کارشناس داوری فوتبال درباره حساسیت زیاد هفته‌های آخر لیگ برتر گفت: اشتباه‌های داوری ابتدای فصل، تشتت آرا در نهادهای مسئول داوری و بی‌انصافی برخی مربیان، هفته‌های پایانی لیگ را برای داوران به کابوس بدل کرده است.

حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره روزهای حساس پایانی لیگ برتر و نگاه تیز منمتقدان به داوران در این روزها اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد هجمه‌ها و حملات بی‌شماری از سوی طیف‌های مختلف فوتبالی به سمت داوران هستیم که کمی بی‌انصافی و مغرضانه و دور از اخلاقیات ورزشی است.

او افزود: در پنج هفته ابتدایی فصل جاری، داوران اشتباهات زیاد و تاثیرگذاری داشتند و بر همگان پوشیده نیست که این اشتباه‌ها به ضرر یک یا دو تیم خاص صورت گرفت و در کنارش یک یا دو تیم دیگر بیشتر از همه بهره بردند و این سناریو انگار دوباره موجب کابوس داوران در هفته‌های پایانی شده است. در کنار این عملکرد ضعیف، حملات غیرمنصفانه سنگینی بود که موجب تضعیف کارکرد و روحیه قضاوت داوران شده بود، تا حدی که گام‌های استوار آنان را برای قضاوت لرزان می‌کرد. ما علاوه بر این که در جهت اصلاح داوران گام برنداشتیم بلکه اعتماد به نفس آنها را نیز کاهش دادیم و به جایی رسیدیم که در برگزاری داربی، کمیته داوران به استیصال افتاد و اگر محسن ترکی نبود معلوم نبود که سرنوشت داربی به کجا می‌انجامید.

سلیمانی ادامه داد: این حملات به داوران با همنوایی برخی گروه‌ها به شکلی دیگر دنبال می‌شود و جالب اینکه اصفهانیان، رییس کمیته داوران و عنایت، رییس دپارتمان داوری هم با تشتت در تحلیل‌ها و کارشناسی‌شان، آتش این حملات را شعله‌ورتر می‌سازند.

این کارشناس داوری همچنین گفت: گروهی از کارشناسان به خاطر اختلاف با اصفهانیان و گروهی دیگر به خاطر اختلاف با عنایت، با انتقاد تند از داوری، به داوران حمله می‌کنند. اما طیف سوم، برخی مربیان و عوامل فنی تیم‌ها هستند که با سرپوش گذاشتن بر عملکرد گذشته و حال‌شان برای تطهیر خودشان به داوری حمله می‌کنند. به‌ راستی چه کسانی از این وضعیت سود می‌برند؟ و چه کسانی در حال مصادره تصمیمات داوران به شکل غیر اخلاقی هستند؟

او افزود: عدم پشتوانه سازی داوران با تجربه و همان‌هایی که با تدابیر غلط، خانه‌نشین شده‌اند و عدم اعتماد به جوانان با انگیزه و از همه مهمتر، فقدان شجاعت لازم نزد مسئولان فدراسیون فوتبال، باعث بسیاری از معضلات شده است. در حالیکه هم‌اکنون مشاهده می‌شود به جای اعتبار و اعتماد به جوانان، باز هم مسئولان اجرایی فدراسیون، به دپارتمان داوری فرمان داده‌اند که حتی در رده‌های پایین‌تر از داوران با تجربه لیگ برتری استفاده شود که کاری سراسر اشکال است و به جای آموزش درست و ارتقای اعتماد به نفس داوران جوان و اجرای بیانیه ۲۲ بندی وزارت ورزش و کشف استعداد، موجبات تضعیف آنان را فراهم می‌کنیم.

سلیمانی در پایان گفت: تا زمانی که این اختلاف نظر و تفرقه در کمیته و دپارتمان داوری موجود است، داوری به جایی نخواهد رسید و مسئولان فدراسیون باید بین این دو نهاد، وحدت رویه ایجاد کنند و بیانیه‌های فرمایشی صادر نکنند.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.