر کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، میرعلی اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی، حسین انتظامی معاون وزیر ارشاد، دکتر امیر خادم و دکتر احمدی دو معاون وزیر ورزش، ایروان مسعودی معاون پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس، داریوش سوری دبیر اجرایی نشست حضور داشتند. همچنین علی جوادی، حسین قدوسی، شعبانی، سررشته داری سردبیران روزنامه خبرورزشی، پیروزی، مجلسه دنیای فوتبال و استقلال جوان، آقا زمانی رئیس ورزش شبکه سه، احسان شیعه مدیر شبکه ورزش،هاشمی تهیه کننده فوتبال برتر، رهنما سردبیر تحریریه اخبار ورزشی سیما، شوقی، زعیم زاده، ملکی دبیران ورزش روزنامه های همشهری، شرق و ایران، راهبر، فرهاد عشوندی، اکبری، خسروی، اثیمی، کربلایی، شمشیری، دوستدارگان، دبیران سرویس خبرگزاری های ورزش سه، خبرآنلاین، ایسنا، مهر، تسنیم، نسیم، ایلنا و ایرنا و خبرنگاران و عکاسان و گزارشگرها هم برای پوشش اخبار آمده بودند، حضور داشتند.

شایان ذکر است در پایان این نشست مقرر شد تا گزارشی در زمینه آسیب شناسی خصوصی سازی ورزشی تهیه و تدوین شود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.