حسین فرکی مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان معتقد است که نباید با تأکید بر الزام صعود به دور دوم جام جهانی ۲۰۲۲ به ملی‌پوشان فشار وارد کرد.

حسین فرکی مربی سابق تیم ملی فوتبال کشورمان معتقد است که نباید با تأکید بر الزام صعود به دور دوم جام جهانی ۲۰۲۲ به ملی‌پوشان فشار وارد کرد. حسین فرکی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره اینکه تیم ملی با توجه به در پیش بودن جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به چه شکل باید برنامه آماده‌سازی خود را پیش ببرد، گفت: تیم ملی در اولویت فوتبال هر کشوری است و حالا که بین ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی هستیم، یک افتخار است و این موضوع اهمیت کار ملی‌پوشان را می‌رساند.

وی ادامه داد: جام جهانی بالاترین سطح فوتبال جهان است و ما باید در این رقابت‌ها، ابتدا در مرحله گروهی رقابت کنیم و اگر شانس صعود به مراحل بالاتر را داشته باشیم، به خوبی آماده شویم. از همین رو، باید توجه ویژه‌ای به موضوع آماده‌سازی تیم ملی داشته باشیم و اینکه چه کار باید کرد که نهایت استفاده را از این فرصت ببریم.

مربی سابق تیم ملی خاطرنشان کرد: متولی فوتبال، فدراسیون فوتبال است که باید شرایطی را فراهم کند تا تیم ملی بتواند همگام با رقبای ما در جام جهانی یا نزدیک آنها، مسابقه بدهد و برنده شود. همه کشورها برای این هدف، برنامه‌ریزی می‌کنند، اما متأسفانه ما در فوتبال‌مان برنامه‌ریزی مشخصی نداریم. در سال جام جهانی می‌بینیم که استقلال و پرسپولیس از آسیا کنار گذاشته می‌شوند، در حالی که آنها نیز مانند فولاد و سپاهان باید در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کردند. اینها وضعیت داخلی فوتبال ماست که به شرایط فدراسیون و باشگاه‌ها برمی‌گردد و ریشه مشکلات همین مسائلی است که به آن اشاره کردم. ما دوست داشتیم استقلال و پرسپولیس هم در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند تا بازیکنان آنها در سال جام جهانی محک بخورند، اما اینطور نشد.

فرکی با تمجید از تیم ملی و بازیکنانی که کنار یکدیگر قرار دارند، گفت: ما تیم خوبی داریم و نحوه صعودمان به جام جهانی هم طوری بود که امیدواری ایجاد کرده است، اما این موضوع نباید روی مجموعه تیم ملی و بازیکنان، فشار کاذب ایجاد کند و آنها زیر فشار به مسابقات جام جهانی اعزام شوند. اینکه حتماً باید به دور بعدی صعود کنند، فشار روانی است، هرچند آنها مطمئناً تلاش خواهند کرد که وقتی پا به جام جهانی می‌گذارند، عملکرد درخشانی داشته باشند. با این حال، موضوعاتی از این دست به تفکرات، اهداف و برنامه‌ریزی ما باز می‌گردد که باید از سوی فدراسیون رقم بخورد تا برای تیم ملی امکانات، اردوی تدارکاتی و بازی دوستانه فراهم کند.

وی یادآور شد: فدراسیون باید بتواند برای تیم ملی، بازی‌های دوستانه مناسب در نظر بگیرد، هر چند شاید تا حدودی این مسئله از اختیار ما خارج باشد. به هر حال همه انتظار دارند با توجه به همگروهی با دو تیم اروپایی، تیم ملی با تیم‌های اروپایی بازی دوستانه داشته باشد، اما آنها درگیر لیگ ملت‌ها هستند و امکان برگزاری بازی دوستانه با آنها را نداریم. از طرفی، ما در شرایطی هستیم که بحث‌های سیاسی و مسائلی همچون تحریم، اختیار و انتخاب را از ما می‌گیرد و بنابراین شاید مجبور باشیم بیشتر با تیم‌هایی از قاره آمریکا یا آمریکای جنوبی رقابت کنیم که مرتفع کردن این مسئله هم باید از جانب فدراسیون فوتبال باشد. به طور مثال شاید ما دوست داشته باشیم با تیم‌هایی بازی کنیم که آنها شرایطش را ندارند یا فرصت بازی با تیم‌هایی برای ما فراهم شود که از نظر فنی به کار ما نیایند، اما باید این شرایط را همه‌جانبه نگاه کنیم.

مربی تیم ملی در خصوص اینکه آیا مسئله غیبت دراگان اسکوچیچ در هفته‌های پایانی لیگ و کمتر از ۲۰ روز مانده به شروع فیفادی عجیب نیست، گفت: باید ببینیم علت این غیبت چیست و چون من به مسائل نزدیک نیستم، شاید قضاوتی کنم که درست نباشد. در هر صورت ما باید تمام ابزار را برای موفقیت تیم ملی فراهم کنیم و آن چیزی که به فدراسیون مربوط است باید انجام شود تا کادر فنی هم برنامه‌ریزی خودش را پیش ببرد. کادر فنی هم یکسری چیزها در اختیار خودش است، اما شاید یکسری چیزها دست آنها را برای برنامه‌ریزی ببندد. با این حال، کادر فنی باید به این مسئله نیز دقت کند که فرصت را از دست ندهد. در اخبار شنیدم که آقای اسکوچیچ کسالتی داشته و جراحی کرده و نمی‌دانم شرایط جسمانی او چگونه است. با این حال، خودش باید به حساسیت کار واقف باشد و مسئولیتش به گونه‌ای است که باید به درستی برای تیم ملی برنامه‌ریزی و لیگ را هم دنبال کند.

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )