رئیس کمیته مسابقات و یکی از نمایندگان سازمان لیگ برای دفاع از سازمان متبوع خود در حواشی اخیر، پای فیفا و AFC را به میان کشید، اما تمام واقعیت را نگفت.

رئیس کمیته مسابقات و یکی از نمایندگان سازمان لیگ برای دفاع از سازمان متبوع خود در حواشی اخیر، پای فیفا و AFC را به میان کشید، اما تمام واقعیت را نگفت. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، سهیل مهدی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به‌عنوان یکی از نمایندگان این سازمان در برنامه ورزش و مردم حضور یافته بود تا پیش از دربی درباره مسائل و ابهامات موجود در ارتباط با این بازی صحبت کند. عمده صحبت‌های مهدی درباره نحوه برگزاری مسابقات، برنامه بازی‌ها و شرایط برگزاری لیگ در فصل جاری بود که توضیحات لازم و مبسوطی درباره چرایی فشردگی بازی‌ها داد و اینکه سازمان لیگ در تلاش است نیم‌فصل لیگ بیست‌ودوم که سال آینده آغاز خواهد شد، همزمان با برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ باشد که از ۳۰ آبان ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و به همین دلیل سازمان لیگ مجبور است لیگ این فصل را با فشردگی بیشتری برگزار کند که در برگزاری لیگ سال آینده دچار مشکل نشود.

با این حال وقتی صحبت از دربی به میان آمد و افشین پیروانی به‌عنوان مدیر تیم فوتبال پرسپولیس مسائلی را درباره ابهامات و تنش‌های احتمالی در برگزاری این مسابقه مطرح کرد که مربوط به بحث تبلیغات محیطی بود، سهیل مهدی به دفاع از سازمان متبوع خود پرداخت. رئیس کمیته مسابقات هرچند پاسخگویی درباره بحث تبلیغات محیطی را به دیگر همکار خود یعنی صادق درودگر سپرد، با این حال مسئله‌ای را در دفاع از سازمان لیگ مطرح کرد. مهدی با اشاره‌ای درست به آیین‌نامه برگزاری مسابقات به این موضوع تأکید کرد که تیم‌های میزبان ۲۴ ساعت پیش از شروع مسابقات باید ورزشگاه محل برگزاری مسابقه را پاک و عاری از تبلیغات در اختیار مسئولان برگزاری مسابقه قرار دهند. رئیس کمیته مسابقات سپس این اتفاق را مشابه برگزاری لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های ملی دانست که AFC و فیفا مسئول برگزاری آن هستند.

باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها طبق قوانین مسابقات بین‌المللی موظف هستند که ورزشگاه محل برگزاری مسابقات خود را در لیگ قهرمانان آسیا یا بازی‌های رسمی ملی پاک و عاری از تبلیغات در اختیار AFC و فیفا قرار دهند، اما سهیل مهدی فراموش کرد حین دفاع از سازمان لیگ درباره مسئله دیگری نیز صحبت کند. رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در شرایطی از سازمان لیگ دفاع کرد و برای رسمیت بخشیدن به صحبت‌های خود پای AFC و فیفا را وسط کشید که اشاره نداشت این دو نهاد بین‌المللی به‌عنوان کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون جهانی فوتبال، سهم باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال را از محل تبلیغات محیطی و همچنین پخش تلویزیونی به درستی پرداخت می‌کنند.

همین حالا که تیم ملی فوتبال ایران در آستانه صعود به جام جهانی قرار گرفته، ۳.۵ میلیون دلار از کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان درآمدهای خود و پاداش دریافت خواهد کرد و فیفا نیز بابت صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۲ میلیون دلار (۱۰ میلیون پاداش صعود + دو میلیون کمک هزینه آماده‌سازی) پرداخت خواهد کرد. این در حالی است که فرشید سمیعی معاون حقوقی باشگاه استقلال هفته گذشته در همین برنامه ورزش و مردم اعلام کرد سهم این باشگاه از یک سال تبلیغات در لیگ برتر فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود پنج میلیارد تومان بوده است، در حالی که استقلالی‌ها از انجام تبلیغات فقط در یک دیدار خانگی مقابل نساجی بیش از این مبلغ را به دست آوردند.

سهیل مهدی به‌عنوان رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ مقابل افکار عمومی و بیننده‌های تلویزیونی اقدامات اخیر سازمان لیگ را قانونی جلوه داد و با آوردن مثال از AFC و فیفا سعی در دفاع از سازمان متبوع خود را داشت. در حالی که سازمان لیگ در اقدامی غیرقانونی (اینجا را بخوانید) مانع از برگزاری دیدار پرسپولیس - نفت مسجدسلیمان شد که در نهایت این دیدار با ۳۱ دقیقه تأخیر انجام شد و امروز نیز تهدید کرده است در صورت اجرا نکردن تبلیغات محیطی اجازه برگزاری دربی را نخواهد داد. حالا سهیل مهدی و سازمان لیگ پاسخ بدهند که آیا آنها مانند AFC و فیفا حقوق باشگاه‌ها را از درآمدهای تجاری به درستی پرداخت می‌کنند یا میزان پرداختی‌ها به شکلی است که باشگاه‌ها را وادار به اجرا کردن تبلیغات می‌کند؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.