مراسم انتخاب برترین‌های فوتبال ایران برگزار شد و در کنار نکات مثبت و تحسین برانگیزی که داشت، با اشکالات و ابهامات بزرگی هم همراه بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کسانی که شنبه شب در مرکز همایش‌های برج میلاد حضور داشتند شاهد مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال ایران در فصل سیزدهم لیگ برتر بودند؛ مراسمی که بر خلاف موارد مشابه قبلی، شکیل و هماهنگ برگزار شد و نشان داد که دست اندرکاران فوتبال ایران – اگر بخواهند – می‌توانند از پس برگزاری منظم و خوب چنین مراسمی برآیند. البته ماهیت و محتوای این مراسم چندین ابهام و ایراد سوال برانگیز هم داشت.

* مثل خارج!

مراسم انتخاب بهترین‌های فصل سیزدهم لیگ برتر فوتبال با هماهنگی خوبی برگزار شد. مهمانان مراسم از برگزاری آن راضی بودند و تقریبا هیچ مشکلی در اجرای مراسم پیش نیامد.
سخنران مراسم با هوشمندی اطاله کلام نکردند و تمام حرف‌شان را در چند دقیقه‌ و کوتاه بیان کردند. البته این مساله مثال نقضی هم داشت. شهاب الدین عزیزی خادم - عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال و عزیزالله محمدی – رییس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال ایران که آخرین سخنرانان مراسم بودند. آن قدر حرف زدند که صدای تشویق و کف زدن حاضران آنها را برای پایین آمدن از سن راضی کرد!
نکته قابل توجه و تحسین برانگیز مراسم شنبه شب همین نظم و هماهنگی بود که در دوره‌های قبلی وجود نداشت. هماهنگی و سر و شکل مراسم طوری بود که یکی از حاضران که حسابی از نحوه برگزاری برنامه کیفور شده بود می‌گفت: " مراسم مثل خارج برگزار شد!"

* حرفه‌ای‌ها

یکی از نکات جالب توجه مراسم انتخاب برترین‌های لیگ برتر فوتبال ایران مدیریت مصاحبه‌ها و رعایت حال اصحاب رسانه بود. برگزار کنندگان مراسم در جای جای محل برگزاری، مکان‌های ویژه‌ای برای انجام مصاحبه در نظر گرفته بودند که به خوبی مدیریت می‌شد و تمام مصاحبه‌ها بدون ایراد و منظم انجام شدند.
به نظر می‌رسید نمایندگان بانک دی به عنوان اسپانسر و برگزار کننده مراسم شنبه شب به خوبی اصول حرفه‌ای خبررسانی و روابط عمومی را می دانستند چون تلاش تحسین برانگیزی برای اجرای درست برنامه‌ها داشتند.

* بهترین‌ها با شلنگ می‌زنند!

مراسم انتخاب بهترین‌های لیگ در کنار نکات خوب و تحسین برانگیزش، چند ایراد و اشکال سوال برانگیز هم داشت. شاید مهم‌ترین ابهام مراسم شنبه شب این بود که هیات فوتبال استان کرمان به عنوان میزبان برتر فصل سیزدهم انتخاب شد. اشکال کار این جا بود که در طول فصل سیزدهم چندین بار از مشکلات موجود در کرمان و برخورد تماشاگران با اعضای تیم خبر منتشر شده بود. مهم‌ترین خبر در این زمینه هم برخورد شدید هواداران مس با مجتبی تقوی ، سرمربی وقت این تیم و دستیارانش بود که پیش از شروع فصل با سنگ و شلنگ – طبق ادعای تقوی و دستیارانش – به آنها حمله شد و مجبورشان کرد که از این شهر و تیم بروند!

* سرخ آبی‌ها بی‌بهره نمانند

در نخستین دوره‌ای که مراسم انتخاب برترین‌ها برگزار شد، برگزار کنندگان مراسم آشکارا سعی کردند که هیچ کس سالن را دست خالی ترک نکند. تعداد زیاد هدایا در آن مراسم شکل خوبی نداشت و باعث طرح انتقادهای زیادی از آن مراسم شد.
این بار اما تعداد جوایز و تجلیل‌ها منطقی و کم بود و تقریبا همه کسانی که جایزه گرفتند به درستی انتخاب شده بودند.
در بین تجلیل شوندگان به نظر می‌رسید که چند مورد می‌توانست بهتر انتخاب شود. به عنوان نمونه در انتخاب پدیده فصل سیزدهم در حالی که سعید عزت اللهی و مهدی شریفی کاندیدا بودند، جایزه به محمد عباس زاده رسید.

مهدی شریفی، بازیکن جوان و گمنامی بود که در سپاهان درخشید و به تیم ملی هم رسید. عزت اللهی هم با وجود سن کم توانسته خود را به عنوان گزینه ترانسفر شدن به اروپا معرفی کند. این در حالی است که عباس‌زاده‌ی پرسپولیس سال قبل از حضورش در جمع سرخپوشان آقای گل لیگ یک شده بود و در این صورت دیگر نمی‌شود به او لقب "پدیده لیگ سیزدهم" را داد.

در انتخاب بهترین بازیکن فصل هم شاید این طور به نظر می‌رسید که بهتر بود عضو تاثیرگذار تیم قهرمان که کاندیدای این عنوان هم بود انتخاب می‌شد هر چند برای انتخاب برترین‌ بازیکن فصل، ساز و کار منطقی و ریاضی وجود دارد و می‌شود طبق آن رفتار کرد.

در مجموع به نظر رسید که برگزار کنندگان مراسم ترجیح داده‌اند در میان برگزیدگان حتما نماینده‌ای از دو تیم سرخ و آبی پایتخت حضور داشته باشند.

* نظرسنجی یا انتخاب؟

و شاید مهمترین نکته‌ای که می‌شود درباره مراسم انتخاب برترین‌ها عنوان کرد، نحوه انتخاب‌هاست. در همه مراسم‌های مشابه در کشورهای صاحب فوتبال از جمله جام جهانی، جام ملت‌های اروپا و آسیا، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ‌های معتبر اروپایی، ملاک انتخاب برترین‌های جام یا لیگ، عملکرد افراد در طول مسابقات است. به عنوان مثال، در جام جهانی یا لیگ قهرمانان اروپا، بازیکنی عنوان برترین بازیکن جام را کسب می‌کند که در طول مسابقات، بیشترین عنوان بهترین بازیکن بازی را در طول لیگ یا جام کسب کرده یا امتیازاتش بر اساس تعداد گل و پاس گل از سایر رقبا بیشتر باشد.
همچنینی مربی و بازیکن اخلاق بر این اساس انتخاب می‌شود که در طول فصل رفتار مناسبی با بازیکنان و مربیان حریف و داوران داشته، مصاحبه‌های جنجالی و اتهام‌زنی نکرده باشد و در مجموع به عنوان الگویی مناسب و شایسته معروف شده باشد.
با این حال، تمام انتخاب‌های شنبه شب بر اساس رای گیری و نظرسنجی بود که به نظر نمی‌رسد از استحکام و اطمینان کافی برخوردار باشد.
← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.