مدیر ارشد اجرایی سابق فیفا در سخنانی که دادگاه نیویورک پس از دو سال آن را افشا کرده، اعتراف کرد در رابطه با رقابت‌های مختلف رشوه و زیرمیزی فراوانی می‌گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، چاک بلیزر معاون اجرایی سابق بلاتر که دو سال پیش و در سن ۶۸ سالگی بازنشسته شد، از سه سال پیش با FBI همکاری‌های خود را آغاز کرد و تا زمانی که در فیفا کار می‌کرد، از کار گذاشتن دستگاه‌های شنود تا ضبط تصاویر و عکس‌های محرمانه فیفا به منظور کمک به وزارت دادگستری ایالات متحده (دستگاه پیگیری کننده پرونده فساد در فیفا) دریغ نکرد.

بلیزر در سال ۲۰۱۳ در دادگاهی در نیویورک دست به افشاگری زد که اکنون برای نخستین بار منتشر شده است.

او که اکنون مبتلا به سرطان روده است، در ضمن سخنانش گفت که خود و همکارانش از آفریقای جنوبی رشوه دریافت کردند و در عوض آن امتیاز میزبانی را به آن‌ها بخشیدند. او البته گفت که این امر (رشوه‌ گرفتن) در فیفا امری تکراری و با سابقه است؛ طوری که جام جهانی ۱۹۹۸ و حتی جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا هم در قبال دریافت رشوه، امتیاز میزبانی‌شان صادر شده است.

بلیزر که آمریکایی است، از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۱ دومین مقام بلندپایه بخش آمریکای شمالی و مرکزی و حوزه کارائیب فیفا بود و همچنین از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ در کمیته اجرایی فیفا عضویت داشت.

او در دادگاه حوزه شرقی نیویورک در تابستان ۲۰۱۳ گفت: از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱، من و دیگران در کمیته اجرایی فیفا با پذیرش رشوه و زیر‌میزی‌های کلان برای انتخاب آفریقای جنوبی به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۱۰ موافقت کردیم.

او افزود: من و دیگران با پذیرش رشوه و زیرمیزی برای اعطای میزبانی و حق پخش و سایر حقوق جام‌های جهانی ۱۹۹۴، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۲ موافقت کردیم.

ماموران فدرال آمریکا که درباره فرار آقای بلیزر از پرداخت مالیات تحقیق می‌کردند او را دستگیر کردند و او قبول کرد با محققان همکاری کند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.