مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: آنهایی که بحث گرفتن حق پخش تلویزیونی از صداوسیما را طلب می‌کنند با قانون اساسی کشور آشنایی ندارند.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم از بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، امیررضا واعظ‌آشتیانی در اولین روز برگزاری این نمایشگاه در غرفه خبرگزاری تسنیم حاضر شد و به سؤالات خبرنگار ورزشی تسنیم پاسخ داد.

وی ابتدا در خصوص بحث حق پخش تلویزیونی گفت: موضوع حق پخش تلویزیونی که این روزها مطرح شده وارد بازی تعریف نشده‌ای شده است. در پس این موضوع مسائلی مطرح است که فراتر از فدراسیون فوتبال می‌رود و به نظرم فدراسیون فوتبال بدون هیچ محاسبه‌ای دست به اقدامی زد که این اقدام انتهای مشخصی داشت.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال افزود: مسائلی که فوتبالی‌ها و فدراسیون فوتبال مطرح می‌کنند و می‌گویند که ۵۰ درصد از درآمدهای صداوسیما از پخش بازی‌های فوتبال باید به باشگاه‌ها برسد، درست نیست. اینکه گفته می‌شود فیفا چهار فاکتور را برای درآمدزایی مطرح کرده که یکی از آنها پخش تلویزیونی و سه فاکتور دیگر جذب اسپانسر، بلیت‌فروشی و حق کپی‌رایت است، تنها برای فوتبال نیست و برای تمام رشته‌های ورزشی صادق است. به نظرم به دلیل عدم آشنایی مسئولان فوتبال ما از اقتصاد ورزش وارد بحث‌هایی می‌شوند که هیچ ثمربخشی ندارد.

واعظ‌آشتیانی با بیان اینکه مطرح کردن ادعای گرفتن حق فوتبال از صداوسیما جای تأسف دارد، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم آیا این افراد قانون اساسی را مطالعه کرده‌اند یا خیر؟ آیا در فضای کشور ما زندگی می‌کنند یا خیر؟ قانون اساسی کشور ما به این نکته اشاره دارد که به جز صداوسیما که متعلق به حاکمیت است ما در راه‌اندازی تلویزیون در بخش خصوصی اجازه‌ای نداریم و این را قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌گوید. به خاطر وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی که نمی‌توانیم قانون اساسی کشورمان را تغییر دهیم. ما باید بپذیریم که با شرایط امروز حاکم در کشور و مقرراتی که وجود دارد باید خودمان را وفق دهیم. هرگونه کمک دولتی به فوتبال درست نیست و صداوسیما هم نمی‌تواند به فوتبال ما کمک کند.

وی درپاسخ به این سؤال که قرار است برای حق پخش تلویزیونی لایحه بودجه تعیین شود و آیا این، راهکار مناسبی برای گرفتن حق پخش است، گفت: همانطور که گفتم ما نمی‌توانیم قانون اساسی را تغییر دهیم و نباید به صداوسیما فشار بیاوریم که به فوتبال حق پخش بدهد. شنیده‌ام که رئیس سازمان صداوسیما در سال‌های گذشته مبلغی را به فوتبال پرداخت کرده است و باید به صراحت بگویم صداوسیما لطف کرده که این مبلغ را پرداخت کرده است، چرا که با توجه به قوانین خلاف مقررات عمل کرده است و مجلس اجازه کمک دولتی به فوتبال را نمی‌دهد.

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال ادامه داد: مجلس مصوب کرده است که هیچ ارگان دولتی حق کمک به فوتبال را ندارد و صداوسیما نیز یک ارگان دولتی محسوب می‌شود. اگر صداوسیما از منابع دیگری به فدراسیون فوتبال پولی داده، محبت کرده است. نباید باور کنیم که صداوسیما باید به فدراسیون فوتبال پول بدهد.

واعظ‌آشتیانی با یادآوری اینکه از ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه‌ها جلوگیری شده بود، خاطرنشان کرد: اگر دوربین‌های صداوسیما وارد ورزشگاه‌ها نشوند و بازی‌ها از طریق تلویزیون پخش نشود، این فوتبال و باشگاه‌ها هستند که ضرر می‌کنند، چرا که آقایان اسپانسر ۱۶۰ میلیاردی گرفته‌اند و اگر بازی‌ها پخش نشود اسپانسری هم وجود ندارد. باشگاه‌ها نیز در صورت پخش نشدن بازی‌ها نمی‌توانند برای پیراهن‌های خود اسپانسر بگیرند. اگر تلویزیون نباشد و بازی‌ها پخش نشود پولی گیر فوتبال و باشگاه‌ها نمی‌آید. به نظرم فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به جای پرداختن به حق پخش باید موضوعات دیگر را آسیب‌شناسی کنند که چرا تماشاگران به ورزشگاه نمی‌آیند تا بلیت‌فروشی صورت بگیرد، یا اینکه حق کپی‌رایت وجود ندارد تا سرمایه‌گذاران خارجی وارد فوتبال ما شوند.

وی همچنین در خصوص غرفه خبرگزاری تسنیم در بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: خبرگزاری تسنیم نسبت به نمایشگاه دوره قبل غرفه بهتری دارد. همچنین عملکرد خبرگزاری رشد بسیاری خوبی داشته و خبرهای بروز و تأثیرگذاری را مخابره می‌کند. به نظرم تسنیم جزو خبرگزاری‌های اثرگذار کشور در بخش سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی است و برای تمام مسئولان این خبرگزاری آرزوی موفقیت می‌کنم.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱ )