کارشناس حقوقی کشورمان با اشاره به لغو دیدار ایران و کانادا از سوی میزبان گفت: اگر ظلمی به ما شده، قطعاً باید حق‌مان را مطالبه کنیم.

کارشناس حقوقی کشورمان با اشاره به لغو دیدار ایران و کانادا از سوی میزبان گفت: اگر ظلمی به ما شده، قطعاً باید حق‌مان را مطالبه کنیم. رضا شاه‌منصوری کارشناس حقوقی فوتبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره لغو بازی تدارکاتی ایران مقابل کانادا به دلیل مسائل سیاسی از سوی میزبان اظهار داشت: این ماجرا یک رابطه قراردادی میان ایران و کانادا بوده که دو حالت ممکن است در آن در نظر گرفته شده باشد. اول اینکه در صورت فسخ قرارداد عدد مشخصی به‌عنوان جریمه و وجه‌التزام نوشته شده یا اینکه مقام رسیدگی به پرونده، طرف فسخ کننده را مبلغی در حدود مبلغ قرارداد یا بیشتر از آن محکوم کند.

وی ادامه داد: قراردادی داریم که توسط فدراسیون فوتبال کانادا به دلیل دخالت امور سیاسی - یعنی نقض آشکار اساسنامه فیفا- نقض شده است. آن هم در شرایطی که فیفا صراحتاً اعلام کرده که این نهاد و اعضای آن به هیچ‌ عنوان حق مداخله در فضای سیاسی را ندارند. در این شرایط یک مرجع رسیدگی کننده‌ به نام دیوان داوری ورزش (CAS) وجود دارد که پرونده می‌تواند به آن نهاد ارجاع داده شود.

کارشناس حقوقی فوتبال عنوان کرد: مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال به درستی اعلام کرده که مفاد قرارداد جنبه محرمانه دارد. ماهیت محرمانه بودن این قرارداد به این معنی است که اگر قرارداد اقاله یا فسخ هم شود، شروط آن همچنان به قوت خود باقی است؛ از جمله شرط محرمانه بودن قرارداد. بنابراین فدراسیون فوتبال نمی‌تواند این قرارداد را منتشر کند و اگر این اتفاق بیفتد، به پرداخت غرامت به دلیل نقض این شرط محکوم خواهد شد. از اظهارات برخی دوستان در این باره تعجب می‌کنم.

شاه‌منصوری در واکنش به این موضوع که صفی‌الله فغانپور سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال اعلام کرده با توجه به لغو دیدار دوستانه ایران و کانادا این قرارداد دیگر جنبه محرمانه ندارد، گفت: این حرف برخلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل است. باید از این فضای ملتهب خارج شویم. چطور ممکن است بگویند فوتبال یک امر تخصصی است اما بحث حقوقی فوتبال تخصصی نیست؟ باید حرف تخصصی بزنیم.

وی درباره اینکه به گفته مسئولان فدراسیون در قرارداد ایران و کانادا مبلغ مشخصی برای جریمه لغو بازی ذکر نشده است، تصریح کرد: در این حالت مقام رسیدگی کننده تشخیص می‌دهد طرف قرارداد یعنی فدراسیون کانادا به دلیل دخالت مسائل سیاسی این قرارداد را فسخ کرده است. وقتی درخواست غرامت می‌کنیم؛ دلیل‌مان بلاتکلیفی تیم ملی و از بین رفتن روزهای فیفادی ماست. اینها هزینه‌هایی است که به فدراسیون فوتبال ایران تحمیل شده است. قطعاً باید در این ماجرا طرح دعوا شود. به قول یکی از دوستان اگر فیفا در این پرونده به درستی رأی صادر نکند و فدراسیون کانادا محکوم نشود؛ در واقع به این موضوع اعتبار بخشیده که می‌توان در امور ورزشی هم مداخله سیاسی انجام داد. پس اگر ظلمی به ما شده، قطعاً باید حق‌مان را مطالبه کنیم.

کارشناس حقوقی کشورمان در خصوص اینکه فغانپور گفته در قرارداد ایران و کانادا نظر بخش حقوقی اعمال نشده است، گفت: با این قسمت از صحبت‌های فغانپور موافقم. این رویه خیلی قدیمی در فدراسیون فوتبال است. تنها دفعه‌ای که بخش حقوقی را دخالت دادند، در قرارداد اسکوچیچ بود.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۱۷ )