رئیس آکادمی ملی فوتبال گفت: با اقداماتی که انجام داده‌ایم تا حد زیادی از فعالیت مدارس غیرمجاز جلوگیری کرده‌ایم.
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، محمدحسین علیزاده در نشست مطبوعاتی عصر امروز خود در خصوص استانداردسازی مدارس فوتبال اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های اصلی آکادمی ملی فوتبال استانداردسازی فوتبال پایه است. این امر ۶سال است که انجام می‌شود و خوشبختانه دستاوردهای خوبی را هم در بر داشته است.

وی ادامه داد: یکی از این دستاوردها راه‌اندازی سامانه مدارس فوتبال بود که در آن تمام مدارس پایه برای اخذ مجوز باید ثبت‌نام می‌کردند. این امر باعث شد که از فعالیت‌ مدارس غیرمجاز که بعضاً مشکلاتی را هم به وجود می‌آوردند تا حد زیادی جلوگیری شود، ما این کار را امسال آغاز کردیم.

رئیس آکادمی ملی فوتبال یادآور شد: به منظور اینکه ثمره مدارس پایه را ببینیم دومین فستیوال را از ۱۲ تا ۱۴ شهریور با حضور نزدیک به  ۴۰ هزار فوتبال‌آموز برگزار خواهیم کرد. این امر از مرداد ماه در شهرستان‌های مختلف برگزار شد و قرار است ۱۲ شهریور ۳۱ استان به آکادمی ملی فوتبال وارد شوند تا فستیوال ملی ۲ روزه‌ای را برگزار کنیم.

علیزاده تصریح کرد: از امسال تمام فوتبال آموزان باید کارت عضویت که به عنوان شناسنامه تلقی می‌شود دریافت کنند، تاکنون ۱۵ هزار فوتبال آموز در این امر ثبت‌نام کردند که تا پایان امسال امیدواریم به ۴۰ هزار برسد، ما نیاز داریم تا تجربه بین‌المللی بازیکنان بیشتر شود. فقدان این امر باعث شده تا ما نتوانیم در مسابقات بین‌المللی نتیجه بگیریم، به همین منظور از ۱۹ تا ۲۱ شهریور ماه اولین فستیوال بین‌المللی با حضور ۵ کشور همسایه یعنی عراق، قطر، تاکستان، تاجیکستان و افغانستان در ایران برگزار خواهد شد. یک تیم هم از کشورمان که محصول اولین فستیوالی است که با حضور سپ بلاتر برگزار شد در این فستیوال شرکت می‌کنند. الگوی ما فیفا است و بر اساس این الگو فوتبال رقابتی و لیگی نداریم.

وی افزود: خانواده‌ها همواره شکایت داشتند که بازیکنان طاقت مسافرت‌های بین شهری و سایر موارد رقابتی را ندارند به همین دلیل مدل فستیوال هم تفریحی و هم ورزشی است. برای اجرای این مدل مدرسانی را به تمامی استان‌ها فرستادیم و تعداد قابل توجهی در این کلاس‌ها شرکت کردند که نزدیک به ۱۵۰۰ نفر بود.

علیزاده با اشاره به برگزاری دو رویداد مهم در ایران خاطر نشان کرد: امیدوارم با برگزاری این رویدادها بتوانیم فوتبال پایه را در سطح بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای مطرح کنیم. همچون سال گذشته که کنفدراسیون فوتبال آسیا حالت فعالیت‌های آکادمی ۵۰ هزار دلار تقدیر کرد. امسال هم به دنبال این هستیم تا فعالیت‌های خوبی داشته باشیم. در فستیوال به دنبال بخش تربیتی بازیکنان هم هستیم، کارگاه‌های هنری، تفریحی و فنی با موضوع فوتبال برگزار می‌کنیم. به دنبال مسائل فرهنگی هم هستیم و همچنین در بحث تندرستی بازیکنان کمیته پزشکی وضعیت بازیکنان را مورد بررسی قرار می‌دهد و کمیته آموزش هم در این زمینه برنامه‌های خاص خود را اجرا می‌کند.

علیزاده در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای استانداردسازی مدارس فوتبال دارند و اینکه برخی خانواده‌‌ها از فعالیت کودکانشان در مدارس استرس دارند، گفت: در گذشته فعالیت مدارس فوتبال توسط افراد خصوصی و بدون نظارت انجام می‌شد، هر شخصی تلاش می‌کرد مدرسه خود را اداره کند، برای اصلاح این موضوع از سال گذشته به تمامی مدارس ابلاغ شد که بدون نظارت باشگاه‌ها نمی‌توانند فعالیت خود را انجام دهند، این موضوع باعث شد که مدارس به سمت باشگاه‌ها بروند و همچنین باشگاه‌ها نظارت خود را بر مدارس داشته باشند. با توجه به اینکه سال اول اجرای این برنامه است توقع نداریم که به طور کامل اجرایی شود اما در انتهای تابستان بار دیگر ارزیابی خواهیم داشت و برنامه کامل‌تری را تدوین می‌کنیم.

رئیس آکادمی ملی فوتبال در مورد اینکه آیا خانواده‌ها برای فعالیت فرزندانشان باید هزینه‌ای را پرداخت کنند، گفت: از نظر ما تیم منتخب استان هیچ هزینه‌ای برای حضور در فستیوال پرداخت نمی‌کند، ما این فستیوال را برگزار می‌کنیم تا نخبه‌های استان‌ها در یک مجموعه جمع شوند و استعدادیاب‌های ما بار دیگر بر این موضوع نظارت داشته باشند تا تیم نهایی انتخاب شود؛ اما از امسال کودکان برای حضور در مدرسه فوتبال باید کارتی را دریافت کنند که آن کارت مبلغش ۵ هزار تومان است که البته در حال نهایی کردن آن هستیم و می‌خواهیم برخی امکانات را از جمله حضور در ورزشگاه‌ها در این کار گنجانده شود که پس از آن متناسب با این امکانات هزینه‌اش تعریف خواهد شد.

وی در مورد اینکه چه تضمینی برای آینده این بازیکنان وجود دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم حضور این بازیکنان را برنامه‌ریزی کنیم با سازمان لیگ برنامه‌ای را ایجاد کردیم تا باشگاه‌ها آکادمی فوتبال داشته باشند و این یکی از بخش‌های مهم باشگاه باشد. ۲ سال از عمر این موضوع در باشگاه‌ها می‌گذرد و آکادمی هم ۴ سال است که این مسئله را آغاز کرده است. مسئله دیگری که با آقای تاج مطرح کردیم این است که ۲۰ درصد بودجه باشگاه‌ها به امور پایه اختصاص داده شود که اگر این امر محقق شود شاهد تحول خوبی خواهیم بود.

وی در مورد اینکه نگرانی خانواده‌ها برای فعالیت فرزندانشان در مدارس فوتبال چگونه برطرف خواهد شد، گفت: تمام این برنامه‌هایی که ما طراحی کرده‌ایم برای این است که جلوی سوء استفاده‌ها را بگیریم و اجازه ندهیم بازیکنان توسط دلال یا افراد دیگر وارد فوتبال شود. ما در کار خود یک برنامه داریم و طبق آن عمل می‌کنیم اما باشگاه‌ها ممکن است فعالیت‌شان متفاوت باشد چرا که تحت نظارت ما نیستند و می‌توانند اقدامات مختلفی انجام دهند. با برگزاری چنین فستیوال‌هایی به دنبال این هستیم که بازیکنان را به تیم‌های نونهال باشگاه‌ها بفرستیم و در چرخه بازیکن‌سازی بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.