تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی در مسابقات نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف لبنان می‌رود که وارد یک حاشیه خودساخته شده است.

تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی در مسابقات نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به مصاف لبنان می‌رود که وارد یک حاشیه خودساخته شده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لبنان آخرین حریفی است که در دور رفت مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، مقابل تیم ملی فوتبال ایران قرار می‌گیرد. دیداری که اولین میزبانی لبنانی‌ها در شهر بیروت و ورزشگاه صیدا محسوب می‌شود و اصلاً دوست ندارند به‌عنوان میزبان، بازنده از زمین خارج شوند. چه بسا آنها به دنبال تکرار نتیجه دیدار رفت‌شان مقابل ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هستند که برای اولین بار موفق شدند «تیم ملی» را شکست بدهند.

با اینکه بیش از ۹ سال از آن دیدار گذشته که تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش مقابل لبنان شکست خورد، اما سایه این مربی پرتغالی و حواشی‌اش هنوز روی سر فوتبال ایران است. تیم ملی با هر نتیجه مثبت یا منفی و حتی حاشیه‌ای، با زمان کی‌روش مقایسه می‌شود و همین مسئله مسلماً روی ذهنیت بازیکنان هم تأثیر گذاشته است. از جمله مهدی طارمی که پس از حاشیه اخیرش با دراگان اسکوچیچ و پاسخی که به مصاحبه سرمربی تیم ملی داد، از لیست کنار گذاشته شد تا بسیاری در حمایت یا نقد تصمیم سرمربی تیم ملی، اتفاقات تیمِ اسکوچیچ را با زمانی که کی‌روش سرمربی تیم ملی بود، مقایسه کنند.

با این حال وقتی به زمان مقایسه می‌رسد، بسیاری نتایج را وسط می‌کشند که کی‌روش هیچگاه به‌عنوان سرمربی تیم ملی نتوانست عراق و سوریه را شکست دهد یا با تیم ملی مقابل بحرین در منامه به پیروزی نرسید که حالا سرمربی کروات از پس این کار برآمده است. برای تقابل با لبنان نیز این مقایسه‌ها به میان آمده است و بسیاری منتظر نتیجه تیم ملی با اسکوچیچ هستند تا بار دیگر این مقایسه‌ها را وسط بکشند و شاید باز بخواهند تنها شکست ایران مقابل لبنان با مربیگری کی‌روش را به میان بکشند. به خصوص حالا که مهدی طارمی از تیم ملی کنار گذاشته شده است و بسیاری معتقد بودند نتایج اخیر، نه به خاطر توانایی اسکوچیچ، بلکه به خاطر توانایی‌های بازیکنان و به ویژه درخشش طارمی بوده است. این حواشی همچنان روی تیم ملی سایه انداخته و باید دید در این قضاوت‌ها و مقایسه‌ها، تیم ملیِ بدون طارمی چه عملکردی مقابل لبنان خواهد داشت.

با این حال پس از صحبت‌های اسکوچیچ در نشست خبری پیش از بازی و تمجید او از توانایی‌های مهدی طارمی و سپس واکنش ستاره تیم ملی فوتبال کشورمان، شاید بتوان گفت این حواشی کمرنگ‌تر از قبل شده و تیم ملی با تمرکز بیشتری به مصاف لبنان خواهد رفت. از تمام حواشی و اتفاقات که بگذریم، نباید لبنان را دست‌کم گرفت. لبنان تیمی است که پس از ایران ۱۰ امتیازی و کره جنوبی هشت امتیازی، با پنج امتیاز در رتبه سوم جدول گروه A قرار گرفته‌اند و به‌عنوان بخت سوم این گروه به شمار می‌روند. تیمی که در چهار بازی اخیر خود فقط دیدار با کره جنوبی را آنهم با نتیجه نزدیک یک بر صفر واگذار کرده، در شرایطی که هر چهار مسابقه خارج از خانه بوده است. تیمی که شاید قدرت حفظ توپ بالایی نداشته باشد، اما با استحکام خط دفاعی می‌تواند تیم ملی را دچار دردسر کند. همانطور که سوریه در بازی نخست مقابل ایران با عملکردی دفاعی، ایران را برای رسیدن به گل به دردسر انداخته بود.

با این حال، پیش‌بینی می‌شود که شاگردان دراگان اسکوچیچ بتوانند از سد لبنان نیز عبور کنند تا شرایط خوبی برای صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پیدا کنند. تیم ملی در فیفادی پیش رو با پیروزی احتمالی مقابل لبنان و سوریه هم صعودش به جام جهانی قطعی نمی‌شود، اما می‌تواند گفت ۹۹ درصد مسیر را با دو پیروزی احتمالی پیش رو طی می‌کند و دیگر کار سختی برای سومین صعود پیاپی نخواهد داشت. در چنین شرایطی وظیفه بازیکنان تیم ملی برای کنترل استرس، احساسات و فشار روانی نیز سنگین است و باید دید کادر فنی چه تدابیری برای عبور از لبنان خواهد داشت.

تیم ملی فوتبال کشورمان از ساعت ۱۵:۳۰ امروز (پنجشنبه) با لبنانی تقابل خواهد کرد که تاکنون در ۱۰ بازی مقابل این تیم به هشت پیروزی رسیده، یک دیدار با تساوی خاتمه یافته و یک دیدار هم با شکست همراه بوده است. لبنانی‌ها برای حفظ شانس خود و صعود به جام جهانی به دنبال پیروزی در نخستین دیدار خانگی‌شان هستند و از سوی دیگر ایران نیز برای راحت کردن صعود خود، چاره‌ای جز پیروزی ندارد. در نهایت باید دید در مصاف اندیشه‌های دراگان اسکوچیچ و ایوان هاشک چه کسی پیروز خواهد بود.

برنامه دیدارهای گروه A انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا در روز پنجشنبه، ۲۰ آبان ماه به شرح زیر است:

کره جنوبی - امارات، ساعت ۱۴:۳۰ لبنان - ایران، ساعت ۱۵:۳۰ عراق - سوریه، ساعت ۲۰:۳۰

نظر کاربران را اینجا ببینید. ( تعداد نظرات: ۲ )