سیدبندی مرحله مقدماتی فوتسال قهرمانی ۲۰۲۴ آسیا در شرایطی اعلام شد که شکل این مسابقات نسبت به دوره‌های گذشته تغییر کرده است و ایران در کنار هفت تیم دیگر در سید نخست قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا شکل برگزاری مرحله مقدماتی فوتسال ۲۰۲۴ جام ملت‌های آسیا تغییر کرد. این رقابتها با حضور ۳۱ تیم انجام خواهد شد.

ایران در سید اول

سیدبندی این رقابتها در حالی امروز مشخص شد که تیم ملی ایران به عنوان پرافتخارترین تیم قاره آسیا در کنار ژاپن، ازبکستان، تایلند، اندونزی، کویت، ویتنام و تاجیکستان در سید اول قرار دارد.

سیدبندی کامل مرحله مقدماتی

سید ۱: ژاپن، ایران، ازبکستان، تایلند، اندونزی، کویت، ویتنام و تاجیکستان

سید ۲: عربستان، بحرین، چین تایپه، عراق، ترکمنستان، لبنان، کره جنوبی و میانمار

سید ۳: قرقیزستان، افغانستان، مالزی، استرالیا، فلسطین، هنگ کنگ، تیمور شرقی و نپال

سید ۴: کامبوج، مالدیو، برونئی، چین، هندوستان، ماکائو و مغولستان

مسابقات منطقه‌ای برچیده شد

پیش از این مرحله مقدماتی جام ملت‌های فوتسال آسیا به صورت منطقه‌ای در بخش‌های مختلف قاره برگزار می‌شد. به عنوان مثال ایران در منطقه آسیای مرکزی بود و بعد از انجام بازی با تیم‌های این منطقه به مرحله نهایی جام ملت‌ها صعود می‌کرد. در سیستم جدید، مسابقات منطقه‌ای حذف شده است و احتمال همگروهی کشورهای مناطق مختلف با هم وجود دارد.

زمان برگزاری قرعه کشی مقدماتی و زمان مسابقات

قرعه کشی مرحله مقدماتی برای روز پنجشنبه اول تیر ماه پیش بینی شده است. همچنین رقابت‌های این مرحله از ۱۰ تا ۲۱ مهر ماه در کشورهایی که به عنوان میزبان تعیین شده‌اند، برگزار می‌شود.

احتمال رویارویی شمسایی با تنها یک مربی ایرانی

ایران با سرمربیگری وحید شمسایی در سید اول مرحله مقدماتی است و با تیم‌های این سید، همگروه نخواهد شد؛ از جمله کویت که به تازگی محمد ناظم الشریعه سرمربی سابق تیم ملی ایران را به خدمت گرفته است. همچنین اندونزی که با محمد هاشم زاده به دنبال صعود به مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا است. البته احتمال همگروهی با افغانستان که با مجید مرتضایی مربی ایرانی خود در سید سوم است، وجود دارد.

شمسایی در کنار هاشم زاده سرمربی ایرانی اندونزی در جام ملت‌های ۲۰۲۲ آسیا برگزاری مسابقات در هشت گروه؛ یک گروه با سه تیم

در مرحله مقدماتی در مجموع ۳۱ تیم حضور دارند. کنفدراسیون آسیا طبق برنامه ریزی صورت گرفته این مرحله را در هفت گروه چهار تیمی و یک گروه سه تیمی برگزار می‌کند.

کشورهای میزبان مشخص شدند؛ خبری از ایران نیست

در مرحله مقدماتی هشت کشور به عنوان میزبان مشخص شده‌اند: ازبکستان، تایلند، اندونزی، تاجیکستان، بحرین، چین تایپه، قرقیزستان و مغولستان. ایران که برای برگزاری مرحله نهایی داوطلب شده است، حتی برای مرحله مقدماتی هم میزبان نشده است!

برگزاری مرحله نهایی جام ملت‌ها اوایل سال ۲۰۲۴

دو تیم برتر از هر گروه در مرحله مقدماتی جواز حضور در مرحله نهایی و اصلی جام ملت‌های آسیا را که اوایل سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، کسب می‌کنند. AFC هنوز میزبان این دوره از بازی‌ها را مشخص نکرده است. از اندونزی و مغولستان به عنوان دو گزینه جدی میزبانی نام برده می‌شود.

ایران به دنبال پس گرفتن عنوان قهرمانی

از ۱۶ دوره مسابقات فوتسال جام ملت‌های آسیا تیم ایران ۱۲ بار و ژاپن ۴ بار قهرمان شده‌اند. در دوره قبلی این مسابقات در سال ۲۰۲۲ به میزبانی کویت، ژاپن در فینال ایران را شکست داد و قهرمان شد. در هفدهمین دوره این مسابقات ایران به دنبال پس گرفتن عنوان قهرمانی خواهد بود.

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.