مربی تیم فوتبال پدیده گفت: فکر می‌کنم آمادگی بدنی و دوندگی بازیکنان در لیگ برتر امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده بود و بی‌شک یکی از شاخص‌های برتر لیگ امسال افزایش دوندگی تیم‌ها بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، از ابتدای ظهور پدیده فوتبال در کشورمان انسان‌های بسیاری برای رشد و تکامل این رشته زحمات بسیاری کشیدند که کم‌وبیش حتی در حد ذکر نام هم سعی شده از زحمات آنها تقدیر شود. یکی از این مربیان شایسته و با اخلاق فوتبال کشورمان که در طی ۱۵ سالی که در مقاطع مختلف در کنار فوتبال تلاش کرده و با مربیانی چون قلعه‌نویی، فیروز کریمی و حتی اکبر میثاقیان کار کرده است و جالب اینکه در تمام طول دوران حضورش حتی یک بار به کمیته انضباطی فرا خوانده نشده و هیچ‌گاه از جانب داور از روی نیمکت اخراج نشده علی نظرزاده است . در اینجا گفت‌وگویی با وی ترتیب دادیم که در زیر می‌خوانیم:

فارس: آقای نظرزاده از نظر فنی کیفیت لیگ امسال را چطور دیدید؟

سال اولی بود که در کنار پدیده در لیگ برتر حضور داشتم با توجه به اینکه مسابقات لیگ یک و پلی‌آف دیر خاتمه یافت کار را دیر شروع کردیم و تا حدی آقای مرزبان نتوانست بازیکنان مورد نظر را جذب کند اما خوشبختانه با برنامه‌هایی که کادر فنی در دستور کار قرار داد و انجام بازی‌های تدارکاتی تا حدی به نظم تاکتیکی رسیدیم و فصل را خوب شروع کردیم در نیم‌فصل اول امتیازات خوبی را کسب کردیم اما در نیم‌فصل دوم به دلیل مشکلات مالی شرایط از حالت طبیعی خارج شد و در مقطعی ۵ تساوی پشت‌سر هم رقم خورد. حداقل خواسته‌های ما این بود که در بین ۵ تیم اول قرار بگیریم اما در نهایت به دلیل مشکلات مالی توانستیم با غلبه بر مشکلات در لیگ برتر بمانیم. در بحث فنی تأکید ما روی کار بدنی و آمادگی جسمانی بود. فکر می‌کنم تیمی که از نظر جسمانی در شرایط خوبی باشد به لحاظ تاکتیکی هم می‌تواند توپ را خوب ردوبدل کند و در انتقال توپ موفق باشد ما هم در این امر تا حدی موفق بودیم البته کارشناسان اذعان داشتند کیفیت فوتبال ذوب‌آهن و پدیده در مقاطعی از فصل بسیار عالی بود.

فارس: در بحث جوان‌گرایی آیا پیشرفتی داشتید؟

بازیکنان جوان بسیار خوبی امسال در لیگ پا به توپ شدند که ما هم از این مقوله بی‌نصیب نبودیم. در دفاع وسط بازیکن ۲۰ ساله نژادمهدی را به بازی گرفتیم که در انتهای فصل با نظر کی‌روش به اردوی اول تیم ملی دعوت شد. محمدعلی فرامرزی به تیم امید دعوت شد و حسین مهربان و حسین کیانی هم جزو بازیکنان خوب ما بودند که در بیشتر بازی‌ها از آنها استفاده کردیم. مطمئناً این روند را در سال‌های بعد هم ادامه خواهیم داد. کما اینکه خود من در سالیان پیشین هم بازیکنانی مثل مجتبی جباری، خسرو حیدری و آندو تیموریان را در تیم دانش آموزی مورد توجه قرار دادم و در مقطعی از دوران شکل‌گیری شخصیت‌شان با آنها کار کردم.

فارس: به نظر شما دستاورد لیگ امسال چه بود یا به نوعی آیا شیوه نوینی در لیگ امسال به اجرا درآمد؟

۱۳ سال در لیگ برتر سپری کردم مهم‌ترین دستاورد لیگ برتر امسال دو تکه شدن لیگ بین ۶ تیم بالای جدول و ۶ تیم انتهای جدول بود که در بالای جدول ۶ تیم شانس قهرمانی داشتند و ۶ تیم‌ انتهای جدول برای ماندن می‌جنگیدند همین مسئله باعث شد که فشار بازی‌ها زیاد شود و تاکتیک تیم‌ها زیاد به چشم نیاید اما نمی‌شود گفت شیوه جدیدی در فوتبال امسال اختراع شد. با این اوصاف فکر می‌کنم آمادگی بدنی و دوندگی در لیگ برتر امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده بود و آماری که کارشناسان اعلام می‌کردند صحه به صحبت‌های من می‌گذارد. بی‌شک یکی از شاخص‌های برتر لیگ امسال افزایش دوندگی تیم‌ها بود.

چه توصیه اخلاقی به فوتبالیست‌های جوان دارید؟

بازیکنانی چون دایی، باقری و مهدوی کیا و حتی نکونام فوتبالیست‌های بودند که با رعایت اصول اخلاقی و احترام به بزرگ‌تر و مربی به چنین جایگاهی رسیدند اما شما می‌بینید که با بازیکن جوان که استعداد خوبی هم دارد درگیر حاشیه و بی اخلاقی می‌شود و بعد از دریافت مقداری پول برای همیشه از صحنه فوتبال حذف می‌شود که این نوع رفتار جای تاسف و ناراحتی دارد.امیدوارم بازیکنانی که به تازگی در فوتبال ما پدیده شده‌اند با قدردانی از موقعیت به وجود آمده هم الگوی مناسبی برای جامعه باشند و هم اینکه با اخلاق مداری زمینه‌ای تصاحب قلب مردم و هواداران را بسازند.

فارس: نحوه برگزاری و برنامه‌ریزی لیگ امسال در چه سطحی دیدید؟

نسبت به سال گذشته شرایط بهتری در نوع برنامه‌ریزی در سازمان لیگ انجام شد و امسال فاصله بین تعطیلات بازی‌ها کمتر بود و همین مسئله باعث شد تا لیگ با کیفیت‌تری را شاهد باشیم. در مجموع تصور می‌کنم سال به سال کیفیت لیگ بهتر می‌شود اما امیدوارم نوع مدیریت مقداری تغییر کند و تصمیم‌گیرنده‌های اصلی باشگاه‌ها با ایجاد حاشیه امنیت برای مربیان اجازه بدهند تا مربیان توانایی‌های خود را کاملتر به نمایش بگذارند نه اینکه با یک نتیجه باخت تصمیم به تعویض مربی بگیرند. خود من جزو ۱۵ مربی هستم که در کشور مدرک پرولیسانس حرفه‌ای را دریافت کرده‌ام و به زبان انگلیسی مسلط هستم اما فدراسیون و مدیران کمتر سراغی از امثال من می‌گیرند. امیدوارم در سال‌های آینده از تجربیات مربیان با تجربه‌تر بیشتر استفاده شود. در انتها از تمام کسانی که در طی این سال‌ها به من لطف داشتند تشکر می‌کنم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.