دربی ۸۰ پایتخت با نتیجه یک بر صفر به سود پرسپولیس تمام شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ هشتادمین مسابقه پرسپولیس و استقلال مثل همیشه حاشیه‌های خاص خود را داشت. در این مسابقه غیبت یك بازیكن كلیدی مهم‌تر از غیبت همان بازیكن در سایر بازی‌هاست. مثل این دفعه كه گابریل به دلیل مصدومیت بازی را از دست داد. استقلال و پرسپولیس همیشه هواداران خاص خود را دارند و نزدیك دربی كه می‌شود، تازه طرفداران این تیم‌ها خودشان را نشان می‌دهند. این بار هم مرتضی اشراقی نوه امام خمینی (ره) كه از هواداران استقلال است با قراردادن پستی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام از این تیم حمایت کرد و نوشت:«فقط آبی.»

البته رسانه‌ها عادت دارند كه در فاصله یكی دو روز مانده به دربی، یادی هم از دربی‌های گذشته كنند و با مرور خاطرات گذشته، هیجان بازی را بالا ببرند. این بار برای دربی ۸۰ عكسی از جای مشت پرویز برومند به گونه پایان رافت منتشر شد تا هواداران با هیجان بیشتری به فكر دیدن این مسابقه حساس باشند.

داور سوت شروع دربی ۸۰ را زد و در پایان ۹۰ دقیقه، پرسپولیس با نتیجه یك بر صفر استقلال را شكست داد. البته پرسپولیس در روزی استقلال را شكست داد كه حداقل یك سوم سكوهای ورزشگاه آزادی خالی بود. تك گل این مسابقه را علی علیپور بازیكن ۱۹ ساله پرسپولیس زد{ایـــنـــجـــا}. علیپور بازیكنی است كه حالا به عنوان جوان ترین گلزن دربی شناخته می شود {ایـــنـــجـــا}. علیپور که حضورش در ترکیب ثابت پرسپولیس در بازی های اخیر مورد انتقاد هواداران بود، در آخرین بازی این فصل لیگ برتر یک گل تاریخی به ثمر رساند. علیپور در حالی این گل تاریخی را زد که فقط ۱۸ سال ۱۸۶ روز سن دارد. بدین ترتیب او با این سن، جوان ترین گلزن تاریخ دربی شد. پیش از این حسن روشن با  ۱۸ سال و ۳۵۷ روز و مهدی مهدوی کیا با ۱۹ سال و ۳۵۳ روز سن جوان ترین گلزنان تاریخ دربی بودند.

اما در حالی كه برانكو به عنوان هفتمین سرمربی ملی در دربی حضور یافته و به بازیكنی چون علیپور اعتماد كرد، امیر قلعه نویی به گلزن ترین مهاجم تاریخ باشگاه استقلال اعتماد نكرد و آرش برهانی را روی نیمكت نشاند. البته تعدادی از هواداران استقلال دیگر نای اعتراض كردن هم نداشتند و پیش از آنكه داور سوت پایان بازی را بزند، ورزشگاه را ترك كردند. البته خیلی از هواداران استقلال هم در ورزشگاه ماندند تا علاوه بر اینكه علیه قلعه نویی شعار بدهند و او را هو كنند، علیرضا منصوریان را تشویق كنند تا نمك به زخم سرمربی استقلال بپاشند.

البته جالب بود كه قلعه نویی پس از پایان مسابقه، داور را مقصر شكست استقلال می دانست. مهدی پاشازاده یكی از چهره های محبوب استقلالی‌ها هم كه در ورزشگاه حضور داشت، به نتیجه استقلال در دربی اعتراض كرد و گفت: «اگر این پرسپولیس را نبرید، كدام پرسپولیس را می‌توانید ببرید؟ این یكی از ضعیف‌ترین پرسپولیس‌های تاریخ است كه استقلال نتوانست آن را شكست دهد.»

اما این دربی را می‌توان پایان حضور قلعه نویی در استقلال دانست. او كه این فصل نتایج ضعیفی گرفته و حتی نتوانست به سهمیه آسیایی برسد، خیلی امید داشت كه با كسب پیروزی در دربی بتواند شانس ادامه حضور در استقلال را بالا ببرد. قلعه نویی می دانست كه اگر دربی را نبرد، یكراست باید به خانه‌اش برود و تا چند سال دیگر نمی‌تواند به استقلال برگردد. به همین دلیل می‌خواست برنده دربی باشد. اما حمله هواداران خشمگین به اتوبوس استقلال كه خیلی از آن‌ها علیه قلعه نویی شعار می‌دادند نشان می‌داد كه ژنرال دیگر جایی در استقلال نخواهد داشت.

قلعه نویی یك ركورد از پرویز مظلومی را به باد داده بود؛ پیروزی در دو دربی رفت و برگشت.  استقلال بعد از مدت ها دربی را رفت و برگشت باخت. آنها که در دوره پرویز مظلومی دو بازی ۶۹ و ۷۰ را از حریف برده بودند و به این پیروزی های شان افتخار می کردند ، حالا پرسپولیسی ها که یادشان نمی آمد کی دو بار متوالی استقلال را برده اند ، این فصل با تیم کابوس وارشان هر دو دربی را بردند. این رکوردی بود که آنها برابر قلعه نویی بدست آوردند. مردی که یک دهه سعی کرده بود رکورد شکست ناپذیری اش را با تساوی های متوالی در این بازی ها حفظ کند.

با این حال قلعه نویی در پایان مسابقه سعی می‌كرد ابهت از دست رفته خود را حفظ كند. او در مصاحبه‌اش گفت كه ۲۴ ساعت دیگر اعلام می‌كند در استقلال می‌ماند یا می‌رود! {ایـــنـــجـــا}

جالب این بود كه قلعه نویی مثل زمانی حرف می‌زد كه در موضع قدرت قرار دارد. اما این بار او در موضع قدرت نبود و فقط این حرف را زد تا بگوید هنوز هم خودش تصمیم گیرنده خواهد بود. اما این بار واقعا قلعه نویی نیست كه تصمیم می‌گیرد. تیم دچار هر تغییراتی هم بشود، قلعه نویی می‌رود و نسل جدیدی از مربیان وارد استقلال خواهند شد. درست مثل زمانی كه قلعه نویی مربیانی چون پورحیدری و ناصر حجازی را كنار زد و مرد شماره یك باشگاه استقلال شد.

البته این بار قلعه نویی دیگر قدرت گذشته را ندارد. او كه همیشه منتقد مربیان خارجی و اجنبی‌ها بوده، این بار هم به یك اجنبی باخت. قلعه نویی سرمربی آبی های تهران که همواره مخالف مربی خارجی بوده در لیگ چهاردهم مقابل مربی های خارجی شکست خورده است. قلعه نویی که بعد از برانکو ایوانکوویچ سرمربی تیم ملی شد همواره منتقد او بود. در سالهای اخیر هم او مخالف اصلی حضور کارلوس کروش روی نیمکت تیم ملی بوده است و حامیان او را اجنبی پرست نامید. قلعه نویی در لیگ چهاردهم از برانکو ایوانکوویچ، دراگان اسکوچیچ، تونی اولیویرا و ...شکست خورده است. حالا او مقابل گروهی از اجنبیانی است نتیجه می‌گیرند و موفقیتشان را به رخ مخالفانی چون قلعه‌نویی می‌كشند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.