لیگ برتر به پایان رسید، با بحران مالی. اغلب باشگاهها فصل دیگری را با بدهی های سنگین پشت سر گذاشتند؛ از استقلال و پرسپولیس بگیرید تا دیگر تیم ها.

سعید اکبری/خبرگزاری خبرآنلاین؛ کمتر تیم هایی در فصل تمام شده لیگ، بدون بدهی کارشان را تمام کردند. این روزها باشگاههای بدهکار چشم شان به دست فدراسیون فوتبال است، به اینکه سرانجام پول شان را بدهد. کفاشیان به باشگاهها تضمین داد که پول حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی را در پایان فصل به حساب شان واریز کند اما امروز، حساب ها خالی است. فصل به پایان رسیده و صدا و سیما حق پخشی نمی دهد. شرکتی هم که تبلیغات محیطی را بسته، حتی اولی چکش را به صورت کامل پاس نکرده است. آیا وقت شفاف سازی فرا نرسیده است؟

ابهامی به نام تبلیغات محیطی؛ تاج پاسخگو باشد

سازمان لیگ پیش از شروع رقابت های لیگ برتر سنگین ترین قرارداد تبلیغاتی تاریخ فوتبال را بست. آن روزها مهدی تاج رئیس سازمان لیگ اعلام کرد قرارداد امضا شده برای تبلیغات محیطی، به ازای دو فصل، ۱۶۰ میلیارد تومان است؛ یعنی سالی ۸۰ میلیارد تومان. این قرارداد نوید بخش روزهای خوبی در فوتبال بود اما خیلی زود به بن بست رسید. در جنگ میان صدا و سیما و فدراسیون برای حق پخش تلویزیونی به ناگهان تبلیغات محیطی قربانی شد تا سازمان لیگ به دردسر زیادی بیفتد. چک اولیه سازمان لیگ با شرکتی که تبلیغات را کنتراد گرفت، ۲۴ میلیارد تومان بود. سازمان لیگ در ابتدا توانست ۱۴ میلیارد را نقد کند اما ۹ میلیارد تومان، برگشت خورد. ماجرا درست از روزی آغاز شد که کفاشیان دوربین ها را به داخل ورزشگاه راه نداد. سه هفته بازی ها پخش نشد و حالا شرکتی که طرف حساب سازمان لیگ است، می گوید همین سه هفته تمام کار را خراب کرده است. از آن روز تا به حال، این شرکت یک ریال هم به سازمان لیگ نداده است و حالا حتی ادعای خسارت کرده است. آنها در آخرین مذاکراتی که با مسولان سازمان لیگ داشتند اعلام کردند به خاطر عدم پخش سه هفته ای مسابقات و یک هفته ای جام حذفی، شرکت ها و کارخانه هایی که پیشقدم شده بودند، عقب کشیدند تا این شرکت ضرر ببیند.

حالا اهالی فوتبال و باشگاهها از مهدی تاج یک توقع دارند؛ او که می گوید قرارداد باشگاهها باید شفاف باشد، چرا شفاف سازی لازم را در این زمینه انجام نمی دهد. تمام درآمد سازمان لیگ از ابتدای فصل تا به حال، تنها ۱۵ میلیارد از تبلیغات محیطی بوده و فعلا آنها ۹ میلیون چک برگشت خورده دارند. این در حالی است که تاج درآمد حاصله را بسیار بالاتر از این می دانست و حتی به باشگاهها نوید روزهای خوب مالی را می داد.

این روزها اصطلاک بین طرفین قرارداد بیشتر از قبل شده است. سازمان لیگ می گوید شرکت طرف حساب شان، سه هفته تبلیغات لیگ و یک هفته از حذفی را فاکتور بگیرد و مابقی پول را پرداخت کند ولی آنها می گویند به خاطر عدم پخش همین ۴ هفته، ضرر مالی زیادی دیده اند.

جالب اینجاست بخشی از آن رقم ۱۵ میلیارد هم توسط بعضی باشگاهها پیشخور شده و در حال حاضر سازمان لیگ پولی ندارد که به دیگر باشگاههای لیگ برتری بدهد.

از سوی دیگر تاج اعلام کرد بابت پیامک های لیگ برتر هم ماهیانه رقمی بین ۱۵ تا ۶۰ میلیون تومان به جیب فوتبال می رود اما تکلیف این پول هم روشن نیست. آیا مهدی تاج نمی خواهد شفاف سازی کند تا باشگاهها از وضعیت پول شان با خبر باشند؟ آخرین خبر از سازمان لیگ حکایت از تشکیل تیم سه نفره برای مذاکره با شرکت طرف حساب آنها دارد. بعید به نظر می رسد آنها با مشکلات موجود به نتیجه ای برسند.

حق پخش؛ پر

علی کفاشیان در ماجرای حق پخش فوتبال بازنده بزرگ بود. او دوربین ها را به ورزشگاه راه نداد تا حالا تبلیغات محیطی به مشکل بخورد. نکته اینجاست دست آخر او قراردادی را پذیرفت که صدا و سیما از ابتدا پیشنهاد داده بود، یعنی ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان. اما امروز رسانه ملی حتی این پول را هم به حساب فدراسیون واریز نمی کند چون قرارداد مربوط به دوران ریاست ضرغامی است و رئیس جدید می گوید، قبلی ها باید این رقم را پرداخت می کردند. از آن سو، کفاشیان قرارداد را به امضای نهایی نرسانده و همین مسئله ابهام را بیشتر کرده است.

سرافراز رئیس جدید صدا و سیما در بدو ورود با مشکلات و چالش های فراوانی روبروست. بودجه صدا و سیما در سال ۹۳، ۳ هزار میلیارد تومان بود که مجلس تصویب کرد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را دولت بپردازد و هزار و ۵۰۰ میلیارد دیگر از طریق آگهی ها، تامین شود. اما این بودجه به طور کامل تامین نشد تا سرافراز حالا دغدغه هایی به مراتب بزرگتر از حق پخش فوتبال داشته باشد. مشکلات مالی در صدا و سیما به جایی رسیده که آنها قصد دارند در سال ۹۴ ، ۱۲ هزار نیروی خود را تعدیل کنند که در بین آنها، بازنشسته ها هم قرار دارند.

در سال ۹۴ تغییری هم در بودجه به وجود آمد و قرار شد صدا و سیما از ۳ هزار میلیارد بودجه اش، تنها هزار میلیارد را از دولت بگیرد و ۲ هزار میلیارد دیگر را خود تامین کند. سرافراز در آخرین مذاکراتی که با مسولان بلندپایه دولتی از جمله وزارتی ها داشت، اعلام کرد آنها برای تامین همین بودجه با مشکلات ریز و درشتی روبرو هستند و هنوز به تراز مالی نرسیده اند، به همین دلیل نمی توانند حق پخش فوتبال را پرداخت کنند. رئیس صدا و سیما می گوید اگر مجلس بودجه ۲۰۰ میلیاردی برای فوتبال مصوب کند و دولت این پول را بپردازد، آنها این رقم را می پردازند وگرنه با مشکلات فعلی بودجه، پولی ندارند که در اختیار فوتبال قرار دهند. بدین ترتیب، فدراسیون فوتبال فعلا باید دور حق پخش را هم خط بکشد...

مدعی تازه حق پخش؛ وزارت ورزش

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.