یکی دیگر از وعده‌های رئیس فدراسیون فوتبال یعنی بهینه‌سازی و چابک‌سازی فوتبال با وجود گذشت ۹ ماه و شروع لیگ بیست‌ویکم همچنان محقق نشده است.

یکی دیگر از وعده‌های رئیس فدراسیون فوتبال یعنی بهینه‌سازی و چابک‌سازی فوتبال با وجود گذشت ۹ ماه و شروع لیگ بیست‌ویکم همچنان محقق نشده است. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، یکی از برنامه‌های اصلی شهاب‌الدین عزیزی خادم برای رسیدن به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال جدا از درآمدزایی سالیانه ۱۰ میلیون دلاری که تاکنون محقق نشده، بهینه‌سازی و چابک‌سازی فوتبال بود. اگر مجمع فدراسیون فوتبال با بررسی برنامه کاندیداها در انتخابات ۱۰ اسفند ماه ۱۳۹۹ به عزیزی خادم رأی داده‌، قطعاً این برنامه یکی از دلایل اصلی بوده است.

رئیس فدراسیون فوتبال در ظاهر خیلی زود سراغ اجرایی کردن برنامه‌های خود رفت و روز ۲۰ اسفندماه یعنی فقط ۱۰ روز پس از انتخابات، احکام این کارگروه ویژه را صادر کرد تا حمیدرضا گرشاسبی به عنوان رئیس، بهرام رضاییان، مهرداد سراجی، غلامرضا رفیعی، حسین آل‌اسحاق، احمدرضا براتی و صادق رئیسی‌کیا به عنوان اعضای کارگروه تخصصی این مصوبه منصوب شوند. پس از مدتی گرشاسبی به باشگاه فولاد رفت و اخیراً هم صادق رئیسی‌کیا از عضویت در آن استعفا کرد، چرا که عملاً این کارگروه تشریفاتی بود.

کارگروه بهینه‌سازی و چابک‌سازی فدراسیون فوتبال طبق آنچه در حکم شهاب‌الدین عزیزی خادم آمده، باید «به صورت تخصصی امکان سنجی حقوقی، اجرایی و تعیین فرآیند برون سازمانی سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال به‌منظور شفافیت‌های مالی و اجرایی و همچنین مشارکت بیشتر باشگاه‌ها را بررسی کنند». حتی این بحث مطرح شد که باشگاه‌ها باید صاحب اصلی لیگ شوند و با برون سپاری کارهای لیگ، فدراسیون فوتبال فقط نقش نظارت کننده را ایفا کند، اما با وجود آغاز لیگ بیست‌ویکم قدم از قدم برداشته نشد و حالا مسائلی از جمله تبلیغات محیطی، مشکلاتی اساسی را در بحث برگزاری لیگ ایجاد کرده است.

همانطور که میزان بدهکاری و بستانکاری باشگاه‌ها از درآمدهای لیگ از جمله تبلیغات محیطی شفاف نیست، گویا واگذاری برگزاری مسابقات و درآمدهای آن به باشگاه‌ها نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. این کارگروه از زمان تشکیل که نزدیک به ۹ ماه گذشته، فقط دو جلسه برگزار کرده و پس از جلسه دوم، همه چیز متوقف شد. حتی حیدر بهاروند، سرپرست نایب رئیسی فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ، این کارگروه را به رسمیت نشناخت و حاضر به شرکت در جلسات این کارگروه نشد.

روزی که شهاب‌الدین عزیزی خادم قول بهینه‌سازی و چابک‌سازی فوتبال را به اهالی فوتبال و مجمع فدراسیون داد، باید برای ضمانت اجرایی شدن این برنامه نیز می‌اندیشید و مانع‌زدایی می‌کرد. با این حال کاری که عزیزی خادم انجام داد، انتخاب حیدر بهاروند به عنوان سرپرست نایب رئیسی دوم فدراسیون فوتبال بود تا او با قرار گرفتن در رأس سازمان لیگ مانع اصلی این اقدام شود آن هم در شرایطی که از سوی مراجع ذی‌صلاح برای حضور در انتخابات رد صلاحیت شده بود.

با این وجود پس از گذشت ۹ ماه از حضور عزیزی خادم در فدراسیون فوتبال، هیچ اتفاقی در این زمینه انجام نشده و بهینه و چابک سازی فوتبال حنایی بود که مشخص شد رنگی ندارد. شاید امروز رئیس فدراسیون فوتبال باید بررسی کند و دلیل اجرایی نشدن برخی وعده‌هایش از جمله عدم موردی که گفته شد را اعلام کند هر چند این سؤال بی‌پاسخ همچنان وجود دارد که از تشکیلاتی که میزان درآمدها و پرداخت سهم باشگاه‌ها در آن غیر شفاف بوده، چگونه می‌توان انتظار داشت در راستای واگذاری چنین اختیاراتی که تمام ماهیت سازمان لیگ است، حرکت کند؟

← لطفاً ثبت‌نام کنید یا واردشوید و نظر خود را اضافه کنید.