دروازه‌بان پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: با توجه به اینکه نترس بودن و جسارت در خون لرهاست آنها دروازه‌بان‌های خوبی می‌شوند.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، شاید به جرأت بتوان گفت که بعد از احمدرضا عابدزاده تیم ملی ایران دروازه‌بان مطمئنی نداشته که در هر بازی خیال بازیکنان از دروازه راحت باشد. از داوود فنایی، حسن رودباریان، ابراهیم میرزاپور، مهدی رحمتی، رحمان احمدی و حالا هم علیرضا حقیقی

ابراهیم میرزاپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت دروازه‌بانی در فوتبال ایران، حضور تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و ... صحبت کرد.

تسنیم: وضعیت دروازه‌بانی ایران را در این چند وقت چطور ارزیابی می‌کنی و به نظرت اکنون شرایط دروازه‌بانی در ایران خوب است یا بد؟

دروازه‌بان‌های لیگ برتر به غیر از یکی، دو نفرشان امسال روند خوبی نداشته‌اند و آنطور که باید عمل می‌کردند، نبودند. فراز و فرود در عملکرد دروازه‌بان‌ها بسیار زیاد است و مانند سال گذشته ثبات خوبی را در بین دروازه‌بان‌ها ندیدم. در این فصل مهدی رحمتی و علیرضا بیرانوند از نظر آمادگی و عملکرد بهتر از سایرین عمل کردند و شاید رحمتی با پیکان نتایج خوبی نگرفته باشد ولی او واقعاً عملکرد خوبی داشت.

تسنیم: اما او به تیم ملی دعوت نشد.

جای رحمتی  در تیم ملی خالی است و او می‌توانست به تیم ملی کمک کند. به نظرم رحمتی باید به تیم ملی دعوت می‌شد. ارتباط رحمتی و کی‌روش با یک سوءتفاهم به هم خورد و باعث شد رحمتی جام جهانی و جام ملت‌ها را از دست بدهد. او یک سرمایه ملی است که باید به خوبی از چنین سرمایه‌ای استفاده کرد.

درست است علیرضا حقیقی در تیم ملی عملکرد خوبی داشته و در جام جهانی هم جزو بهترین‌ها بود اما رحمتی هم می‌توانست در تیم ملی باشد. او بعد از من دروازه‌بان اول تیم ملی شد و ۵، ۶ سال عملکرد بسیار خوبی هم داشت و به تیم ملی در این مدت کمک کرده بود.

تسنیم: پس  معتقدی نباید با رحمتی چنین رفتاری صورت می‌گرفت.

فکر کنم چون حقیقی عملکرد خوبی داشت خیال کی‌روش از دروازه راحت شد و تصمیم گرفت روی نام رحمتی خط بکشد. به هر حال ما نمی‌توانیم برای سرمربی تیم ملی تعیین تکلیف کنیم و باید به تصمیمی که گرفته، احترام بگذاریم. هر کسی دیدگاه خودش را دارد اما امیدوارم دعوت نشدن رحمتی فنی نباشد، چون به لحاظ فنی او جزو بهترین‌ها بود و حقش بود به تیم ملی دعوت شود.

تسنیم: اکنون در تیم ملی دروازه‌بان‌ها به شایستگی انتخاب شده‌اند؟

علیرضا حقیقی که شرایط خوبی در تیم ملی داشته است. خوشبختانه دروازه‌بان خوب و آماده‌ای مانند علیرضا بیرانوند هم به تیم ملی دعوت شده که به نظرم اگر همین روند را در پیش بگیرد و وارد حاشیه نشود، می‌تواند به دروازه‌بان بسیار بزرگی تبدیل شود.

تسنیم: چون همشهری‌ات است از او حمایت می‌کنی؟

نه، واقعاً بیرانوند عملکرد خوبی داشته است. لرها از قبل هم دروازه‌بان خوب در تیم ملی داشتند. علیرضا دلیخون سال‌ها قبل در تیم ملی حضور داشت و دروازه‌بان بسیار خوبی به شمار می‌رفت. بعد از او هم چند سال طول کشید و من به تیم ملی رفتم و حالا بعد از ۷، ۸ سال علیرضا بیرانوند از لرستان به تیم ملی رسیده است. فکر می‌کنم لرستان هر ۷، ۸ سال یک بار یک دروازه‌بان خوب تحویل جامعه می‌دهد.



تسنیم: پس لرستان دروازه‌بان خیز است...

لرها به دلیل نترس بودن و جسارتی که دارند و این نترس بودن در ذات‌شان است، دروازه‌بان‌های خوبی می‌شوند. در فوتبال اصطلاح است که باید سر را جلوی توپ گذاشت و این مسئله را ما لرها خوب انجام می‌دهیم. نترسی و جسور بودن در خون ما لرهاست.

تسنیم: به نظرت لرستان می‌تواند در پست دروازه‌بانی لژیونر هم داشته باشد و بیرانوند راهی تیم‌های خارجی شود؟

دروازه‌بانی بسیار کار سختی است. دروازه‌بان‌ها برای لژیونر شدن  کار سختی دارند و همانطور که می‌دانید تیم‌های عربی دروازه‌بان خارجی نمی‌گیرند. برای رفتن به اروپا هم کار بسیار سخت است اما امیدوارم بیرانوند بتواند خودش را بالا بکشد و بیشتر از این پیشرفت کند.

تسنیم: در خصوص جام ملت‌ها هم صحبت کنیم که خودت توانستی یک دوره با تیم ملی به مقام سومی برسی. به نظرت تیم ملی این دوره چه شرایطی خواهد داشت؟

در چنین تورنمنت‌هایی اولین بازی بسیار مهم و حساس است. اگر بتوانیم در بازی با بحرین نتیجه خوبی بگیریم و شروع خوبی داشته باشیم،‌ می‌توانیم در ادامه هم نتیجه خوبی کسب کنیم. در تیم ملی فعلی به جز ۴، ۵ بازیکن سایر بازیکنان تجربه بازی در جام ملت‌ها را ندارند و کار بسیار مشکل است. 

تسنیم: پیش‌بینی‌ات از دروازه‌بان اول تیم ملی چیست؟

به نظرم علیرضا حقیقی دروازه‌بان اول تیم ملی در جام ملت‌های آسیا باشد. او با تجربه خوبی که از جام جهانی کسب کرده می‌تواند به تیم ملی کمک کند.

تسنیم: و مطمئن بودن دروازه‌بان چقدر به تیم ملی کمک می‌کند؟

دروازه‌بانی پست بسیار حساسی است. شاید ۵۰ درصد یک تیم دروازه‌بان باشد و اگر همه بازیکنان خیال‌شان از دروازه راحت باشد، بدون استرس کار را دنبال می‌کنند. اگر تیم ملی دروازه‌ تضمین شود فشار روی دیگر بازیکنان کمتر است، چون بازیکنان خیال‌شان راحت است که اگر توپی روی دروازه بیاید شانس بسته ماندن دروازه بالاست.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.