دوره حرفه‌ای مربیگری فوتبال آسیا در ایران در حال برگزاری است اما در این کلاس نبود امکانات حرفه‌ای در فوتبال ایران را نمایان می‌کند.

علیرضا وهابی؛ به گزارش خبرگزاری فارس، در گوشه‌ای از پایتخت ایران به دور از تمام هیاهو و جنجال‌های رایج فوتبال ۲۱ مربی نامدار فوتبال ایران پای میز و نیمکت مدرسه‌ مربیگری نشسته‌اند. 

دغدغه این مو سفید کرده‌های فوتبال ایران ماندن و رفتن کی‌روش نیست. آنها مشتاقانه در دوره مربیگری حرفه‌ای فوتبال آسیا شرکت کرده‌اند تا بر دانش خود اضافه کنند البته شاید برخی از آنها به اجبار سرکلاس حاضر شدند چون باید مدرک بگیرند! اما هرچه هست چه با اشتیاق چه با اجبار، نشستن در کلاس درس در کنار این مردان بزرگ لذت‌بخش است. 

در این کلاس هیچ خبری از القاب روی سکوها نیست. ژنرال و سلطان در پشت میزهای درس کلاس مربیگری به هیچ کاری نمی‌آید. اینجا باید زبان انگلیسی‌تان عالی باشد تا اصطلاحات مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا را خوب متوجه شوید حتی اگر دو ایرانی مدرس این کلاس باشند و باید مباحث سنگینی علمی را یاد گرفت. اصطلاحاتی از علوم شیمی و فیزیولوژی تا فرمول‌های چگونگی آزاد شدن انرژی در عضله!

مباحث آنقدر سنگین و پیچده است که برخی از حاضرین زیر لب غرولندی می‌کنند که این مطالب به چه کار یک سرمربی می‌آید! اما در فضای آرام اتاق خیلی زود این حرف به گوش مدرسین می‌رسد و آنها هم می‌گویند سرمربی باید از مسایل علم بدنسازی آگاهی داشته باشد.

چهره برخی از مربیان درهم رفته و حوصله شنیدن مباحث تئوری را ندارند اما برخی هم مشتاقانه و ششدانگ حواس‌شان را جمع کرده‌اند تا هیچ مطلبی را از دست ندهند.

یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم ذوب آهن، فرهاد پورغلامی مربی سایپا، فرشاد پیوس، رسول کربکندی و پرویز مظلومی از جمله مربیانی هستند که مشتاقانه مباحث را پیگری می‌کنند.

در نگاه اول همه چیز در این کلاس رویایی و خوب به نظر می‌رسد مربیان نامدار فوتبال ایران در یک هتل مجهز مشغول علم آموزی هستند اما وقتی نوبت به کلاس عملی می‌رسد می‌فهمیم که در این کلاس هم فقط عنوان حرفه‌ای‌ را یدک می‌کشیم!

در کلاس مربیگری حرفه‌ای کمبود امکانات خودی نشان می‌دهد. وقتی حتی برای پخش یک سی دی انگلیسی در کنار زمین چمن دستگاه پخش سی دی وجود ندارد و رسول کربکندی خودروی شخصی‌اش را می‌آورد تا از سیستم خودرویش به عنوان دستگاه پخش سی‌دی استفاده کند متوجه می‌شویم که در عالی‌ترین سطح آموزش مربیان هم امکانات حداقل است!

بازیکنانی هم که باید زیر نظر مربیان کار کنند جوانان عاشق فوتبالی هستند که از پایگاه استعدادیابی سپاهان اصفهان در شهرری تهران به کمپ تیم‌های ملی آورده‌ شده‌اند. جوانانی مشتاق که به دنبال آرزوهای بزرگ خود هستند و می‌خواهند روزگاری جا پای بزرگانی چون علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و ... بگذارند جای بازیکنان حرفه‌ای تلاش می‌کنند تا خودی نشان بدهند و با این مربیان هم عکس یادگاری هم در جریان تمرین می‌گیرند.

اما کمبود امکانات سخت‌افزاری تنها مشکل دوره مربیگری حرفه‌ای فوتبال ایران نیست. محمد پنجعلی می‌گوید «برای شرکت در این کلاس نفری ۳ میلیون تومان پول پرداخت کرده‌ایم! برخی از مربیان که شاغل هستند شاید برای پرداخت این پول مشکلی نداشته باشند اما من و برخی دیگر از مربیان که فعلا با باشگاهی همکاری نداریم چه گناهی داریم؟! همه جای دنیا به بزرگان فوتبال بها می‌دهند اما در کشور ما ظاهرا به کلاس آموزشی هم به چشم یک دکان ! نگاه می‌کنند.»

جالب است که دکتر عبدالحسین پَرنو یکی از مدرسان این کلاس هم در مورد امکانات برگزاری کلاس مربیگری گفت: « از امکانات کلاس طبیعتا راضی نیستم. در کشورهایی مثل ویتنام و تایلند امکانات به مراتب بهتری برای برگزاری چنین کلاس‌هایی در نظر می‌گیرند اما اینجا ایران است و به عشق کشورمان کار می‌کنیم.»

با این حال همه کلاس تلخ و سرد نیست در بین کلاس برخی از مربیان از مدرسین می‌خواهند حداقل یکشنبه به جای ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح دیرتر در کلاس حاضر شوند تا انها با خیال راحت فینال لیگ قهرمانان را ببیند و همین خواسته دست‌مایه شوخی و خنده بسیاری از مربیان می‌شود.

ولی یکی دیگر از نکات جالب و حیرت انگیز کلاس مربیگری حرفه‌ای ایران زمان برگزاری آن است. این کلاس که بخش دوم کلاس مربیگری است دو سال بعد از برگزاری بخش اول آن برگزار شده در حالیکه قرار بود بین دو کلاس حداکثر ۶ ماه زمان باشد.

یکی از حاضرین در کلاس می‌گوید:« شنیده‌ام به خاطر اینکه روته‌ مولر آلمانی باید بخش دوم کلاس را هم مثل بخش اول آن برگزار کند این وقفه طولانی پیش آمد و کنفدراسیون فوتبال آسیا قبول نمی‌کرد که مدرس دیگری به جای او به کلاس بیاید و از سویی دیگر روته مولر به دلیل مشکلات مالیاتی که در قراردادش با استقلال پیش آمده بود ممکن بود ممنوع الخروج شود! به همین دلیل دو سال مکاتبه شد تا این کلاس با مدرسین جدید برگزار شود.»

غلامرضا جهانی در کلاس تئوری به نکته‌ای اشاره کرد که می‌تواند یک فاجعه برای فوتبال ایران باشد. او صراحتا گفت:«بارها به فدراسیون فوتبال گفته‌ایم برای هر باشگاه یک دستگاه لاکتومتر خریداری کند اما فدراسیون فوتبالی که هزینه‌های میلیاردی انجام می‌دهد می‌گوید خرید دستگاه دو میلیون و پانصد هزار تومانی لاکتومتر سنگین و گران است! آن هم در حالیکه برای هر باشگاه یک دستگاه لاکتومتر نیاز است اما ظاهرا در فوتبال میلیاردی هزینه ۲ میلیون و نیمی خیلی به چشم می‌آید!»

در نهایت یک روز پرکار و فشرده و سنگین را در کنار مربیان ایرانی گذشت و متوجه شدیم که دنیای مربیان حرفه‌ای آنقدرها هم که برخی تصور می‌کنند جذاب و دلنشین نیست. یک مربی برای اینکه به سطح یک مربی حرفه‌ای و کارکشته برسد باید مرارت‌های زیادی بکشد و روزها و هفته‌ها درس بخواندو  علم بیاموزد و مشخص می‌شود که موفقیت در مربیگری اتفاقی نیست و شاید در زمان مسابقه توپی شانسی وارد دروازه شود اما قطعا بدون تلاش یک مربی موفق نخواهد شد. یحیی گل‌محمدی بدون اغراق شاگرد اول و درس‌خوان این دوره مربیگری حرفه‌ای است مربی که با اشتیاق فراوان در کلاس‌های تئوری و عملی شرکت می‌کند و مشخص می‌شود که او چرا یک مربی آرام و موفق است.

۲۱ مربی شرکت کننده در دوره مربیگری حرفه‌ای فوتبال آسیا- قسمت بدنسازی

نصرت ایراندوست، پرویز مظلومی، رسول کربکندی، مسعود اقبالی، احمد سنجری، فرشاد پیوس، فرهاد پورغلامی، یحیی گل‌محمدی، مهرداد شکاری، مجتبی تقوی، مجید صالح، حسین چرخابی، میرمسعود میرزاده، کریم قنبری، رضا رجبی، اردشیر پورنعمت، محمدحسین ضیایی، هادی برگی‌زر، نادر عربی، محمد پنجعلی، مجتبی توتونی

مدرسین کلاس:

عبدالحسین پَرنو، غلامرضا جهانی

سرپرست کلاس: خسروی

این کلاس ۱۰ روزه از ۱۲ خرداد شروع شده و تا روز ۲۱ خرداد ادامه خواهد داشت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.