سرمربی تیم ملی فوتبال نیجریه به عنوان موفق‌ترین مربی بومی این کشور شناخته شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، استفن کشی، سرمربی تیم ملی نیجریه دهم فوریه پس از رساندن یک تیم نسبتا جوان به قهرمانی آفریقا برای سومین بار نامش را در کتاب تاریخ ثبت کرد.

گل دقیقه ۴۰ ساندی امبا پیروزی یک بر صفر را برای نیجریه مقابل تیم بسیار پرجنب‌و‌جوش بورکینافاسو به ارمغان آورد تا یک قهرمانی دیگر را برای عقاب‌ها در آفریقا رقم بزند و به انتظار ۱۹ ساله پایان دهد.

کشی با این پیروزی به رکورد محمود الجوهری مصری رسید و تنها کسی (در حال حیات) است که هم به عنوان مربی (۲۰۱۳) و هم به عنو ان بازیکن (۱۹۹۴) فوتبال توانسته قهرمان این مسابقات شود، رسید.

الجوهری در سال ۱۹۵۹ قهرمان جام ملت‌های آفریقا شد و با سه گل زده که همه را در بازی مقابل اتیوپی به ثمر رساند، به عنوان آقای گل مسابقات انتخاب شد. او پس از آن مصر را در سال ۱۹۹۸ در بورکینافاسو به قهرمانی رساند. مصر با دو گل احمد حسن و تارک مصطفی با برتری مقابل آفریقای جنوبی، مدافع عنوان قهرمانی به این افتخار دست یافت.

کشی، کاپیتانی تیم ملی نیجریه را در زمان قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آفریقا در تونس ۱۹۹۴ بر عهده داشت و قهرمانی ۱۹ سال بعد نیجریه باعث شد او تنها  فرد در قید حیاتی باشد که به عنوان بازیکن و مربی توانسته در نیجریه قهرمان آفریقا شود.

کشی همچنین سومین مربی آفریقای غربی است که قهرمان جام ملت‌ها شده است. چارلز کومی گیامفی از غنا که ستاره‌های سیاه را سه بار (۱۹۶۳،۱۹۶۵ و ۱۹۸۲) به قهرمانی آفریقا رساند و همچنین یئو مارتیال که ساحل عاج را در سال ۱۹۹۲ به قهرمانی در آفریقا رساند، دیگر مربیان موفق آفریقای غربی هستند.

کشی در حال حاضر موفق‌ترین مربی بومی در تاریخ فوتبال نیجریه است. شاید اروپا «آقای خاص» را در وجود ژوزه مورینیو، سرمربی پرتغالی دیده باشد اما در نیجریه و آفریقا در سطح وسیع کشی را به نام «رئیس بزرگ» می‌شناسند. رده‌بندی نیجریه در رنکینگ فیفا در سالی که گذشت به این شرح بود: ژانویه در رده ۵۲، فوریه ۳۰، مارس ۳۰، آوریل ۳۱، می ۲۸، ژوئن ۳۱، جولای ۳۵، آگوست ۳۵، سپتامبر ۳۶، اکتبر ۳۳، نوامبر ۳۶، دسامبر ۳۷.

کشی همچنین برای اولین بار نیجریه را به رقابت‌های قهرمانی آفریقا (CHAN) رساند.

تیم ملی نیجریه در رقابت‌های جام‌جهانی در گروه F در کنار تیم‌های آرژانتین، بوسنی و هرزگوین و ایران به میدان خواهد رفت.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.