تیم ملی فوتبال ایران با شکست یک بر صفر مقابل آمریکا از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حذف شد. ایران در این مسابقات فقط مقابل ولز پیروز شد و مسابقات را با ۳ امتیاز در رتبه سوم گروه تمام کرد.

ایران این بازی را با ترکیب علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی گنجی، مهدی طارمی، علی قلی‌زاده، مجید حسینی، سردار آزمون، احمد نوراللهی، رامین رضاییان و سعید عزت‌اللهی آغاز کرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسید که کارلوس کی‌روش از عملکرد تمامی بازیکنانش در بازی با ولز کاملا راضی بوده، چون فقط در چارچوب دروازه تغییر نسبت به ترکیب ابتدایی بازی با ولز ایجاد شده و این بار علیرضا بیرانوند پس از پایان مصدومیت جای حسین حسینی را در چارچوب دروازه گرفته است. در این بازی همچنین علیرضا جهانبخش، کاپیتان ایران به دلیل دو اخطاره شدن در بازی مقابل ولز محروم بود.

تیم ملی فوتبال آمریکا بازی را با این ترکیب آغاز کرد: مت ترنر، سرجینیو دست، تایلر آدامز، آنتونی رابینسون، یونس موسی، وستون مک‌کنی، کریستین پولیشیچ، تیم ریم، کامرون کارتر ویکرز، تیم وه‌آ و جاش سرجنت.

آمریکا بازی را با دو تغییر نسبت به بازی پیشین مقابل انگلیس آغاز کرد. در قلب خط دفاع زیمرمان نیمکت‌نشین شده و کامرون کارتر-ویکرز که عضو تیم سلتیک اسکاتلند است، کنار تیم ریام قرار گرفت. در خط حمله هم شاهد بازگشت جاشوا سرجنت به ترکیب اصلی بودیم؛ بازیکنی که در بازی اول مقابل ولز در ترکیب آمریکا قرار داشت اما در بازی دوم نیمکت‌نشین شده بود تا حاجی رایت از ابتدا بازی کند.

بازی در نیمه اول با حملات آمریکا آغاز شد. آمریکا تیم برتر زمین بود و در دقیقه ۳۸ بازی با کریستین پولیسیچ، بازیکن باشگاه چلسی به گل رسید.

ایران درحالی نیمه اول را با یک گل باخت که عملا در جریان بازی نمایشی منفعل داشت و تماشاگر حملات آمریکا بود. شکل بازی ایران نشان می‌داد که کی‌روش در نیمه اول به دنبال مهار آمریکا و کنترل حملات این تیم بود تا در نیمه دوم با آوردن چند بازیکن سرعتی مثل مهدی ترابی به بازی، حملاتی سریع در انتقال از دفاع به حمله طراحی کند اما این بار برنامه کی‌روش خوب پیش نرفت و در دقایق پایانی نیمه اول درحالی آمریکا به گل رسید که در این نیمه ایران حدود ۳۸ درصد مالکیت توپ داشت.

در اواخر این نیمه علی کریمی بجای میلاد محمدی مصدوم به زمین آمد.

در نیمه دوم سامان قدوس به جای سردار آزمون وارد زمین شد تا طارمی یک خط جلو برود و مهاجم مرکزی ایران شود و سامان قدوس پشت او بازی می‌کند. آمریکا هم تعویض اجباری داشت و آرونسون به جای پولیسیچ که در صحنه زدن گل مصدوم شد، به زمین آمد.

آمدن سامان قدوس، مهدی ترابی، کریم انصاری‌فرد و ابوالفضل جلالی در نیمه دوم هرچند شکل بازی ایران را هجومی‌تر کرد اما ایران در خلق موقعیت‌های گل به اندازه کافی موفق نبود.

ایران در نیمه دوم روی ارسال از سمت راست با حرکات رامین رضائیان اصرار داشت اما سرمربی آمریکا در این منطقه یک تعویض انجام داد و در ۱۵ دقیقه پایانی هم با آوردن زیمرمان مدافع میانی بلندقامتش، سیستم تیمش را به ۱-۴-۵ تغییر داد تا آمریکا روی توپ‌های هوایی هم واکنش مناسبی به حملات ایران داشته باشد.

در دقیقه پایانی وقت اضافه ۹ دقیقه ای ایران فرصت خوبی داشت که طارمی مقابل دروازه به توپ نرسید تا بازی یک بر صفر به پایان برسد و آمریکا به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله حذفی شود.

ایران به این ترتیب مثل حضور قبلی‌اش در جام جهانی نتوانست به مرحله حذفی صعود کند. در دیگر بازی این گروه انگلیس ۰-۳ ولز را شکست داد. انگلیس با ۷ امتیاز به عنوان تیم اول صعود کرد و حریف سنگال در مرحله بعدی شد. آمریکا نیز با ۵ امتیاز تیم دوم گروه شد و در مرحله بعدی باید با هلند بازی کند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۴۴ )