رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال معتقد است که حق فغانی و کمک‌هایش حضور در جام‌جهانی به عنوان داور اصلی بود اما ذخیره بودن این داور هم برای ایران باعث افتخار است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از انتخاب علیرضا فغانی و رضا کامرانی‌فر به عنوان داور و کمک داور ذخیره جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، فریدون اصفهانیان این انتخاب را موفقیتی برای جامعه داوری دانست اما گفت که انتظار داشته تیم داوری ایرانی بین چهار تیم اصلی آسیایی حاضر در جام جهانی حضور داشته باشند.

گفت و گوی ایسنا با فریدون اصفهانیان در ادامه می‌خوانید:

* فغانی و کامرانی فر به عنوان داور و کمک داور برای جام جهانی انتخاب شدند، نظر شما در این باره چیست؟

- ما فکر می‌کردیم که تیم داوری ما اگر جزو سه تیم اول آسیایی حاضر در جام جهانی نباشد به عنوان تیم چهارم به جام جهانی برود اما با توجه به قضاوت‌های داوران استرالیایی ، ژاپنی، ازبک و بحرینی این انتخاب صورت گرفته است. فغانی شایستگی قضاوت در جام جهانی را دارد، ولی خدا را شاکریم که در جام جهانی پس از سال‌ها نماینده داریم.

* فغانی هنوز هم شانس حضور در جام جهانی را دارد؟

- هم در این جام فرصت دارد و همین که چون سن بالایی ندارد در دو جام جهانی آینده نیز می‌تواند قضاوت کند. همین که این دو به عنوان نماینده ایران در جام جهانی هستند نعمتی است که باید به دلیل آن به جامعه داوری تبریک بگویم.

* آیا انتخاب داور بحرینی به عنوان داور اصلی جام جهانی و بحرینی بودن رییس AFC مشکوک نیست؟

- به هر حال بعضی مسائل هم هست که نمی‌خواهیم وارد جزئیاتش شویم، اما این را می گویم که انتظار داشتم که فغانی جزو داوران اصلی جام جهانی باشد.

* رای محسن قهرمانی هم پس از مدت‌ها صادر شد و شما در اظهار نظری گفتید که او پس از طی مدت محرومیتش می‌تواند به قضاوت بپردازد.

- در فوتبال خیلی از مربیان و بازیکنان محروم می‌شوند و پس از دوران محرومیت به فوتبال باز می‌گردند. ما هم از این که چنین اتفاقی برای قهرمانی افتاد ناراحت شدیم، اما طبق قانون با آن برخورد می‌کنیم. قهرمانی کار غیر حرفه‌ای انجام داده و برای داوری کشور مشکل ایجاد کرده، اما قانون مدت خاصی برای محرومیت او در نظر گرفته است.

* اما اظهار نظر شما انتقاد بسیاری از داوران قدیمی را به دنبال داشته و آنها گفته‌اند که کمیته‌ داوران باید قهرمانی را مادام العمر محروم کنند.

- ما تابع قانون هستیم. رایی برای قهرمانی صادر شده و او می‌تواند نسبت به آن کمیته‌ استیناف اعتراض کند، عزیزانی که از حرف من ناراحت شدند باید بدانند که جامعه ما حقوقی است. کمیته‌ انضباطی رای صادر کرده که بر اساس مستنداتی بوده که بررسی کرده است. باز هم می گویم که در فوتبال ممکن است یک بازیکن، یک مربی یا حتی یک بدنساز محروم شوند و پس از دوره محرومیت باز گردند.

* ولی مردم در قبال محرومیت یک داور حساسیت بیشتری نسبت به محرومیت یک بدنساز دارند و ممکن است با بازگشت داوری که به دلیل دریافت پول محروم شده برخورد بدی داشته باشند.

- حرف ما این است که اگر قانونی وجود دارد که بر اساس آن کمیته‌ داوران هم می‌تواند به این مساله ورود کنند و راسا محرومیتی ایجاد کنند ما طبق آن این پرونده‌ را بررسی می‌کنیم. در این روزها مصاحبه‌های زیادی خوانده‌ام که در آن گفته شده "داوری که مشکل دارد باید کلا کنار گذاشته شود." من می گویم که اگر کسی اشتباهی انجام داده باید طبق قانون با آن برخورد کرد. قهرمانی گفته که آن پول را گرفته تا به کس دیگری بدهد. البته این کارش اشتباه بوده و داوران را با مشکل مواجه کرده است. طوری که حالا هر داوری که بر سر بازی‌ها می‌رود از او می پرسند که " شماره حساب تو چند است!"
* بنابراین کمیته‌ داوران پرونده‌ قهرمانی را جدا از کمیته‌ انضباطی بررسی خواهد کرد یا خیر؟

- قطعا این کار را انجام می‌دهیم. ما در کمیته‌ داوران جلساتی را برگزار می‌کنیم که نحوه تصمیم گیری درباره قهرمانی را در آن بررسی کنیم.
* کمی هم درباره داور شهرآورد ۷۸ صحبت کنید. چطور شد که سعید مظفرزاده را برای این بازی انتخاب کردید؟

- با توجه به تجاربی که مظفری زاده داشت و این که در سال‌های اخیر فراز و نشیب زیادی در کارش نداشته است، او را انتخاب کردیم تا به همراه کامرانی فرد و علی نژادیان بازی را قضاوت کند. ضمن این که فغانی و سعید زارع هم داور و کمک داور ذخیره هستند. همین جا هم می‌خواهم به کامرانی فر تبریک بگویم که به عنوان کمک داور جام جهانی انتخاب شده که افتخاری برای داوری ماست.

* در روزهای اخیر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس با انتشار بیانیه‌هایی علیه یکدیگر به یک جنجال رسانه‌ای دامن زدند که در بخش مهمی از این صحبت‌ها از طریق مظفری زاده نام برده شده و این که یکی از باشگاه‌ها با انتخاب این داور برای داربی به شدت مخالف بوده است. با این وصف چه دفاعی از انتخاب خود دارید؟

- ما کار خود را می‌کنیم و به این کار نداریم که باشگاه‌ها چه می‌گویند. مگر ما درباره ارنج تیم‌ها صحبت می‌کنیم؟ اگر مثلا ما بگوییم که استقلال فلان مدافع‌اش را بازی ندهد یا به جای ۲-۴-۴ ، ۱-۳-۲-۴ بازی کند ، کار درستی است؟ به نظر من مظفری زاده انتخاب شایسته‌ای برای داربی بود که ان‌شاءالله با عملکرد خوبش جواب اعتماد ما را خواهد داد.
* چه توصیه‌ای به بازیکنان سرخآبی دارید؟
- امیدوارم دو تیم بازی خوب و زیبا و جوانمردانه‌ای انجام دهند و تیم داوری هم عملکرد موفقی داشته باشد. برای هر دو تیم بزرگ فوتبال ایران یعنی استقلال و پرسپولیس آرزوی موفقیت می‌کنم.
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.